M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: Chapter 5: Beuys and Goethe, 1969–1986, Düsseldorf-Kassel-Berlin / Hoofdstuk 5: Beuys en Goethe / Chapitre 5: Beuys et Goethe

©image: M HKA

Tijdens documenta 5 in 1972 verschijnt James Lee Byars op het dak van het Fridericianum en roept hij door een gouden megafoon Duitse namen naar het publiek. En Joseph Beuys nodigt het publiek uit voor een gesprek in zijn Bureau für die direkte Demokratie met de bedoeling ideeën uit te wisselen over het hervormen van de maatschappij door middel van creatieve acties. Beide kunstenaars zijn bezig met de rol van kunst in de samenleving. Hun tegengestelde houding tegenover het publiek vormt waarschijnlijk de reden voor Byars om Beuys, de eerste Duitser die hij ooit ontmoette, als zijn tegenhanger te kiezen. Beide kunstenaars zetten ook een traditie voort van een denken over oost en west als eenheid, waaraan ook Goethe sterk vasthield.

Ik las ooit een zin van Baudelaire waar ik van hield. Hij zei dat het 23 maart of zo was en dat hij geen nieuw paar lavendel, mauve zijden handschoenen had. Hij had dus ook een wonderlijk elegant gevoel bij de lente. De grote Joseph Beuys zou een nieuwe rubberen handschoen kopen voor de lente. (Haha) Een groene. Hij kwam ooit naar een van mijn acties waarbij ik het gouden kostuum droeg en hij zijn vissersjas met de groene handschoen in zijn zak. Beuys was iemand die al deze dingen echt begreep, denk ik.
Uit een interview met James Lee Byars door Wolf Günter Thiel (1995), in: ‘James Lee Byars - The White Mass’, Keulen 2004

Verberg deze beschrijving

Werken

>Photograph of performance 'Calling German Names' at documenta 5, Kassel, 1972.Photography, black and white photograph.

>James Lee Byars, The Golden Tower, 1974.Other, silkscreen on paper, 192 x 60.3 cm.

>James Lee Byars, The Black German Flag, 1974.Object, black silk, 250 x 470 cm.

>Photograph of James Lee Byars and Joseph Beuys at the 'Je/Nous. Wij/Ik' exhibition, Musée d'Ixelles, Brussels, 1975.Photography, black and white photograph.

>James Lee Byars, Both, 1978.Sculpture, marble with engraved gilded text, 275 x 138 x 5 cm.

>James Lee Byars, The 5 Continent Documenta 7, 1979.Other, black silk paper and white square, 110 x 48 cm, 2.5 x 2,5 cm.

>James Lee Byars, James Lee Byars interviewed by Paul De Vree at Documenta 7 in front of 'The Golden Tower', 1982.Audio and visual equipment, audio fragment from 'kroniek', 00:10:05.

>James Lee Byars, The Golden Tower with Changing Tops, 1982.Object, gold-plated bronze, 2 parts, 340 cm, Ø 80 cm.

>Photographs of a spontaneous performance by Joseph Beuys and James Lee Byars on the latter's work 'Both' at the opening of 'to the happy few', 1983.Photography, black and white photographs.