M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: DIVERSITAS I

Beschavingen komen niet uit de lucht gevallen en zijn nooit voltooid. Ze ontstaan, groeien en vernieuwen zich continu door culturele vermenging. Het samenleven met andere culturen biedt immers ongekende mogelijkheden. Door zich te engageren voor wat men niet is en inzicht in andere tradities kunnen die deel worden van het eigen denken en leiden tot innovatie. Dit is echter een proces dat niet moeiteloos verloopt, dat veel tijd vergt en begrip vraagt over de generaties heen.

In de Senaat, assemblee van de deelstaten, komen de Belgische gemeenschappen en gewesten samen en worden ze nader tot elkaar gebracht. De Senaat belichaamt zo de federale legitimiteit.


In haar onderzoek naar de eigenzinnige Senegalese denker, wetenschapper en politicus Cheikh Anta Diop, vertaalt Vanessa Van Obberghen (°1969, leeft in Antwerpen) diens interesse voor genetica en DNA in een beeld dat het stereotiepe denken over Afrika aankaart. Ze beeldt een Aziatisch model af met een lichaamsbouw die eerder voor ‘typisch Afrikaans’ kan doorgaan.

Kendell Geers (°1968, leeft in Brussel) kruist in zijn oeuvre vooroordelen uit heel de wereld. In Mutus Liber is een Afrikaanse fetisj ingesmeerd met kleur; alsof de verf terug zijn spirituele kracht opwekt. Zijn werk verplicht de kijker traditionele verklaringen van kunst op te geven en er een directe emotionele confrontatie mee aan te gaan.

De Djellabas van François Curlet (°1967, leeft in Brussel) gaan in op de identiteitsproblemen van bepaalde jongeren met een migratieachtergrond die balanceren tussen een oriëntale (ouderlijke) cultuur en een westerse (media)cultuur. De kunstenaar lost deze spanning op in een humoristische synthese tussen de traditionele djellaba en street wear: een zichtbare sociale, economische en politieke paradox.

Verberg deze beschrijving

Werken

>François Curlet, Djellabas Nike, Fila, Adidas, 1998.Installation.

>Kendell Geers, Mutus Liber 953, 2014.Sculpture.

>Vanessa Van Obberghen, Tracing Cheikh Anta Diop , 2014.Photography, digital print on aluminium foil mounted on dibond, 150 x 100 cm.