M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: Performances & Interventions by Gordon Matta-Clark

Waarom dingen aan de muur hangen, als de muur zelf een zoveel uitdagender medium is?

Veel van Matta-Clark’s vroege werken zijn performances in de strikte zin van het woord, al zijn de meeste wel gerelateerd aan architectuur. Tree Dance, Garbage Wall en Fresh Kill zijn hier voorbeelden van. Clockshower (1973) was een van zijn meest gewaagde optredens. Hangend aan de enorme wijzerplaat van een klokkentoren, hoog boven de straten van New York, wast en scheert hij zich en poetst zijn tanden. Ook in de latere jaren van zijn korte carrière blijft Matta-Clark performances doen. Window Blow Out (1976) was als ‘actie’ niet minder dan een vandalenstreek: met een luchtkarabijn schoot hij alle ramen stuk van een gebouw waar de architectuurtentoonstelling ‘Idea as Model’ doorging. Dat was meteen zijn bijdrage. Het werk werd snel verwijderd maar Matta-Clark had zijn statement kunnen maken: Architecten zagen volgens hem vervallen gebouwen enkel als objecten die konden afgebroken worden om er nieuwe te zetten die dan op hun beurt zouden vervallen en gingen voorbij aan wat de bewoners van een stad nodig hadden. Naast deze performances in strikte zin, beschouwt Matta-Clark ook het maken van zijn cuttings als performances. Zelf zegt hij het zo: ‘Het werk en het proces zijn innig met elkaar verbonden als een vorm van theater waarin zowel het werkproces en de structurele veranderingen aan en in het gebouw, de performance zijn (...). een voortdurende act voor de voorbijgangers, net als de bouwplaats een scène is voor bedrijvige voorbijgaande voetgangers’. Matta-Clark staat er ook om bekend een waaghals te zijn geweest en het fysieke, gevaarlijke van zijn werk met kettingzagen en slijpschijven was deel van zijn aura. Hem aan het werk zien was het vaak een hachelijk spektakel. Daarover zegt hij in zijn zelfinterview: ‘Het eerste wat je opvalt, is dat er geweld is gepleegd. Dan krijgt het geweld een visueel karakter en hopelijk komt er dan een gevoel van verhoogd bewustzijn (...) Ik hoop dat de dynamiek van de actie als een alternatief vocabularium kan worden gezien, waarmee het statische en inerte van het gebouw en zijn omgeving kan worden onderzocht.’

”Het werk en het proces zijn innig met elkaar verbonden als een vorm van theater waarin zowel het werkproces en de structurele veranderingen aan en in het gebouw, de performance zijn (...) een voortdurende act voor de voorbijgangers, net als de bouwplaats een scène is voor bedrijvige voorbijgaande voetgangers”. (Gordon Matta-Clark)

Verberg deze beschrijving

Werken

>Gordon Matta-Clark, Fresh Air Cart, 1972.Performance, steel cart with nylon canopy, two seats, oxygen tank, cart: 175.3 x 165.1 x 85.1 cm.

>Gordon Matta-Clark, Bingo, 1974.Intervention.

>Gordon Matta-Clark, Conical Intersect, 1975.Intervention.

>Gordon Matta-Clark, Day's End (also called Day's Passing), 1975.Intervention.

>Gordon Matta-Clark, Office Baroque, 1977.Intervention.

>Gordon Matta-Clark, Jacob's Ladder, 1977.Intervention.

>Gordon Matta-Clark, Fresh Air Cart, 1985.Object, plastics.

>Gordon Matta-Clark, Splitting: Four Corners, 1974.Intervention.