M HKA, Antwerp
16 September 2017 - 12 November 2017
Collection: National Museum of Contemporary Art, Athens
Dringende Gesprekken: Antwerpen – Athene is het tweede luik van de samenwerking tussen het M HKA en het EMST en zet de theoretische en visuele dialoog tussen de werken uit de collecties van beide musea verder.
Athene en Antwerpen zijn op het eerste zicht twee uitersten binnen Europa vandaag. Toch hebben beide steden elk op hun eigen manier essentiële bouwstenen aan het culturele netwerk van Europa toegevoegd. In Athene ontstond, naast de grote lijnen van onze huidige maatschappelijke organisatie, ook haar culturele structuur. Antwerpen is dan weer een van de cruciale steden van de vroege moderne tijd, waar de eerste kunstmarkt ontstond.
Dringende Gesprekken: Antwerpen – Athene is van onderuit opgebouwd. Een werk van een Belgische kunstenaar en een werk van een Griekse kunstenaar worden aan elkaar gekoppeld. Daaraan wordt dan een idee verbonden. Tenslotte wordt dit thema op de proef gesteld en verrijkt door een derde kunstenaar van elders uit een van de twee collecties. Op die manier ontstaan thematische clusters met telkens werken van drie kunstenaars.
Deze tentoonstelling belichaamt het geloof dat kunstwerken voortdurend nieuwe betekenissen en open vragen oproepen en op die manier een dialoog aanwakkeren die de basis vormt voor onze manier van denken.
Deel 3
16.09.2017 – 12.11.2017
‘Orbanisme’ met Dimitris Alithinos, Luc Deleu en Allan Sekula
‘Poëtische vrijheid’ met Costis, Paul De Vree en Sarenco
‘Reflecties over culturele complexiteit’ met Jimmie Durham, Danny Matthys en Kostis Velonis
‘Soepel lichaam’ met Vlad Monroe, Eleni Mylonas en Hugo Roelandt
> Sarenco, Poetical License, 1969. Mixed Media, digital print, canvas, 99 x 64 cm.
> Costis, We, 1970. Drawing, ink, paper, 90 x 55 cm.
> Paul De Vree, Mao-flag, 1971. Photography, photo emulsion, canvas, 80 x 70 cm.
> Paul De Vree, De Mens, 1973. Print, ink, paper, 51 x 82 cm.
> Paul De Vree, De paddestoelen der gramschap, 1973. Photography, photo emulsion, canvas, 83 x 68 cm.
> Paul De Vree, Altijd nog hetzelfde spel op de wagen, 1973-2002. Print, ink, canvas, 97 x 97 cm.
> Paul De Vree, Hysteria makes history, 1973. Drawing, photo emulsion, canvas, 95 x 68 cm.
> Hugo Roelandt, Geprojecteerde gevoelens tegenover iets of iemand [Projected Feelings Toward Something or Somebody], 1974. Photography, dia-projection , 80 x.
> Costis, Silence. The poem is on the ribbon, 1976. Drawing, paper, charcoal, ink ribbon, 110 x 70 cm.
> Dimitris Alithinos, 201 Concealments 1981-2016, 1981-2016. Installation, variable dimensions .
> Danny Matthys, Ping-Pang, 1985. Photography, ink on paper.
> Jimmie Durham, Himmelfahrt [Ascension], 1992. Sculpture, wood, iron, acrylic, 29 x 55 cm.
> Allan Sekula, Churn , 1999-2010. Photography, cibachrome, 121.9 x 132.1 cm.
> Vladislav (Vlad) Monroe , StarZ, 2005. Installation, photograph on canvas, paper, 10 x (320 x 237 cm), 3 x (75 x 75 cm), 20 x (76 x 60 cm), 20 x A2, 5 x A3, 244 x A4, 54 x A3, 135 x (15 x 20 cm).
> Kostis Velonis, Little wooden seats and the woman of his dreams, 2006. Installation, medium-density fibreboard, plywood, metal, lamp, compact disk player, compact disk, 2 speakers, sound amplifier, variable dimensions.
> Eleni Mylonas, Box Man, 2011. Painting, oil, canvas, 107 x 76 cm.
> Eleni Mylonas, Untitled #2, 2013. Print, digital print on archival paper, 195 x 145 cm.
> Luc Deleu, Geen jets te Deurne... Orbanisch idee voor Antwerpen. Print, ink, paper, 1180 x 1080 mm.
> Luc Deleu, Voorstel tot totaal onbruik van de publieke verlichting. Orbanisch idee voor Antwerpen. Print, ink, paper, 1180 x 1080 mm.
> Luc Deleu, Voorstel tot totale decentralisatie van Antwerpen mediumstad. Print, ink, paper, 1180 x 1080 mm.
> Luc Deleu, Voorstel tot totale afschaffing van het verkeersreglement in Antwerpen. Print, ink on paper, 1180 x 1080 mm.
> Mermaid Honeymoon (The Frenzi of Ferenczi) (The Dockers' Museum, object nr. 45). Print, sticker.