M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Johanna Kandl

Johanna kandl

° 1954

Geboren in Vienna (AT), leeft in Berlin (DE), leeft in Vienna (AT).

Johanna Kandl (°1954) studeerde schilderkunst in Wenen en Belgrado. Kandl, die regelmatig samenwerkt met haar partner Helmut Kandl, trekt vaak op onderzoek naar de uiterste randen van de Europese Unie en de naburige 'anderen'. Ze is één van de eerste kunstenaars in Oostenrijk die in haar werk reageert op de transformaties die volgden op de globalisering na 1989 in Oost- en Zuidoost-Europa.

Kandl werkt met een breed scala aan media, maar haar fotografische en filmische praktijk is meestal gestoeld op haar gevoeligheid als schilder. Deze verbindingen tussen genres en technieken worden zichtbaar in haar grootschalige schilderijen, die lijken op monumentaal uitvergrote stills uit televisiereportages die vaak de barre omstandigheden van het dagelijkse leven in de snel veranderende politieke constellaties van de voormalige Sovjet satellietstaten en elders documenteren.

Kandl combineert de academische traditie van het historieschilderen met de sombere realiteit van de late twintigste en vroege eenentwintigste eeuw zoals ze gereflecteerd wordt door de massamedia. Door contrasten weer te geven, zoals tussen de schrijnende armoede in het voormalige Sovjetblok en de blitse levensstijl van zij die zich makkelijker konden aanpassen aan het Nieuwe Kapitalisme, vraagt ze wie er profiteert van wie, en hoe en waarom? Welke grotere structuren er aan het werk zijn en hoe dit te ontcijferen?

"Gerne denke ich mir Geschichten aus, in denen Dinge einen anderen Verlauf nehmen könnten – oder auch genommen haben könnten….“ – Johanna Kandl, 2012 

Werken

Whosgot

>Johanna Kandl, Ohne titel (Who's got the big picture), 2006.Painting, tempera, canvas, 258 x 354 cm.

Tentoonstellingen & Ensembles

Middlegate small 006

> Tentoonstelling: EXTRA MUROS: Geel – Middle Gate II – The Story of Dymphna. 15 September 2018 - 04 November 2018.

 s4a4193

> Tentoonstelling: Superdemocracy – The Senate of Things. 01 October 2017 - 31 October 2017.

Rombouts  guy   leegte is vorm  zaalzicht photo clinckx 13

> Tentoonstelling: The collection XX: Jubilee. Who's got the Big Picture?. 29 June 2007 - 18 November 2007.

Pha603 08

> Tentoonstelling: Urgent Conversations Athens - Antwerp. 31 October 2016 - 05 February 2017.

Geen foto

> Ensemble: Benedenverdieping | Ground Floor.

Gb  tv quiz dekor  1993

> Ensemble: Collectie Vlaamse Gemeenschap.

Dimpnakerk %282%29

> Ensemble: Middle Gate.

Tinka pitoors  zonder titel  2018  courtesy to the artist  image m hka

> Ensemble: MIGRATIE | MIGRATION.

2017 superdemocratie senaat photo m hka 6 47

> Ensemble: MOBILITEIT / MOBILITE / MOBILITY / MOBILITÄT.

P1070558

> Ensemble: NUCLEUS.

2017 superdemocratie senaat photo m hka 6 23

> Ensemble: SUPERDEMOCATIE / SUPERDEMOKRATIE / SUPERDEMOCRACY.

Geen foto

> Ensemble: Urban Landscape.