M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: Aanwinsten 2014 [Acquisitions 2014]

©image: M HKA

In 2014 kende de collectie een versterking van de internationale avant-garde uit onze regio in de jaren zestig en zeventig met nadruk op performativiteit en maatschappijkritisch engagement. Zo werd de collectie naar aanleiding van de tentoonstelling Panamarenko Universum uitgebreid met de ‘Zwitserse Fiets’ van Panamarenko, dat de Vlaamse Gemeenschap verwierf via het topstukkenfonds en aan het museum in bewaring gaf. Dit sleutelwerk versterkt de collectie voor wat betreft de lokale referentiebasis en vult het reeds uitgebreide Panamarenko ensemble verder aan.

Eveneens werden kunstwerken verworven van meer recente kunstenaars die in de daaropvolgende periode op deze avant-garde traditie hebben voortgebouwd. De reeds behoorlijke museale representatie van Narcisse Tordoir in de collectie kon naar aanleiding van de tentoonstelling The Pink Spy, en dankzij een langdurige bruikleen van de Stad Antwerpen enerzijds, en een langdurige bruikleen van de Technische Universiteit Eindhoven anderzijds, aangevuld worden. Ook het ensemble van de jonge kunstenaar Vaast Colson werd verfijnd met een aantal werken, kleinere edities en multiples. Zo verwierf het museum tijdens het project Radikaal & Radikaler, bij verloting, het schilderij ‘Het middelpunt van de belangstelling’. Bijkomend verwierf het museum van Colson het werk ‘CONTAINERS & ACOUSTICS. We’re in it together, you’re in it alone (John)’ dat onderdeel is van een grotere installatie die in 2014 tentoongesteld werd in het Leopold Hoesch Museum in Düren.

Het fluxus-gerelateerde collectiedeel met o.a. kunstwerken van Robert Filliou en Ben Vautier, en dat ook een aantal recentere en internationale kunstenaars omvat die dit kunnen contextualiseren, kende in 2014 een uitbreiding met een belangrijk werk, een klassiek ‘Passtück’, van Franz West. Van deze kunstenaar hebben we nu een behoorlijk museale representatie.

De collectie voor de kunst die na de neo-avantgardetijd in Vlaanderen overgaat in een gesofisticeerde beeldproblematisering werd wat betreft de kernfiguren, als voor recentere ontwikkelingen, verder versterkt. Van Tuymans werd het ensemble edities vervolledigd. Ook werd er ingezet op andere beeldtradities. Adriaan Raemdonck schonk een deel van de kern van zijn verzameling Jan Cox. De schenking bevat voornamelijk werken uit Cox’ latere oeuvre die men als ‘bronwerken’ of ‘pilootwerken’ zou kunnen omschrijven. Het zijn werken waarin de kunstenaar zelf op avontuur gaat, scherpe werken die ook vandaag nog heel fris blijven. Er zijn schilderijen bij, maar ook een groot aantal sculpturen die Jan Cox op het einde van zijn leven maakte, samen met bijzondere tekeningen en archiefmateriaal. De selectie werd in samenspraak met 2 hedendaagse kunstenaars gemaakt, schilder Koen van den Broek en performancekunstenaar Vaast Colson.

Maar ook aan de internationale dimensie van de collectie werden museale sleutelwerken toegevoegd. Naar aanleiding van diens tentoonstelling Painting and Other Stuff kon het museum een belangrijk kunstwerk van de internationaal toonaangevende Kerry James Marshall verwerven. Van de recent overleden kunstenaar Allan Sekula verwierf het museum reeds in 2013 de bijzondere installatie ‘The Dockers’ Museum’. Dit is een kunstenaarsmuseum met een tweeduizendtal onspectaculaire voorwerpen en beelden die inzichten bieden in de fundamentele positie van zeelui en havenwerkers. Het startte binnen de tentoonstelling A Ship of Fools in 2010 en is een dubbelster met het ensemble kunstwerken van Ship of Fools. Samen vormen beide het magistrale laatste grote project van deze wereldwijde referentiekunstenaar voor het artistiek gebruik van fotografie in samenhang met maatschappelijke thema’s.

Naar aanleiding van de tentoonstelling Don’t You Know Who I Am. Art After Identity Politics verwierf het museum enkele werken van jonge buitenlandse kunstenaars, zoals Pedro Barateiro uit Portugal, Augustas Serapinas uit Litouwen en Donna Kukama uit Zuid-Afrika.

M HKA bouwde door voortijdige engagementen in diverse bewegingen een substantiële collectie kunst op uit de voormalige Sovjet-Unie, die zingevend kan worden ingezet binnen een Euraziatisch perspectief. Met betrekking tot de Russische kunstscène hebben we deze collectie in 2014 kunnen versterken. Dankzij een structurele samenwerking met de V–A–C Foundation uit Moskou, die sinds 2009 Russische hedendaagse kunst ondersteunt, heeft het M HKA een groot nieuw werk van Olga Chernysheva kunnen verwerven, de twaalf-kanaals video-installatie ‘Screens’ (2013), dat deel uitmaakt van een voortdurende reeks die korte filmfragmenten combineert met al even korte teksten – mini-essays, als het ware – op flatscreens.

Daarnaast verwierf het museum enkele kleinere werken, edities en multiples van diverse kunstenaars.

Verberg deze beschrijving

Werken

>Jan Cox, Untitled, 1949.Print, lithograph on paper, 560 x 440 mm.

>Jan Cox, Le fou rire du nouveau riche, 1950.Print, lithograph on paper, 488 x 350 mm.

>Jan Cox, Boom en appelsienen, 1954.Print, lithograph on paper, 648 x 565 mm.

>Jan Cox, The Fog In Maine, Boston, 1957.Painting, oil on cardboard, 350 x 350 mm.

>Jan Cox, L’homme qui s’écrit, 1957.Print, woodcut on paper, 530 x 430 mm.

>Jan Cox, Reaching Out, 1957.Print, woodcut on paper, 305 x 455 mm.

>Jan Cox, Untitled, 1957.Print, woodcut on paper, 235 x 195 mm.

>Jan Cox, Untitled, 1957.Print, lino print on paper, 243 x 183 mm.

>Jan Cox, Studie voor de Maenaden, Boston, 1960.Drawing, charcoal on paper, 785 x 573 mm.

>Jan Cox, The Dancers (2), 1962.Drawing, lavis on paper , 567 x 760 mm .

>Jan Cox, Flower, 1969.Drawing, charcoal on paper, 614 x 850 mm.

>Jan Cox, Oh! Those Voices, Boston, 1972.Painting, acrylic on canvas, 127 x 159 cm.

>Jan Cox, Untitled, 1973.Drawing, charcoal on paper, 755 x 565 mm.

>Jan Cox, Het hoofd van Holofernes, Boston, 1973.Print, etching on paper, 590 x 786 mm.

>Jan Cox, Het volk jubelt, Boston, 1973.Print, ink on arches - paper, 590 x 786 mm.

>Jan Cox, Untitled, 1974.Print, silkscreen on paper, 900 x 690 mm.

>Jan Cox, Untitled, 1974.Drawing, acrylic on paper, 590 x 415 mm.

>Jan Cox, Monostatos , 1974.Drawing, mixed media on paper, 720 x 550 mm.

>Jan Cox, Monostatos, 1976.Drawing, pencil, gouache, ink on paper, 300 x 270 mm.

>Jan Cox, Papageno , 1976.Print, lithograph, ink on paper, 960 x 160 mm.

>Jan Cox, Untitled, 1976.Drawing, color pencil, ink, gouache on paper, 270 x 180 mm.

>Jan Cox, Papageno, 1976.Drawing, color pencil, ink, gouache on paper, 300 x 270 mm.

>Jan Cox, Papageno, 1976.Print, lino print, ink on paper, 700 x 500 mm.

>Jan Cox, De weelde van vrouwen en paarden voor Rubens, Antwerpen 1977, 1977.Print, silkscreen, ink on paper, 750 x 550 mm.

>Jan Cox, Studie voor de vernieling van Troje; muurschildering station Herrmann-Derbroux (Brussel), 1977.Collage, mixed media on paper, 560 x 760 mm.

>Jan Cox, Golgotha, 1978.Sculpture, mixed media, 200 x 110 x 70 cm.

>Jan Cox, Untitled, 1978.Mixed Media, mixed media, 260 x 140 x 240 cm.

>Jan Cox, Untitled, 1978.Mixed Media, ostrich plume and marble, 100 x 40 x 20 cm.

>Jan Cox, Marlene (Wallin), 1978.Print, etching on paper, 525 x 390 mm.

>Jan Cox, Marlene (Wallin), 1978.Print, etching on paper, 525 x 390 mm.

>Jan Cox, Marlene (Wallin), 1978.Print, etching on paper, 525 x 390 mm.

>Jan Cox, Marlene (Wallin), 1978.Print, etching on paper, 525 x 390 mm.

>Jan Cox, Marlene (Wallin), 1978.Print, etching on paper, 525 x 390 mm.

>Jan Cox, Untitled, 1979.Painting, acrylic on canvas, 117 x 107 cm.

>Jan Cox, Untitled, 1979.Painting, acrylic on canvas, 164 x 204 cm.

>Jan Cox, Orpheus, 1979.Painting, acrylic on canvas with object, 150 x 200 cm and 16 x 18 x 12.5 cm.

>Jan Cox, Petrified Wood, 1979.Painting, acrylic on canvas, 130 x 200 cm.

>Jan Cox, Gnoothi Se Auton, 1980.Sculpture, mixed media, 130 x 70 x 60 cm.

>Jan Cox, Herinneringen aan mijn kinderjaren, 1980.Painting, acrylic on canvas, 120 x 160 cm.

>Franz West, Untitled, 1983-1989.Installation, 3 parts: papier maché, (pigmented) gypsum, iron, mesh, painting 80 x 102 x 10 cm, pedestal (96 x 87 x 40 cm) + cone.

>Jan Vercruysse, Schöne Sentimenten, 1988.Print, silkscreen on paper, 49 x 63 cm.

>Kerry James Marshall, Untitled, 1999.Print, colored woodcut on paper, a.p. - out of 4 editions, 220 x 1545,6 cm (12 parts, each 250 x 128,3 cm).

>Victor Alimpiev & Marian Zhunin, Ode, 2001.Video, dvd, 00:34:30 min.

>Donna Kukama, NOT YET (and nobody knows why not), 2008.Video, video, 00:04:56.

>Craigie Horsfield, The Arciconfraternity of Santa Monica, Piazza Sant' Antonino, Sorrento. April 2010, 2010.Photography, dry print op archer papier, 95 x 135 cm.

>Ayman Ramadan, The Situation Is Fluid, 2012.Print, enamel on metal, 35 x 25.5 cm.

>Olga Chernysheva, Screens, 2013.Installation, 12 flatscreens .

>Pedro Barateiro, Curfew, 2013-2014.Installation, wood, metal net, plaster, terracotta, paint, glass, metal table, 157 x 170 x 120 cm.

>Narcisse Tordoir, The Pink Spy 2, 2013.Drawing, pastel on paper, mounted on dibond, 340 x 450 cm.

>Jan De Lauré, Untitled, 2014.Painting, oil on paper, 63.3 x 82.3 cm.

>Carla Arocha, Persiana, 2014.Print, silkscreen in 5 colors on bfk rives 300gr paper, 80 x 120.5 cm.

>Vaast Colson, Dennis Tyfus, Het middelpunt van de belangstelling, 2014.Painting, oil on panel, 164.5 x 122 cm.

>AUGUSTAS SERAPINAS, Georges, 2014.Installation, site - specific installation, construction materials, variable dimensions.

>Vanessa Van Obberghen, Tracing Cheikh Anta Diop , 2014.Photography, digital print on aluminium foil mounted on dibond, 150 x 100 cm.

>Jan Cox, Studie van kleuren, vormen, objecten, materialen.Drawing, gouache on paper, 360 x 535 mm.

>Jan Cox, Verkrachte vrouw bleek niet dood.Drawing, collage, colored pencil and newspaper article on paper, 600 x 455 mm.

>Jan Cox, Untitled.Drawing, collage, pen, ink on paper, 600 x 455 mm.

>Jan Cox, Untitled.Drawing, pen and ink incremented with chalk on paper , 406 x 537 mm.

>Jan Cox, Untitled.Drawing, pen, pencil on paper, 290 x 442 mm.

>Jan Cox, Untitled.Drawing, pencil on paper, 402 x 300 mm.