Filter: All categoriesExhibition Spaces Exhibition Spaces Media Media Monographic Monographic Other Other Periods Periods Themes Themes
Geen beschrijving.
Deze pagina biedt een selectieve inkijk in het archief van Jef Verheyen (1932-1984) en schetst een beeld van zowel de aard van het archief al
Schrijven was voor Jef Verheyen bijna even belangrijk als schilderen. Hij was een man van beelden maar ook van woorden en ideeën. Zijn (schil
Net als de affiches, stelde de kunstenaar zelf zijn tentoonstellingscatalogi samen. De vele maquettes in het archief getuigen daarvan. Dit ov
Kleine schriftjes gingen met Jef Verheyen overal naartoe, in de verschillende ateliers, maar ook tijdens tentoonstellingen en reizen zoals na
Il est bon de vivre en ces temps-ci. Un tournant s'annonce qui sera essentiel dans l'Histoire. Il semble que tout incline vers sa juste vale
Het kunstenaarsarchief bevat opmerkelijk veel foto’s. Dit komt door de persoonlijke relatie die Jef Verheyen had met fotografen als Frank Phi
Alle persartikels werden door de kunstenaar zorgvuldig bewaard. De vroegste artikels dateren van 1955 en getuigen over de keramiekperiode van
In 1957 trekt de 25-jarige Verheyen naar de moderne grootstad Milaan, waar hij Lucio Fontana (1899-1968) ontmoet, de Argentijns-Italiaanse sc
Losse schetsen, schema’s en tekeningen zijn verhelderend voor uitgevoerde schilderijen van de kunstenaar alsook voor zijn theorieën zoals Afn
Affiches maakten in de naoorlogse jaren een wezenlijk deel uit van het tentoonstellingswezen. Deze verzameling ontsluit de affiches van de me
Reizen was voor Verheyen een betekenisvolle aangelegenheid. Hij ging op reis om zich te verdiepen in de vormentaal van architectuur, maar ook
In the first decade of the artist’s career, the 1950s, the concept of his black monochromes takes shape. Verheyen defines these works as Schw
Around 1960, the artist further elaborates on his Zwarte Ruimte or ‘Black Space’. He conceives his series De 4 Elementen (‘The Four Elements’
In the early 1970s, Verheyen paints his Lichtpijlen (‘Light Arrows’), and the laser paintings Eonen (‘Aeons’) and Arkturus. The artist has le
During his entire career, Verheyen will not lose affinity with Ancient Greek terms. Between 1980 and 1984 the artist works on paintings such