©François Curlet
° 1967
Leeft in Brussels (BE), geboren in Paris (FR).
François Curlet (°1967) werd in Parijs geboren en woont afwisselend in Parijs, Brussel en het Franse dorpje Piacé. Sinds de late jaren tachtig heeft hij een oeuvre ontwikkeld met sculpturaal en grafisch werk dat gecentreerd is rond een hedendaagse notie van ‘ding-zijn’: de commerciële wereld van goederen en merken, die hij steeds opnieuw deconstrueert en reconstrueert.
Zijn interessegebieden zijn breed, eclectisch en onvoorspelbaar. Dit plaatst hem in de traditie van Fluxus, net zoals sommige van zijn artistieke basishoudingen dat doen: zijn gebruik van omkering, zijn zelfspot, zijn pogingen om het werk voor een groot publiek toegankelijk te maken en zijn kritiek op ‘professionaliteit’ in de hedendaagse kunst. Het mag daarom geen verrassing heten dat Curlet zelf een groot bewonderaar is van Robert Filliou, één van de leidende figuren binnen Fluxus.
Curlet verandert de schaal van alledaagse voorwerpen vaak door ze kleiner of groter te maken dan ze waren, of hij verdoezelt hun functie door ze bij elkaar te zetten en zo onherkenbare, nieuwe objecten te vormen. Toch blijft hij interesse hebben in de economie en de economische waarde van deze objecten, een feit dat misschien wel bijdraagt aan zijn gehechtheid aan de kunst van het multiple. Het 'democratische' potentieel van (mechanisch) gereproduceerde kunst is in zijn artistieke praktijk een constructieve bezorgdheid.
De objecten en beelden van Curlet brengen betekenisverschuivingen teweeg door onverwachte ontmoetingen tussen vormen uit te lokken, ontmoetingen die 'verkeerde' associaties oproepen. Ondanks hun opzettelijk duidelijke absurditeit en tongue in cheek humor, worden zijn werken hedendaagse allegorieën.
>François Curlet, Djellabas Nike, Fila, Adidas, 1998.Installation.
>François Curlet, Object publicitaire , 2003.Object, enamelled plate, 42 x 34 x 1 cm.
>François Curlet, Chanter l'enfer [To Sing Hell], 2010.Installation, wood, drapery, perspex, metal, aluminium, 120 x 30 x 40 cm, 40 x 33 x 7 cm, 5 x 5 x 5 cm.
> Tentoonstelling: El Hotel Eléctrico – Rooms available . 21 February 2014 - 11 May 2014.
> Tentoonstelling: EXTRA MUROS: Geel – Middle Gate II – The Story of Dymphna. 15 September 2018 - 04 November 2018.
> Tentoonstelling: EXTRA MUROS: Visite Bornem - Gedeelde Ruimte. 03 May 2014 - 25 May 2014.
> Tentoonstelling: LODGERS #5 Le Salon: KATSALON. 31 January 2016 - 16 April 2016.
> Tentoonstelling: Superdemocracy – The Senate of Things. 01 October 2017 - 31 October 2017.
> Tentoonstelling: The collection XII – Derive/Support/Surface (French art in the M HKA collection) – Autumn 2005. 27 August 2005 - 05 November 2005.
> Tentoonstelling: The collection XIV – Spring 2006. 25 February 2006 - 23 April 2006.
> Tentoonstelling: The collection XX: Jubilee. Who's got the Big Picture?. 29 June 2007 - 18 November 2007.
> Tentoonstelling: Urgent Conversations: Antwerp – Athens, Part IV: Dealing with Catastrophe, The Flow of the World. 18 November 2017 - 07 January 2018.
> Tentoonstelling: Urgent Conversations Athens - Antwerp. 31 October 2016 - 05 February 2017.
> Ensemble: Collectie Vlaamse Gemeenschap.
> Ensemble: Dealing with Catastrophe.
Geen foto
> Ensemble: DIVERSITAS I.
> Ensemble: GEWELD | VIOLENCE.
> Ensemble: Middle Gate.
> Ensemble: NUCLEUS.
> Ensemble: SUPERDEMOCATIE / SUPERDEMOKRATIE / SUPERDEMOCRACY.
Geen foto
> Ensemble: To Sing Hell.