M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: Wetenschap & Experiment [Science & Experiment]

©Angelos bvba, photo: Lieven Herreman

De fascinatie van Jan Fabre voor het lichaam en de wetenschap gaat terug tot zijn jeugd. De jonge Fabre deed niets liever dan de wereld van insecten en andere dieren bestuderen, hun kleine lichamen ontleden en transformeren tot nieuwe wezens. Het ontdekken van de beroemde entomoloog en naamgenoot Jean-Henri Fabre, opent voor hem een nieuwe wereld die zijn hele artistiek universum zal beïnvloeden. Tijdens de performance Me, Dreaming onderzoekt de kunstenaar zijn lichaam. Hij schuurt het vlees van zijn benen, zoals hij het hout van de tafel schuurt. Het object wordt lichaam, het lichaam wordt object.

De man die de wolken meet is naast een hommage aan zijn overleden tweelingbroer ook een eerbetoon aan de dood en de rol van de kunstenaar. De performance geeft uitdrukking aan het ‘plannen van het onmogelijke’. Het werk symboliseert de hardnekkige vastberadenheid om in kaart te brengen wat niet kan worden geïnventariseerd. Het romantische beeld van de poging om empirische gegevens op te leggen aan een steeds veranderende natuurlijke wereld is bovendien in harmonie met de artistieke praktijk van Fabre. De titel is gebaseerd op de uitspraak van ornitholoog Robert Stroud bij zijn vrijlating uit Alcatraz: “I’m going to measure the clouds.”

Rond de eeuwwisseling krijgt Jan Fabre als eerste kunstenaar een residentie aangeboden bij The Natural History Museum in Londen. Hij werkt gedurende jaren aan de film A Consilience waarvoor hij wetenschappers verbonden aan het museum aankleedt als een dier uit hun onderzoeksgebied.

In de film Is the brain the most sexy part of the body? worden de wetenschapper (Edward O. Wilson) en de kunstenaar (Jan Fabre) tegenover elkaar gezet.  De kruisbestuiving tussen hun domeinen gebruiken ze om de hersenen en de schoonheid beter te begrijpen. Voor Do we feel with our brain and think with our heart? gaat de kunstenaar in gesprek met de Italiaanse neuroloog Giacomo Rizzolatti, de ontdekker van de spiegelneuronen die verantwoordelijk zijn voor ons empathisch gevoel. De marmeren Piëta’s van Fabre zijn op deze ontdekking geïnspireerd.

Verberg deze beschrijving

Werken

>Jan Fabre, Nose Laboratory / Project for Nocturnal Territory, 1978-1979.Performance, several nights.

>Jan Fabre, Action: Thee-kater [Tea-hangover], 1980.Performance, 00:10:00.

>Jan Hoet, Jan Fabre, A Gambling battle between a curator and an artist , 1991.Performance, 03:00:00.

>Jan Fabre, Action: The Man Measuring the Clouds, 1997-2000.Performance, various.

>Martin Brendell, Ian Gauld, Dick Vane-Wright, Rory Post, Martin Hall, Jan Fabre, A Consilience , 2000.Performance, 00:36:00.