Gordon Matta-Clark

1943 - 1978

Geboren in .

Deze zoon van de beroemde Chileense surrealistische schilder Roberto Echaurren Matta komt, na een opleiding tot architect in New York, al snel in de marge van de gangbare architectuurpraktijk terecht. Vanaf de jaren zeventig is hij zeer actief binnen de New Yorkse avant-garde scène. Hij wil echter geen architect of kunstenaar zijn, maar eerder onderzoek doen naar de limieten van de architectuur en de kunst. Zijn werk is een kritiek op de conventies binnen de architectuur en de beeldende kunst en vraagt aandacht voor sociale en stedenbouwkundige problemen. De interventies in de jaren '60 en '70 benadrukken de toestand van de stad New York als een ‘afbraakland’. Zelf breekt Gordon Matta-Clark niets af maar hij, zoals hij zelf zegt, “experimenteert met het alternatief gebruik van die ruimten die ons het meest vertrouwd zijn”. De kunstenaar noemt zijn werk 'performances'. Hij beschouwt het aanbrengen van incisies en het transformeren van gebouwen als deel van het kunstwerk. Om het werk te begrijpen, moeten we alle onderdelen bekijken, dus ook de sterke daad die de interventie zelf is. Al deze ingrepen gaan na verloop van tijd verloren, omdat de gebouwen gesloopt worden, zodat enkel tekeningen en foto’s getuigen blijven van deze vreemde architecturale aanpak waardoor zijn werk een zeer tijdelijk karakter krijgt. Zijn foto’s zijn echter niet enkel een representatie van de ingrepen. Matta-Clark vergroot en versnijdt de kleurenfoto’s en de cibachromes. Door ze opnieuw te monteren, probeert hij de ruimtelijke ervaring van zijn ingreep zo optimaal mogelijk te suggereren.

Items View all

Events View all

Ensembles View all

Media View all