M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Tentoonstelling: Collectiepresentatie XXXII – Persoonlijkheidstest + The Book Lovers

M HKA, Antwerpen

07 December 2012 - 21 April 2013

©image: M HKA

2013 was het ‘jaar van de collectie’. Twee grote tentoonstellingen en een uitgebreid boek brachten de inhoud van de M HKA collectie in kaart en portretteerden deze als een ‘persoonlijkheid’ of ‘personage’.

De M HKA-collectie bestaat uit zowat 3.000 werken van ongeveer 500 verschillende kunstenaars, van de jaren 60 tot nu. Het Antwerpse Internationaal Cultureel Centrum (ICC), de voorganger van het M HKA, richtte de Stichting Gordon Matta-Clark op in de late jaren 70. Die kunstwerken en het ICC-archief vormen de historische basis van de collectie van het M HKA, die is blijven aangroeien dankzij aankopen, schenkingen en leningen voor lange termijn, voornamelijk van de Vlaamse Gemeenschap en de Vleeshal in Middelburg.

Er is geen permanente presentatie van de collectie, maar ze wordt wel voortdurend belicht in verschillende soorten tentoonstellingen. De twee collectiepresentaties in 2013 waren bedoeld als een ‘ideaalbeeld’ van wat er verzameld was gedurende het 25-jarig bestaan van het museum: ideaal intrigerend, ideaal divers en ideaal gelegen in Antwerpen, Vlaanderen, België, Europa en de wereld.

Persoonlijkheidstest was een moedwillig onsystematisch begin van die inspanning om een beeld te scheppen, een vingeroefening voor de grotere zomertentoonstelling Het karakter van een collectie. De kunstenaars varieerden van internationale sterren tot lokale legendes.

Tijdens Collectie XXXII werd ook een merkwaardige deelcollectie van het M HKA gepresenteerd, bestaande uit romans van hedendaagse kunstenaars. Het betrof The Book Lovers, een verzameling die onderzocht en samengesteld werd door David Maroto en Joanna Zieliñska.

Verberg deze beschrijving

> Danny Matthys, Terras [Terrace], 1974. Photography, ink, paper, 6 x ( 51.5 x 41.7 cm ).

> Danny Matthys, Vertikalen, begrenzing van een weiland [Verticals, Limits of a Meadow], 1974. Photography, ink, paper, 24 x 84 cm.

> Daniël Dewaele, Tentoonstellen [To Exhibit], 1976. Photography, cardboard, photographs, 6 x (52 x 39 cm).

> Daniël Dewaele, 24.800 m² sculpture [24.800 m² Sculpture], 1976. Intervention, ink, paper, 18 x (29.5 x 21 cm).

> Vito Acconci, Tonight We Escape from New York, 1977. Collage, b/w photo, crayon, paper, plexi on black aluminium, 151 x 118 x 5 cm.

> Buky Schwartz, Circle, 1978. Installation, 18 x (40 x 50 cm).

> Buky Schwartz, Box #1, 1978. Collage, b/w photographs, hardboard, 14 x (50 x 14 cm).

> Danny Matthys, Helicopter, 1978. Photography, ink, paper.

> Dan Flavin, Untitled (to the real Dan Hill) 1b, 1978. Sculpture, neon, 244 x 12 x 22 cm.

> Leo Copers, Gouden strop en stoel [Golden Noose and Chair], 1979. Sculpture, rope, velvet, gilding, 40 x 89 x 206 cm.

> Bernd Lohaus, Raum (Nein, Nicht, Nur) [Space], 1979. Installation, brown tape, variable dimensions.

> Jochen Gerz, It Was a Warm Summer Night, 1980. Collage, wood, ink, paper, b/w photo, 76 x 42 cm.

> Philippe Van Snick, (0-9) Kleuren en Cijfercode [Colours and Numerical Code], 1983. Installation, pigment, multiplex, 10 x (100 x 120 cm).

> Danny Matthys, Venezia y Cultura [Venice and Culture], 1984-1988. Installation, photographs, neon light, 225 x 22.5 x 7 cm.

> Jef Geys, De gevallen verwittiging [The Fallen Warning], 1985. Installation, steel, pigment powder, 400 x 700 x 200 cm.

> Philippe Van Snick, 10 dagen - 10 nachten, 1985. Poster, vinyl, canvas, cardboard, 20 x (24 x 18 cm).

> Narcisse Tordoir, Zonder titel [Untitled], 1985. Painting, acryl, wood, gypsum, 40 x 40 x 12.5 cm.

> Pieter Laurens Mol, Specific Impulse, 1985. Photography, ink, paper, 93 x 83.5 cm.

> Bernd Lohaus, Installatie Paper Art, Dominikanerkerk, Maastricht [Installation Paper Art, Dominican Church, Maastricht], 1987. Installation, paper tape, variable dimensions.

> Marek Chlanda, Via Condotti, 1987. Sculpture, wood, cardboard, wax, plaster, 36 x 340 x 32 cm.

> Sigefride Bruna Hautman, Since I know, you cannot sit on a cloud, 1987. Sculpture, wood, plaster, leather, metal, 110 x 220 x 155 cm.

> Wolfgang Laib, Blütenstaub von Haselnuss (Hazel Pollen), 1987. Installation, pollen, 220 x 240 cm.

> Raoul De Keyser, Zonder titel [Untitled], 1988. Painting, oil on canvas, 6 x (21 x 32.5 cm).

> Philippe Van Snick, Produktiestaat [Production State], 1988. Installation, plaster board, wood cubes, variable dimensions.

> Daniel Buren, Cabane Eclatée: Une enveloppe peut en cacher une autre [‘Exploded Cabin: One Envelope Can Hide Another’], travail situé (réalisé au Musée Rath, Genève), 1989. Installation, wood, canvas, 266.5 x 370 x 370 cm.

> Martin Kippenberger, Neighbourhood's Nap (Tauben haben noch keinen Krieg verhindert), 1990. Installation, wood, plaster board, plastic, cassette player, 71.5 x 71.5 x 20 cm.

> Fred Bervoets, Nevada, 1991. Other, ink, paper, canvas, 300 x 1500 cm .

> Raoul De Keyser, Maaigem en Kabinet [Maaigem and Cabinet], 1991. Painting, oil paint, cardboard, gesso, 56 x 55 cm.

> Fred Bervoets, Hommage aan van Gogh, eenzaam café [Hommage to van Gogh: Lonely Café], 1991. Painting, acrylic, canvas, 320 x 203 cm.

> Fred Bervoets, Zelfportret in huiskamer [Self-Portrait in Living Room], 1991. Painting, acrylic, canvas, 194 x 205 cm.

> Bert De Beul, Zonder titel [Untitled], 1992. Painting, oil, canvas, 45 x 53 cm.

> Bert De Beul, Zonder titel [Untitled], 1993. Film, oil, canvas, 62 x 74 cm.

> Richard Artschwager, Platzmöbel [Place Furniture], 1993. Sculpture, wood, steel, acrylic, formica, 172 x 120.7 x 2.5 cm, 155 x 167 x 5 cm.

> Mark Manders, Fragment uit zelfportret als gebouw [Fragment from self-portrait as a building], 1994. Drawing, graphite, paper, 120 x 155 cm.

> Mark Manders, Fragment uit zelfportret als gebouw [Fragment from self-portrait as a building], 1994. Drawing, graphite, paper, 155 x 120 cm.

> Job Koelewijn, Zonder titel [Untitled], 1995. Multiple, stock cubes, water.

> Anne Daems, Zonder titel (Vrouw aan bushalte), 1996. Photography, kleurfoto op aluminium, 38 x 57 cm.

> Richard Venlet, Zonder titel [Untitled], 1996. Installation, acrylic paint, 414 x 5 cm.

> Suchan Kinoshita, Staubstelle [Dusty Place], 1996. Installation, mixed media, variable dimensions.

> Ilya & Emilia Kabakov , My Grandfather's Shed, 1998. Installation, wood, 210 x 240 x 325 cm.

> Fransje Killaars, NON STOP (Amsterdam), 2000. Installation, nylon, metal.

> Suchan Kinoshita, Uitzicht [View of the Outside], 2002. Installation, carpet, chairs, variable dimensions.

> Michelangelo Pistoletto, Uffizi Porte, 2003. Installation, wood, metal, dvd, monitor, 250 x 1995 x 1351 cm.

> Konstantin Zvezdochotov, Nadezhda, 2003. Installation, oil, panel, silk, 160 x 500 cm.

> Joris Ghekiere, Zonder titel [Untitled], 2007. Painting, 116 x 146 x 3.5 cm.

> Nadia Naveau, Mr. Bunnykins Autumn Days, 2008-2012. Sculpture, ceramics, porcelain, 33.5 × 45 × 41 cm.

> Enrico David, Untitled (Personified Plugging Gridlock with aggregates), 2009. Installation, tapestry, sisal, 200 x 3600 cm.

> Nadia Naveau, Nicholas Heracles, 2012. Sculpture, ceramics, porcelain, canvas, mixed media, 38.5 × 20 × 19 cm.