Paul De Vree: Neonlicht [Paul De Vree: Neon Light]

Vree  0087 paul  de  some like it hot

Event

M HKA, Antwerp

05 October 2012 - 20 January 2013

My personal view on poetry is an evolutive one: experiment in progress and as far as possible different disciplines in fusion. So I put in practice the dadaïstic rule that there is no nobility in the world of the words and no limits in the world of creation. (PDV, 1970)

PAUL DE VREE (1909-1982) bekleedt een belangrijke positie binnen de geschiedenis van de hedendaagse kunst in Antwerpen. Nog vóór de oprichting van het ICC was hij een pionier op het vlak van de neo-avant-garde kunst, zowel met zijn ambitieus Modernistisch Centrum als met zijn interdisciplinair tijdschrift De Tafelronde. Aan dit tijdschrift wijdde het ICC in 1975 een retrospectieve met de titel 20 jaar de tafelronde 1953/1973. De Vree is de figuur waarmee duidelijk wordt dat het ICC ook aandacht had voor zijn eigen onmiddellijke voorgeschiedenis.

De Vree was belangrijk voor de kunsten in zijn functie als criticus en organisator van tentoonstellingen, maar profileerde zichzelf vooral binnen de audio - visuele, de concrete, de visuele poëzie en de Poesia Visiva, randgebieden van de beeldende kunst die het M HKA wil documenteren. De Vree maakte beelden van poëtische, maatschappelijke en existentiële inzichten die op steeds wisselende dragers konden verschijnen. Hij was nauw verbonden met de Italiaanse Poesia Visiva en was curator van het laatste, toekomstgerichte hoofdstuk van de tentoonstelling ?Klankteksten, konkrete poëzie, visuele teksten over concrete poëzie in het Stedelijk Museum in Amsterdam in 1970(die een jaar later ook in het ICC te zien was).

De titel Neonlicht verwijst naar de gelijknamige rubriek in het tijdschrift De Tafelronde waarin De Vree een kritisch licht liet schijnen op avant-gardepublicaties uit binnen- en buitenland. Het ensemble toont documenten, publicaties en werk van Paul De Vree en brengt het omvangrijke netwerk rondom deze kunstenaar in beeld. Meer ...

Deze presentatie kadert in een onderzoeksproject van kunsthistoricus Johan Pas.

Items View all

Media View all

Actors View all

Ensembles View all