M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: Office Baroque: History of the Project

"De ringen die een kop thee bij toeval op een tekening achterliet, brachten me op het idee om het geheel te organiseren rond twee halve cirkels met een lichtjes verschillende diameter. Deze begonnen op de begane grond en vormden het constante motief dat door de vloeren en door het dak sneed. Waar de cirkels elkaar kruisten, ontstond een vreemde, roeibootachtige vorm die per verdieping muteerde, afhankelijk van dragende balken en beschikbare vloerruimte. In dit project – dat de titel Office Baroque kreeg – bepaalde de ordening van de ruimten (grote, open kantoorruimten beneden, kleinere, met elkaar verbonden kamers naar boven toe) hoe de formele elementen veranderden van ononderbroken ronde schijven, tot schrapnelachtige stukken en brokken van de oorspronkelijke vorm waar deze ‘opbotste’ tegen wanden en muren."

In 1977, nodigde het ICC Gordon Matta-Clark uit om in een leegstaand kantoorgebouw tegenover ‘het Steen’ op de Antwerpse kaaien, vlak achter het stadhuis en dus pal in het centrum van de stad, een project te realiseren. Verzamelaars Jo Goldberg en Silvain Perlstein duwden van in het begin mee aan de kar. Het werk maakte deel uit van zijn reeks van zogenaamde cuttings, het wegsnijden van delen van gebouwen, waarbij Matta Clark verlaten slooppanden en vergeten buurten kortstondig nieuw leven en beweging inblies. Nadat het oorspronkelijke project grondig moest worden gewijzigd, omdat er geen bouwvergunning werd verleend, werd het werk volledig aan de binnenkant uitgevoerd.

Verberg deze beschrijving

Thema's & Categorieën

>Demolition.

>'Office Baroque': the process.

>Foundation Gordon Matta-Clark.

Werken

>Gordon Matta-Clark, Letter from Gordon Matta-Clark to Florent Bex, 8.11.76, 1976.Letter.

>Gordon Matta-Clark, Letter from Gordon Matta-Clark to Florent Bex, 28.7.76, 1976.Letter.

>Florent Bex, Gordon Matta-Clark, Registered letter of Marcel Peeters nv to ICC, 29.7.1977, 1977.Letter, ink, paper.

>Florent Bex, Gordon Matta-Clark, Letter to Marcel Peeters by Florent Bex, 4-10-1977, 1977.Letter, ink, paper.

>Florent Bex, Gordon Matta-Clark, Letter of the Belgian Association of Art Critics with reward of Best Exhibition, 1977.Letter, ink, paper.

>Gordon Matta-Clark, Advertisement [Advertentie], 1977.Miscellaneum, ink, paper.

>Gordon Matta-Clark, Letter from Gordon Matta-Clark to Florent Bex, 11.9.77, 1977.Letter.

>Gordon Matta-Clark, Florent Bex, Letter from Gordon Matta-Clark to Florent Bex, 25.7.77, 1977.Letter.

>Gordon Matta-Clark, Stichting Gordon Matta-Clark, advertisement, 1979.Article, ink, paper.

>Gordon Matta-Clark, Office Baroque: sketches.Drawing, ink, paper.