R.p.M.

Hazerug detoure%c2%a6%c3%bc

Ensemble

REVOLUTIONS PER MINUTE

Om toestellen te creëren die loodrecht opstijgen, richt Panamarenko zijn onderzoek tijdens de jaren ’70 op de rotatiesnelheid en de hefkracht. Portable Air Transport (kortweg P.A.T.), een klein, draagbaar vliegapparaat uit 1969 is het vroegste toestel in deze verzameling. Pamarenko kruipt dieper in de mechanica en ontwikkelt zelf een reeks compacte maar krachtige Pastille Motors als aandrijfmechanisme voor zijn rugzakhelikopters. De naam Pastille Motor verwijst naar de ronde afgeplatte vorm, die doet denken aan een grote aspirine. De motor mag niet meer dan twaalf kilogram wegen terwijl vijf kilogram brandstof moet volstaan om twintig minuten te kunnen vliegen. Het aandrijfmechanisme van de rugzakken is in de loop van de jaren steeds blijven evolueren. Zo gebeurt de voortstuwing van de Super Pepto Bismo door een reeks korte hefschroeven, aangedreven door kleine maar krachtige motoren. Gebaseerd op een geïllustreerde tekst uit het begin van de jaren ’70 bouwt Panamarenko in 1986 de Helikopter met pedaalaandrijving. Tijdens een reis naar Peru in 1990 besluit de kunstenaar een zwevende auto (K 2)  te maken die, om tussen de bomen te kunnen vliegen, een apparaat zonder schroeven en zonder vleugels moet zijn.

Meer.

Items View all

Actors View all