M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Tentoonstelling: Dringende Gesprekken: Antwerpen – Athene, Deel III

M HKA, Antwerp

16 September 2017 - 12 November 2017

Pha603 08 Collection: National Museum of Contemporary Art, Athens

Dringende Gesprekken: Antwerpen – Athene is het tweede luik van de samenwerking tussen het M HKA en het EMST en zet de theoretische en visuele dialoog tussen de werken uit de collecties van beide musea verder.

Athene en Antwerpen zijn op het eerste zicht twee uitersten binnen Europa vandaag. Toch hebben beide steden elk op hun eigen manier essentiële bouwstenen aan het culturele netwerk van Europa toegevoegd. In Athene ontstond, naast de grote lijnen van onze huidige maatschappelijke organisatie, ook haar culturele structuur. Antwerpen is dan weer een van de cruciale steden van de vroege moderne tijd, waar de eerste kunstmarkt ontstond.

Dringende Gesprekken: Antwerpen – Athene is van onderuit opgebouwd. Een werk van een Belgische kunstenaar en een werk van een Griekse kunstenaar worden aan elkaar gekoppeld. Daaraan wordt dan een idee verbonden. Tenslotte wordt dit thema op de proef gesteld en verrijkt door een derde kunstenaar van elders uit een van de twee collecties. Op die manier ontstaan thematische clusters met telkens werken van drie kunstenaars.

Deze tentoonstelling belichaamt het geloof dat kunstwerken voortdurend nieuwe betekenissen en open vragen oproepen en op die manier een dialoog aanwakkeren die de basis vormt voor onze manier van denken.

 

Deel 3

16.09.2017 – 12.11.2017

‘Orbanisme’ met Dimitris Alithinos, Luc Deleu en Allan Sekula

‘Poëtische vrijheid’ met Costis, Paul De Vree en Sarenco

‘Reflecties over culturele complexiteit’ met Jimmie Durham, Danny Matthys en Kostis Velonis

‘Soepel lichaam’ met Vlad Monroe, Eleni Mylonas en Hugo Roelandt

 

MEER

Verberg deze beschrijving

Sarenco 1973 poetical licence 620x925

> Sarenco, Poetical License, 1969. Mixed Media, digital print, canvas, 99 x 64 cm.

Pha786 12

> Costis, We, 1970. Drawing, ink, paper, 90 x 55 cm.

Vree,%200050%20paul,de,%20%20mao%20flag,%201971

> Paul De Vree, Mao-flag, 1971. Photography, photo emulsion, canvas, 80 x 70 cm.

Vree,%200021%20paul,%20de,%20de%20mens,%201973%282%29

> Paul De Vree, De Mens, 1973. Print, ink, paper, 51 x 82 cm.

Vree,%200022%20paul,%20de,%20de%20paddestoelen%20der%20gramschap,1973

> Paul De Vree, De paddestoelen der gramschap, 1973. Photography, photo emulsion, canvas, 83 x 68 cm.

Altijd

> Paul De Vree, Altijd nog hetzelfde spel op de wagen, 1973-2002. Print, ink, canvas, 97 x 97 cm.

Bk3959

> Paul De Vree, Hysteria makes history, 1973. Drawing, photo emulsion, canvas, 95 x 68 cm.

Dsc 9029

> Hugo Roelandt, Geprojecteerde gevoelens tegenover iets of iemand / Projected Feelings Toward Something or Somebody, 1974. Photography, dia-projection .

Pha785 12

> Costis, Silence. The poem is on the ribbon, 1976. Drawing, paper, charcoal, ink ribbon, 110 x 70 cm.

Matthys,%200051%20danny,%20%20schets%20vivre%20d'abord,%201979

> Danny Matthys, Schets Vivre D'Abord, 1979. Photography, 63 x 84 cm.

Giannisvastardis2

> Dimitris Alithinos, 201 Concealments 1981-2016, 1981-2016. Installation, variable dimensions .

Jd159 1992 2

> Jimmie Durham, Language is a tool for communication like a city or a brain, 1991-1992. Print, ink, paper, 360 x 510 mm.

Durham,%20jimmie,%20himmelfahrt,%201992%20photo%20jan%20kempenaers

> Jimmie Durham, Himmelfahrt [Ascension], 1992. Sculpture, wood, iron, acrylic, 29 x 55 cm.

Churn

> Allan Sekula, Churn , 1999-2010. Photography, cibachrome, 121.9 x 132.1 cm.

Dsc 4691

> Vladislav (Vlad) Monroe , StarZ, 2005. Installation, photograph on canvas, paper, 10 x (320 x 237 cm), 3 x (75 x 75 cm), 20 x (76 x 60 cm), 20 x A2, 5 x A3, 244 x A4, 54 x A3, 135 x (15 x 20 cm).

Kostis velonis

> Kostis Velonis, Little wooden seats and the woman of his dreams, 2006. Installation, medium-density fibreboard, plywood, metal, lamp, compact disk player, compact disk, 2 speakers, sound amplifier, variable dimensions.

Eleni mylonas

> Eleni Mylonas, Box Man, 2011. Painting, oil, canvas, 107 x 76 cm.

Mylonas untitled2

> Eleni Mylonas, Untitled #2, 2013. Print, digital print on archival paper, 195 x 145 cm.

Lucdeleu002 small

> Luc Deleu, Geen jets te Deurne... Orbanisch idee voor Antwerpen. Print, ink, paper, 1180 x 1080 mm.

Lucdeleu001 small

> Luc Deleu, Voorstel tot totaal onbruik van de publieke verlichting. Orbanisch idee voor Antwerpen. Print, ink, paper, 1180 x 1080 mm.

Lucdeleu005 small

> Luc Deleu, Voorstel tot totale decentralisatie van Antwerpen mediumstad. Print, ink, paper, 1180 x 1080 mm.

Lucdeleu004 small

> Luc Deleu, Voorstel tot totale afschaffing van het verkeersreglement in Antwerpen. Print, ink, paper, 1180 x 1080 mm.

Img 1558

> Mermaid Honeymoon (The Frenzi of Ferenczi) (The Dockers' Museum, object nr. 45). Print, sticker.