De M HKA - Collectie [The M HKA Collection]
Ensemble
“Werken uit de M HKA-collectie zijn vaak groot en aanwezig zonder heel tastbaar te zijn.” – Narcisse Tordoir
Voor het derde onderdeel kiest Narcisse Tordoir een eigenzinnige selectie werken uit de M HKA-collectie met de drie factoren ‘mens’, ‘wereld’ en ‘taal’ in gedachten. Zowel vormelijk als inhoudelijk sluiten ze aan bij de thematiek van Tiepolo.
Untitled (1982) en Sculpture van Didier Vermeiren doen denken aan de desolate landschappen van Tiepolo’s gravures. De sokkel en de sculptuur ogen sober en minimaal. Anders dan bij de klassieke beeldhouwkunst is de functie van de sokkel hier niet langer relevant. Hij staat los op de grond zonder te dragen en wordt daarmee zelf de sculptuur. De sokkels getuigen van een onderzoek naar de wijze waarop een kunstenaar zich elementen uit de geschiedenis eigen kan maken, zoals Tordoir dat ook deed met werk van Tiepolo. Ook Zonder titel (1997) van Ann Veronica Janssens draagt bij tot het schetsen van dit verlaten landschap. Haar werk wacht op ‘een Oosterling’, een toeschouwer om een relatie mee aan te gaan. Je mag het werk voorzichtig betreden en ermee in interactie gaan, de grenzen aftasten. Door bovenstaande elementen uit hun context te rukken en in een nieuwe situatie - die van het museum - te plaatsen, bekijken we de wereld op een andere manier.
‘Mens’ en ‘wereld’ gaan in dialoog bij het samenspel van bovenstaande werken en Ascension Bogolan (2005) van Narcisse Tordoir en Bréhima Koné, en het etherische Espace Perdu (1964) en Verloren ruimte (1964) van Guy Mees. Het geheel doet denken aan een ode aan, een herdenking van kunstenaars die pas erkenning kregen na hun dood. Ook dit is een aanklacht aan het adres van de westerse artistieke wereld. De symbolische taal in Richard Venlets Untitled (1996) doet ons anders kijken naar de ruimte en de kunstwerken. Afhankelijk van hoe de toeschouwer het werk ervaart, kan het een afbakening of een beklemtoning zijn. De klare taal in Zij die hier zijn zijn van hier (2006) laat dan weer geen ruimte voor interpretatie. ‘De Oosterling’ is nooit ver weg in dit werk van Walter Swennen.
Items
View all-

Plâtre 1988, soccle de Mu...
Didier Vermeiren, Plâtre 1988, soccle de Musée Rodin, Meudon, supportant Victor Hugo debout, plâtre 1897, 1988. Sculpture, gypsum, 18 x 100 x 140 cm.
-

1 hour 30 minutes sculpture
Vaast Colson, 1 hour 30 minutes sculpture, 2003. Print, lambda print, 86.5 x 88.6 x 5 cm.
-

Untitled
René Heyvaert, Untitled, 1977-1978. Collage, paper, 34.6 x 24 cm.
-

Installatie Paper Art, Do...
Bernd Lohaus, Installatie Paper Art, Dominikanerkerk, Maastricht [Installation Paper Art, Dominican Church, Maastricht], 1987. Installation, paper tape, variable dimensions.
Actors
View all-

Vaast Colson
Vaast Colson (°1977, Antwerpen) studeerde schilderkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen en deed een postgraduaa
-

Ann Veronica Janssens
Ann Veronica Janssens werkt meestal in situ. Ze is noch beeldhouwer, noch architect. Vertrekkend vanuit een specifieke ruimte voegt ze vormen
-

Walter Swennen
Walter Swennen: een onheilspellende lach op doek Walter Swennen is een pionier van het zogenaamde 'nieuwe schilderen' uit de jaren tachti
-

René Heyvaert
René Heyvaert (1929–1984, Gent, België) volgde een opleiding als architect aan het Gentse Sint-Lucasinstituut waar hij afstudeerde met een on
