M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Tentoonstelling: When Faith Moves Mountains

PinchukArtCentre, Kyiv

17 July 2022 - 09 October 2022

Wfmm banner 2022 1

Dit project werd anders opgezet dan een klassieke tentoonstelling; de werkwijze was eerder activistisch waarbij een ‘coalition of the willing’ zowel de technische haalbaarheid als de inhoudelijke scherpstelling deelde en stapsgewijs doorvoerde. De beslissingen waren collectief, ze kwamen voort uit gesprekken tussen de twee curatoren die het project initieerden, het collectieteam van M HKA, het team van het PinchukArtCenter en de Oekraiense kunstenaars die deelnamen, met name het kunstenaarsduo Yarema Malashchuk en Roman Khimei  die het curatorenteam versterkten.

Een longlist van werken uit de collectie van het M HKA/De Vlaamse Gemeenschap werd zowel op diverse technische criteria gewogen als op inhoudelijke; het helend, emancipatorisch en empowerend potentieel in werken uit een breed internationaal veld, maar ook hoe van Oekraïense zijde werd ingeschat in hoever en hoe dit potentieel nu in Kyiv werkzaam zou kunnen zijn en of werken een dialoog zouden kunnen aangaan met de werken van Oekraïense kunstenaars die onafhankelijk daarvan werden geselecteerd.

De uiteindelijke tentoonstelling is de uitkomst van het uittesten van deze relaties, uit dit uittesten werden relevante inhoudelijke sferen duidelijk die zich in deze context opdrongen. De tentoonstelling leidt toe naar het verpletterende topic van het ‘Russian War Crimes House’ uit Davos dat in het opzet is geïntegreerd en fungeert als een anker tot de huidige realiteit. De tentoonstelling is zich er van bewust dat ze tegelijk (opnieuw) het traject is na het zien hiervan. ‘Russian Warcrimes’ is een eindpunt maar ook een beginpunt. Deze moeilijk te dragen thematiek is de onvermijdelijke, urgente referentie vandaag. Ze blijft continu aanwezig, ook , ook in de circulatieruimtes hangen foto’s van vernietigingen aan publieke gebouwen.      

Drie verdiepingen vormen drie lagen.

De tentoonstelling opent met een omgang met oorlogssituaties, en de absorbtie van oorlog door het land, met het sleutelwerk van Berlinde De Bruyckere (België, 1964), ‘In Flanders Fields’ dat de eerste  wereldoorlog in herinnering brengt, en ‘Oh Those Voices’ van Jan Cox (Nederland/België, 1919-1980), die zijn hele leven richtte op een omgang met de gruwelen die hij tijdens de tweede wereldoorlog zag en meemaakte. Daar tegenover staat een bijzonder nieuw werk van het kunstenaarsduo Yarema Malashchuk (Oekraïne, 1993) en Roman Khimei (Oekraïne, 1992)die zich in vijf picturale ledvideo’s voordoen als gestorven Russische soldaten. De vormgeving refereert kritisch naar de negentiende-eeuwse romantische kunst en naar de houding daarin waarbij zowel de grote gevoelens als de dood geabstraheerd worden.

Hierbij aansluitend worden in een tweede beweging vragen over en globaal historisch besef van brede bewegingen die evenementen aansturen. Aan de ene kant wordt hier gefocust op Europa met Adrien Titriaux (België, 1980), Nastio Mosquito (Angola, 1981) met ook de vraag naar verhouding tussen oost en west door Babi Badalov (Azerbaijan, 1959). Aan de andere staan globale ecologische en economische vragen, met Sheela Gowda (Indië, 1957),  Otobong Nkanga (Nigeria, 1974) en Allan Sekula (Verenigde Staten, 1951-2013). Twee grisailleschilderijen van Danylo Galkin (Oekraïne, 1985) beelden glasramen af, en die glasramen zetten dan weer - met respectievelijk een ridder en een familietafereel - strijd en leven tegen elkaar af.        

De middenlaag kan men als een mogelijkheidsruimte zien. Eerst wordt de relatie van de mens tot de natuur gethematiseerd, met Oleksandr Burlaka (Oekraïne, 1982), Nikita Kadan (Oekraïne, 1982), Alevtina Kakhidze (Oekraïne, 1973), en Almagul Menlibayeva (Kazakhstan, 1969). Daar tegenover staat de vraagstelling van de individuele positie met Barbara Kruger  (Verenigde Staten, 1945), Mark Lewis (Canada, 1958) de historische performancewerken van ORLAN (Frankrijk, 1947), in dialoog met de Oekraiense kunstenaressen Vlada Ralko (1969) en Anna Zvyagintseva (1986).

Wat is het om mens te zijn, in het landschap en als individu met doorleefde, fysiek ervaren positioneringsmogelijkheden?

Het derde deel is een psychologische ruimte waarbij een aantal dialogen naar het eindpunt toeleiden, de overdonderende video waarin de kunstenaar Oleksii Sai (Oekraïne, 1975) de beeldenvloed verwerkte die Oekraïne momenteel collectief verzamelt voor het Internationaal Strafhof in Den Haag. In een eerste dialoog wordt het werk TREMOR, RUMOUR, HOOVER van Husseyn Alptekin (Turkije, 1957-2007), gemaakt in respons op de aardbeving in Izmir van 1999 en het blijvend onveiligheidsgevoel daardoor, gekoppeld aan een nieuw werk van Lesia Khomenko (Oekraïne, 1980) die start van een groepsfoto zoals ze zo vaak op social media in Oekraïne voorkomen, met om veiligheidsredenen onherkenbaar gemaakte soldaten.

In een tweede dialoog, tussen hoop en werkelijkheid,  wordt het hoopvolle werk van Francis Alÿs waaraan de tentoonstelling zijn titel ontleent, afgezet tegen een negatieve vorm van collectieve actie, het schijnbaar poëtisch werk met inkttekeningen van wolken, eigenlijk rookkolommen van brandende gebouwen, door Oleksii Sai die verderop ook tekent voor de Russian Warcrimes video.

Daarna volgt een ruimte met de tegenhanger van de oorlog, het leven, met aan de ene kant het emotionele beeld van samenzijn in een schuilkelder van de Oekraiense kunstenares Kinderalbum (Oekraïne, 1972) aan de andere het dagelijks leven van een zwarte Amerikaan in de monumentale houtsnede van Kerry James Marshall (USA, 1955) en een terugblik op het leven in de (post)soviettijd in de tekeningencycli en schilderijen van Wilhelm Sasnal (Polen, 1972). Sasnal laat in dit 20 jaar oude ensemble  met zijn vele nevenlijnen ook de oorlog niet uit beeld. Die laatste tekeningen worden getoond in de ruimte voor Russian Warcrimes, waarin de relationele positionering van ‘La Correnspondance’ van Luc Tuymans (België, 1958), de existentiële vrouwelijke positie van ‘Sacrifice’ van Marlène Dumas ((Zuid-Afrika, 1953) en de soevereine plaatsbepaling van ‘Me Dreaming’ van Jan Fabre (België, 1958) worden samengebracht met een aquarel van de Oekraiënse kunstenaar Yevhen Samborsky (Oekraïne, 1984) die in een grisaille wolk eenvoudig het woord ‘mens’ laat verschijnen.

De drie laatste ruimtes, met grijze muren, tonen de pakkende beelden van Russische oorlogsmisdaden. Ze worden ingeleid door twee elegische schilderijen, van Andriy Sagaidakovsky (Oekraïne, 1957) en van Jan de Lauré (België, 1978).


PERSMEDEDELING

Verberg deze beschrijving

Cox jan oh those voices  boston 1972 photo m hka

> Jan Cox, Oh! Those Voices, Boston, 1972. Painting, acrylic on canvas, 127 x 159 cm.

Fabre jan collection m hka  photo  m hkacc

> Jan Fabre, Ik, aan het dromen [Me, Dreaming], 1978. Sculpture, mannequin, plaster, clothes, smoked meat, table, chair, microscope, nails, thumbnails, table; 70x 50 x 80 cm, chair; 140 x 50 x 40 cm; figure; 160 x 50 x 100 cm, microscope; 20 x 10 x 10 cm.

2012 10 04 17.26.07

> ORLAN, Statue de la liberté – pose finale de la performance du mesuRAGE Remake des oeuvres exposées à l’ICC en 1980, 1980-2012. Print.

Dsc 2841

> ORLAN, L’étalon ORLAN-CORPS, remake de l’oeuvre exposée à l’ICC en 1980, 1980-2012. Object.

Tuymans,%20luc,%20%20la%20correspondance,%201985%20photo%20m%20hkaclinckx

> Luc Tuymans, La Correspondance [The Correspondence], 1985. Painting, oil on canvas, 140 x 100 cm.

Kruger barbara we are not what we seem 1988 foto sybls

> Barbara Kruger, We Are Not What We Seem, 1988. Collage, screen print, vinyl, chassis, 276 x 243 cm.

Csv 9970

> Андрій Сагайдаковський / Andriy Sagaydakovskyi , ...чоловік сильно устав і хоче сильно спати/ A Man Is Weary And Wants To Sleep, 1990. Painting, oil on canvas.

Dumas marlene sacrifice 1993 foto sybl. s.   pictures

> Marlene Dumas, Sacrifice, 1993. Painting, oil, canvas, 70 x 90 cm.

Lewis   mark  the pitch  1998

> Mark Lewis, The Pitch, 1996. Video, 00:05:00.

Csv 9954

> Оксана Чепелик / Oksana Chepelyk, Улюблені іграшки лідерів / Leaders’ Favorite Toys, 1998-2003. Video, 00:15:44.

Kerry james marshall  exhibition view photo m hkaclinckx24

> Kerry James Marshall, Untitled, 1999. Print, colored woodcut on paper, a.p. - out of 4 editions, 220 x 1545,6 cm (12 parts, each 250 x 128,3 cm).

Sugar gang %28santos%29

> Allan Sekula, Sugar Gang (Santos), 1999-2010. Photography, chromogenic prints mounted on alu-dibond and framed, 6 x (77.5 x 77.5 x 2 cm).

Vlaanderen

> Berlinde De Bruyckere, In Flanders Fields, 2000. Installation, horse skin, polyester, metal, plastic, blankets, variable dimensions.

Tremor rumour hoover

> Hüseyin Bahri Alptekin, Tremor, Rumour, Hoover , 2001. Installation, sequins mounted on plastic plates , 270 x 445 cm .

Sasnal  0027 wilhelm  z.t.  2002%2813%29

> Wilhelm Sasnal, Untitled (Gwangju-set), 2002. Drawing, paper, ink.

Sasnal

> Wilhelm Sasnal, My Father's Room, 2002. Film, oil, canvas, 62.3 x 79.3 cm.

Sasnal  wilhelm  sea mine ii  2002

> Wilhelm Sasnal, Sea Mines II, 2002. Painting, oil, canvas, 32.2 x 30 cm.

When faith moves mountains cuando la fe mueve montanas lima

> Francis Alÿs, When Faith Moves Mountains, Lima, Peru, April 11, 2002, 2002. Installation, mixed media, variable dimensions.

Hiwa k,%20moon%20calendar,%202007%20live%20dance%20and%20videos%20 moon%20calendar%20%20iraq

> Hiwa K, Moon Calendar Iraq, 2007. Video, 12 min.

Gowda  down under  2009 photo m hkacc

> Sheela Gowda, Down Under, 2009. Sculpture, textile, 184 x 125 x 8 cm.

Menlibayeva,almagul%20 %20the%20observer%202010photo%20m%20hkaclinckx

> Almagul Menlibayeva, The Observer, 2010. Photography, cibachrome, 96.5 x 127 x 5.5 cm.

457menlibayeva,%20almagul%20forever%20umai,%202010%20photo%20m%20hkaclinckx

> Almagul Menlibayeva, Forever Umai, 2010. Photography, cibachrome, 96.5 x 127 x 5.5 cm.

479menlibayeva,%20almagul,%20tenri%20boy%20,%202010%20photo%20m%20hkaclinckx

> Almagul Menlibayeva, Tengri Boy, 2010. Photography, cibachrome, 96.5 x 127 x 5.5 cm.

Dsc 2803

> ORLAN, Robe du MesuRAGE du M HKA, 2012. Object, cotton.

Abvsdas8

> Анна Звягінцева / Anna Zvyagintseva, Paths, 2013. Installation, video, ink on paper, video (00:10:41).

Csv 9927 web2

> Анна Звягінцева / Anna Zvyagintseva, Order of Things, 2015. Installation, bar reinforcement, welding, iron wires.

Nc3a1stio mosquito daily lovemaking 2015 installation photograph courtesy ikon photo by stuart whipps2

> Nástio Mosquito, Fuck Africa, 2015. Video, 00:03:08.

Jan de laur%c3%a9    sterven is oefenen  2  2015 2

> Jan De Lauré, Untitled, 2015. Painting, oil on paper, 156.1 x 106 cm.

Babi badalov exhibition view inbox photo m hkaclinckx7

> Babi Badalov, I am Euromental, 2015. Installation, 27 sheets, ink on cotton, variable dimensions.

2015 otobong nkanga m hkaphotoclinckx2 2

> Otobong Nkanga, Infinite Yield, 2015. Mixed Media, textile.

2021 02 08 m hka 218 63 2

> Adrien Tirtiaux, Europe Without Borders, 2018-2019. Installation, blue pigments, acrylic binder, brass, 240 x 240 cm / 80 x 80 x 80 cm.

Csv 0024

> Олександр Бурлака / Oleksandr Burlaka , Окреслення великого дикого поля / The Big Wild Field Draft, 2020-2022. Video, 00:04:14.

Xuzh 8be

> Влада Ралко / Vlada Ralko, проєкт «Експонати»/ the Exhibits, 2021. Painting.

Csv 0035

> Алевтина Кахідзе / Alevtina Kakhidze, Plants, 2022. Drawing.

Csv 0010

> Ярема Малащук та Роман Хімей / Yarema Malashchuk and Roman Khimei, Мандрівник / The Wanderer, 2022. Video, 8’52”.

Csv 9853

> Олексій Сай / Oleksiy Say, НОВИНИ / NEWS, 2022. Painting, rubber paint on paper,framed, glass, a3 size (135 pieces).

Csv 9876 2

> Євген Самборський / Jevgeny Samborskyi, Люди / Human, 2022. Drawing, watercolor on paper.

Khomenko

> Леся Хоменко / Lesia Khomenko, to remove/to add, 2022. Painting, acrylic on canvas , 200 х 169 cm.

Csv 9951 web

> Нікіта Кадан / Nikita Kadan, Тінь на землі / The Shadow On The Ground, 2022. Drawing, charcoal on paper.

Csv 9851

> Kinder Album, Бомбосховище / The Bomb Shelter, 2022. Drawing, aquarel on paper.

Uo3wuwmk

> Данило Галкін / Danylo Galkin, Оптичні протези / Optical Prostheses, 2022. Painting, oil on canvas.

Sekula  allan  dockers museum  2010 2013 photo m hkacc 37

> Unknown, Chiropractor's Life-Size Model of a Human Vertebrae (The Dockers' Museum, object nr. 41). Object, plastic, 82.5 x 32.5 x 25 cm.