Chantal Akerman – Too Far, Too Close

Tomb%c3%a9e%20de%20nuit%20sur%20shanghai02

Event

M HKA, Antwerpen

09 February 2012 - 20 May 2012

Curator: Dieter Roelstraete


Het M HKA toonde de allereerste grootschalige Europese overzichtstentoonstelling van Chantal Akerman, beeldend kunstenaar en een van de invloedrijkste filmmakers van haar generatie. 

Behalve haar monumentale reputatie in het veld van de feministische film(-kritiek), heeft Akerman een cruciale rol gespeeld in de geleidelijke toenadering tussen ‘conventionele’ cinema en installatiekunst die bij het bewegende beeld aanleunt. Sinds begin jaren 90 was Akerman dan ook afwisselend in beide gebieden actief: mainstream of arthouse films zoals A Couch in New York (1996) en La Captive (2000) loste ze af met experimentele quasi-documentaires zoals Là-bas (2006) of video-installaties zoals D’Est (1993).

De betekenis van Akermans werk is niet uitsluitend formeel, maar ook sterk verbonden met haar programmatische onderzoek rond biografie, gender, identiteit en geheugen – allemaal gekaderd in een baanbrekende exploratie van de bescheiden esthetiek van het dagelijks leven.

Chantal Akerman. Too Far, Too Close belichtte de talrijke spanningen in haar veelzijdige werk. Daarbij overspande de tentoonstelling een veertigjarige carrière in film en aanverwante media, beginnend met de tijdloze intentieverklaring Saute ma ville (1968) en afsluitend met Maniac Summer, een installatie uit 2009. Ze bracht een uitgebalanceerde mix van rechttoe-rechtaan experimenteel filmwerk, zoals Hotel Monterey (1972) of La Chambre (1972) en meer complexe, ambitieuze installaties, zoals Marcher à côté de ses lacets dans une frigidaire vide (2004) of het emblematische D’Est (1993). 

Items View all

Media View all

Actors View all

Ensembles View all