M HKA, Antwerpen
23 November 2002 - 09 February 2003
©Photo: Syb'l S-Pictures
De presentatie van de collectie van het M HKA verandert elke drie maanden. Het verhaal evolueert dus: een deel van de reeds opgestelde werken blijft en wordt gehergroepeerd met ‘nieuw’ werk, waardoor de collectie en het eerder getoonde werk weer anders kunnen worden gelezen. Waar er in de eerste presentatie veel ruimte was voor de eerder conceptueel gekleurde kern van de collectie – de werken uit de Stichting Gordon Matta-Clark waarvan er vele voor de eerste keer in jaren werden bovengehaald – begint de focus met de nieuwe keuze naar de meer visueel ingestelde (schilder)kunst te verschuiven.
De beweeglijkheid van de collectiepresentatie wordt ook mooi geïncarneerd door de wijze van tentoonstellen van het werk van Michelangelo Pistoletto. Divisione e moltiplicazione dello specchio (1978) wordt traditioneel opgesteld in een hoek van een kamer, waardoor de beide spiegelhelften in een hoek van 90° ten opzichte van elkaar komen te staan. Op die manier weerspiegelen ze elkaar elk één keer en hetzelfde geldt voor de kamer en de objecten en mensen die zich in die kamer bevinden. De vermenigvuldiging blijft in die positie dus beperkt tot een verdubbeling, een splitsing in twee die gelijkstaat aan een vermenigvuldiging met factor twee. Voor de kunstenaar is de splitsing van een spiegel en het elkaar reflecteren van de delen echter een metafoor voor het ontstaan van het heelal: dat begon als niets en vermenigvuldigde zich met factor oneindig door splitsing. Daarom wordt het beeld sterker als de spiegel kan evolueren van nul naar oneindig: van geen spiegeling en dus geen vermenigvuldiging van elkaar in een ‘hoek’ van 180°, over twee zelfreflecties naar vier enzovoort, naarmate de hoek waarin de beide helften worden geplaatst, kleiner wordt. Daarom werd met de kunstenaar overeengekomen dat het M HKA Divisione e moltiplicazione dello specchio kan tonen op twee verplaatsbare wanden, die bij elke tentoonstellingsperiode in een kleinere hoek zullen worden geplaatst.
Naast werk van onder anderen Daniel Buren, Jimmie Durham, Donald Judd, Mark Manders, Gordon Matta-Clark, Allan McCollum, Juan Muñoz, Michelangelo Pistoletto, Eran Schaerf, Uri Tzaig, Bill Vazan en Lawrence Weiner, is er nu ook werk te zien van Fred Bervoets, Raoul De Keyser, Jan Kempenaers, Walter Swennen, Luc Tuymans, Jan Vercruysse en Marthe Wéry, Ido Bar-El, Eugenio Dittborn, Julião Sarmento en Ettore Spaletti.
> Lawrence Weiner, A City Shored, 1970. Installation, adhesive letters, 20.8 x 140.3 cm.
> Lawrence Weiner, A City Dragged, 1970. Installation, adhesive letters, 20.8 x 140.3 cm.
> Gordon Matta-Clark, Office Baroque # 669, 1977. Photography, cibachrome, tape, hard board, plexi, 175 x 105 cm.
> Michelangelo Pistoletto, Divisione e moltiplicazine dello specchio [Division and Multiplication of the Mirror], 1978. Sculpture, wood, goldpaint, mirror, 2 x (100 x 45 cm).
> Allan McCollum, 100 Plaster Surrogates, 1982. Installation, oil, plaster, 218 x 950 x 5 cm.
> Fabrice Hyber, Chantier [Workspace], 1982-1994. Installation, pastel, chalk, oil, paper, 80 x 121 cm, 48 x 62.5 cm.
> Daniel Buren, Tissu rayé sous verre peint découpé en 25 parties égales, n°12, 1982. Installation.
> Walter Swennen, Zonder titel (Gods Voet) [Untitled (God's Foot)], 1985. Painting, oil paint on canvas, 200 x 160 cm.
> Luc Tuymans, La Correspondance [The Correspondence], 1985. Painting, oil on canvas, 140 x 100 cm.
> Luc Tuymans, Hotelkamer [Hotel Room], 1986. Artist Novel, oil, canvas, 50 x 60 cm.
> Jimmie Durham, A Dead Deer, 1986. Sculpture, skull, bone, wood, paint, string, plastic, 120 x 72 x 14.4 cm.
> Marthe Wéry, Untitled, 1989. Mixed Media, acrylic, canvas, mdf, 153 x 386 cm.
> Fred Bervoets, Hommage aan van Gogh, eenzaam café [Hommage to van Gogh: Lonely Café], 1991. Painting, acrylic, canvas, 320 x 203 cm.
> Fred Bervoets, Zelfportret in huiskamer [Self-Portrait in Living Room], 1991. Painting, acrylic, canvas, 194 x 205 cm.
> Jimmie Durham, Untitled (Armadillo), 1991. Sculpture, cast head, beads, paint, wood, photograph, 125 x 60 x 23 cm.
> Raoul De Keyser, Zilver [Silver], 1991-1992. Painting, oil, canvas, 82 x 67 cm.
> Mark Manders, Fragment uit zelfportret als gebouw [Fragment from self-portrait as a building], 1993. Installation, yton, foil, steel, variable dimensions.
> Marlene Dumas, Sacrifice, 1993. Painting, oil, canvas, 70 x 90 cm.
> Eugenio Dittborn, The 15th History of the Human Face (The Children of Breughel), 1993. Installation, paper, ashes, cardboard, silkscreen, 140 x 210 cm.
> Juan Muñoz, Conversation Piece with a Stick, 1994. Sculpture, brass, 158 x 90 cm.
> Luc Tuymans, Die Zeit, 1994. Print, silkscreen; paper vélin arches 250 gr., 56 x 76 cm.
> Luc Tuymans, Firewood, 1994. Print, silckscreen; paper rives 270 gr., 92 x 60 cm.
> Mark Manders, Fragment uit zelfportret als gebouw (bundel van vergissingen) [Fragment from self-portrait as a building (bundle of mistakes)], 1994. Installation, mixed media, 102 x 21 x 28 cm.
> Mark Manders, Fragment uit zelfportret als gebouw [Fragment from self-portrait as a building], 1994. Drawing, graphite, paper, 120 x 155 cm.
> Mark Manders, Fragment uit zelfportret als gebouw [Fragment from self-portrait as a building], 1994. Drawing, graphite, paper, 155 x 120 cm.
> James Turrell, Skyspace, 1994. Installation, 6.5 x 6.5 x 5.5 m.
> Ettore Spalletti, Stanza, Giallo Oro [Room, Yellow Gold], 1994. Painting, wood, pigment, 3 x ( 200 x 200 cm ).
Geen foto
> Fred Bervoets, Doorsnee Vlaamse Familie, 1995. Drawing, paper, canvas, , 200 x 280 cm.
> Ido Bar-El, Zonder titel [Untitled], 1995-1996. Painting, paint on aluminium, 80 x 100 cm.
> Luc Tuymans, Ijzertoren [Yser Tower], 1995. Film, oil, canvas, 115.5 x 75.5 cm.
> Luc Tuymans, Vlaams dorp [Flemish village], 1995. Artist Novel, oil, canvas, 110.5 x 144.5 cm.
> Robert Zandvliet, Zonder Titel, 1996. Film, tempera, linen, 121 x 271 x 4.5 cm.
> Marlene Dumas, Slight Delight, 1996. Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.
> Marlene Dumas, Sailor's Dream, 1996. Drawing, watercolour, paper, 125 x 70 cm.
> Marlene Dumas, Mis-Cast, 1996. Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.
> Marlene Dumas, Indian Summer, 1996. Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.
> Marlene Dumas, Blind Joy, 1996. Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.
> Eran Schaerf, Silhouette I and II, 1997. Installation, certificate, transparants, doorhandle, euro-palettes, neons, map, variable dimensions.
> Ido Bar-El, Zonder titel [Untitled], 1998. Painting, aluminium, paint, 100 x 60 cm.
> Ido Bar-El, Zonder titel [Untitled], 2000. Painting, wood, paint, 155 x 122 cm.
Geen foto
> Jan Kempenaers, Sarajevo #3, 2000. Photography, photo, aluminium, 100 x 136 cm.