M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Tentoonstelling: James Lee Byars – The Perfect Kiss

M HKA, Antwerpen

05 October 2018 - 20 January 2019

1969 wws3e %28cmarc poirier dit caulier wws%29 image: © Marc Poirier dit Caulier.

De nomadische performance- en installatiekunstenaar James Lee Byars (Detroit 1932 – Caïro 1997) provoceerde de naoorlogse kunstwereld met een poëtische houding geleid door drie motieven: de vraag, perfectie en dood. Zijn zoektocht naar uiterste zuiverheid van intentie en expressie werd aangestoken door de wens zich een direct, en daarmee onpersoonlijk, begrip te vormen van de wereld waardoor hij de Westerse romantische noties van zelfexpressie en genie oversteeg. Zijn oeuvre is een idiosyncratische mix van het meditatieve, het theatrale, het participatieve en het esthetische ‘perfect’.

 

Met meer dan honderd werken is The Perfect Kiss de eerste retrospectieve tentoonstelling van James Lee Byars in België en is het tegelijkertijd een eerbetoon aan Byars als Europees kunstenaar, als Belgisch kunstenaar, zelfs als Antwerps kunstenaar. Byars reisde gedurende tien jaar tussen New York en Kyoto alvorens hij in 1969 aankwam in Europa, uitgenodigd door Anny De Decker en Bernd Lohaus voor een tentoonstelling in de Wide White Space Gallery in Antwerpen (18 april – 7 mei 1969). Zo ging Byars al snel deel uitmaken van een groep artiesten en kunstliefhebbers rond deze baanbrekende galerie – Joseph Beuys, Marcel Broodthaers, Jef Cornelis, Nicole en Herman Daled, Isi Fiszman, en vele anderen – en werd hij een prominent figuur op de Europese kunstscène met deelnames aan vijf Documenta’s van 1972 tot aan zijn dood.


In 1976 organiseerde Flor Bex in het Antwerpse Internationaal Cultureel Centrum (ICC) het eerste veelomvattende onderzoek naar Byars werk. Het bevatte de collectieve performance The Shadow of an Extraterrestrial Man, waarvan het rekwisiet (ook bekend als De Zwarte Reus van Antwerpen) nu één van de kernwerken is in de collectie van het M HKA. Dit werk is natuurlijk opgenomen in deze tentoonstelling.


The Perfect Kiss bevat werken in verschillende genres en media (schilderen, beeldhouwen, installatie, video, performance en tekst), met de nadruk op Byars’ aanwezigheid in België van 1969 tot 1994, in het bijzonder Two in a Hat, Mask and Dress, 75 in a Hat, A Pink Silk Airplane for 100 en The World Question Center (allemaal uit 1969), The Black Book (1971) en de The Perfect Love Letter (1974). Het kloppend hart van de tentoonstelling is een selectie nooit eerder tentoongestelde brieven van Byars aan zijn vrienden in België.


James Lee Byars – The Perfect Kiss de tweede in een reeks monografische tentoonstellingen in het M HKA, die belangrijke figuren van de naoorlogse avant-garde presenteren die actief waren in Antwerpen en de stad situeren binnen een netwerk van scènes in de dichte regio van de Benelux en het Rijnland. De titel van de tentoonstelling verwijst naar een vaak en wereldwijd opgevoerde performance, waaronder in Brussel (1974) en in Antwerpen (1976) en is een uitnodigend gebaar na de Greetings from the Eurasian uit 2017, waarin Joseph Beuys’ activiteiten in Antwerpen werden onderzocht. Het drieluik zal in de herfst van 2019 afgesloten worden met Marcel Broodthaers.
   

Curator: Lotte Beckwé

Naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt er een omvangrijke publicatie met meer dan 180 beelden van Byars’ performances, installaties, sculpturen en brieven. Ze documenteert Byars’ vondsten uit zijn vroege Europese periode van 1969 tot 1976 en onderzoekt zijn banden met de Belgische kunstwereld. Uitgever: M HKA/KOENIG BOOKS, LONDON. Redactie: Lotte Beckwé. Tekst en/of beeld van: Magali Arriola, Bart De Baere, Lotte Beckwé, Marcel Broodthaers, James Lee Byars, Jacques Charlier, Melanie Deboutte, Anny De Decker, Isi Fiszman, Maria Gilissen, Els Hoek, Benjamin Katz, Viola Michely, Yves Petry, Katharina Sieverding en anderen.

 

Foto caption: A Pink Silk Airplane for 100, performance in Wide White Space Gallery, Antwerpen 25 april 1969. In het vliegtuig op de eerste rij Marcel Broodthaers, tweede rij Isi Fiszman, derde rij Flor Bex. Photo: © Rudolf Walscharts.

Verberg deze beschrijving

2018 james lee byars photo m hka 64

> James Lee Byars, The Black Stone, 1958-1959. Object, laquered stone, 12.5 x 26 x 24 cm.

James lee byars 2018  m hka photom hkaclinckx 2 6

> James Lee Byars, Untitled, 1959. Other, ink on japanese paper on scroll, 317.5 x 251.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 66

> James Lee Byars, Selfportrait, 1959. Other, painted wood, black paper ball (in six parts), 161.5 x 33 x 199 cm.

2018 james lee byars photo m hka 113

> James Lee Byars, If you don’t wash your own you stay dirty, 1960. Print, typewritten on japanese note paper, 25 x 17.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 63

> James Lee Byars, A White Paper will Blow Through the Streets, 1967. Multiple, offset lithograph printed in black on a white circular paper sheet, Ø 63 cm.

Geen foto

> James Lee Byars, Letter to Jef Cornelis, Walter Van Dyck and Ludo Bekkers, 1969. Letter, pink silk paper, 9 x (51 x 70.5 cm).

2018 james lee byars photo m hka 57

> James Lee Byars, 100,000 Minutes or the Big Sample of Byars or 1/2 an Autobiography or the First Paper of Philosophy, 1969. Book, artist book, 26.8 x 20.8 cm.

2018 james lee byars photo m hka 26

> James Lee Byars, I’m collecting questions. Please list yours and send to Byars (Temp. Art. in Res.) Hud. Inst. Croton, N.Y. 10520, 1969. Other, paper, 43.2 x 28 cm.

2018 james lee byars photo m hka 59

> James Lee Byars, Wide White Space has been renamed the Institute for the Advanced Study of James Lee Byars, Antwerpen 1969, 1969. Other, paper star, Ø 11.5 m.

2018 james lee byars photo m hka 58

> James Lee Byars, Please limit all talking to the sound of O, as preview given by W.W.S. Antwerp to This is the Ghost of James Lee Byars Calling, 1969. Object, print on paper, golden frame, 34 x 94 cm.

James lee byars 2018 m hka photom hkacc 2 8

> James Lee Byars, 5 in a Dress, 1969. Installation, pink silk, 200 x 500 cm.

2018 james lee byars photo m hka perfoamnce 1 4

> James Lee Byars, 75 in a Hat, 1969. Performance, red silk, 13.5 m x 30.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka performance4

> James Lee Byars, Two in a Hat, Mask and Dress, 1969. Installation, red silk, ca. 12 m.

2018 james lee byars photo m hka perfoamnce 1 2 3

> James Lee Byars, The Pink Silk Airplane, 1969. Sculpture, silk, wooden showcase, 560 x 250 cm, 175 x 150 x 50 cm.

2883 a

> Jef Cornelis, James Lee Byars, The World Question Center, 1969. Film, single-channel video, b/w, sound, 01:02:06.

3680b 770x590

> Jef Cornelis, James Lee Byars, Antwerpen 18 April - 7 Mei 1969, 1969. Video, single-channel video, b/w, sound, 00:32:30.

Autobio

> James Lee Byars, Autobiography, 1970. Video, 16 mm film transferred onto video, black and white, 00:10:00.

2018 james lee byars photo m hka 45

> James Lee Byars, Byars at the MET ...invisibly, NY, 1970. Other, pink envelope, two squared papers, 4.8 x 7.4 cm, 2.7 x 2.7 cm.

2018 james lee byars photo m hka 38

> James Lee Byars, 100 Minds, 1970. Photography, cut from 16mm celluloid, 15.7 x 22 cm.

2018 james lee byars photo m hka 81

> Photograph of performance 'Calling German Names' at documenta 5, Kassel, 1972. Photography, black and white photograph.

2018 james lee byars photo m hka 25

> James Lee Byars, Releasing 'O?', 1972. Letter, envelope and typewritten on transparent paper, 3.8 x 8.5 cm, 2.5 x 2.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 74

> James Lee Byars, The Wings for Writing, 1972. Object, red silk cuffs with feathers, 2 x (48 x 88 cm).

2018 james lee byars photo m hka 47

> James Lee Byars, A and B you ready to do some Fant. Show?, Wide White Space Gallery, Antwerp 1973, 1973. Other, paper invitation card, 12 x 15.7 cm.

Gobert

> Philippe De Gobert, Performance James Lee Byars, Palais des Beaux-Arts, Brussels, 1974. Video, black and white video, 00:17:22.

2018 james lee byars photo m hka 80

> James Lee Byars, The Golden Tower, 1974. Other, silkscreen on paper, 192 x 60.3 cm.

2018 james lee byars photo m hka 108

> James Lee Byars, The Black German Flag, 1974. Object, black silk, 250 x 470 cm.

2018 james lee byars photo m hka 51

> James Lee Byars, The Name of the Artist, 1974. Installation, 3 double-sided pieces, black wrinkled tissue paper, glass, wooden frame, 140 x 42.5 cm, 2 x (Ø 42.5 cm).

2018 james lee byars photo m hka 112

> Photograph of James Lee Byars and Joseph Beuys at the 'Je/Nous. Wij/Ik' exhibition, Musée d'Ixelles, Brussels, 1975. Photography, black and white photograph.

2018 james lee byars photo m hka 27

> James Lee Byars, TH FI TO IN PH, 1975. Object, wooden toothpick, 5.6 x 0.2 cm.

2018 james lee byars photo m hka 69

> James Lee Byars, Halo around the ICC, Antwerp, 1976. Other, white paper, 29.5 x 21 cm.

2018 james lee byars photo m hka 89

> Documentary photographs of 'The Extra-Terrestrial' at Essen University, 1976. Photography, black and white photographs, 7 x .

2018 james lee byars photo m hka 70

> Documentary photographs of 'Extra-Terrestrial' action in Antwerp, 1976. Photography, black and white photographs, 13 x .

2018 james lee byars photo m hka 67

> James Lee Byars, Extra-Terrestrial, ICC Antwerp, 1976. Miscellaneum, one-page catalogue, white paper in black cover, 29.5 x 21 cm, 29.5 x 42.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 103

> James Lee Byars, The Perfect Kiss, Antwerp 1976, 1976. Other, paper, 29.5 x 21 cm.

Byars%20essen%202

> James Lee Byars, The Shadow of an Extraterrestrial Man/The Antwerp Giant, 1976. Installation, black tulle, 17 x 245 m.

2018 james lee byars photo m hka 82

> James Lee Byars, Satie wrote nothing as light as his name, 1977. Photography, gold pencil on photograph, 77.5 x 58 cm.

2018 james lee byars photo m hka 23

> James Lee Byars, Hear TH FI TI IN PH Around This Chair, 1977. Installation, chair, carpets, black silk tent, 357 x 355 x 366 cm.

2018 james lee byars photo m hka 109

> James Lee Byars, Both, 1978. Sculpture, marble with engraved gilded text, 275 x 138 x 5 cm.

B019b5cf32e04946894e794cf2909312 205  1 eximage 0 the100images 001

> Chris Goeyvaerts, The 100 Images Are in One Second, 1979. Video, colour, sound, 00:18:00.

2018 james lee byars photo m hka 77

> James Lee Byars, The 5 Continent Documenta 7, 1979. Other, black silk paper and white square, 110 x 48 cm, 2.5 x 2,5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 28

> James Lee Byars, Q, 1980. Other, small paper confetti, ⌀ 1.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 28

> James Lee Byars, The Chair of the Artist at Harvard, 1980. Other, paper confetti, ⌀ 1.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 4

> James Lee Byars, Moonbook (Stonebooks), 1980. Installation, artist book, sandstone in display case, 3.7 x 41.3 x 29.4 cm, 175.5 x 146 x 46 cm.

2018 james lee byars photo m hka 78

> James Lee Byars, James Lee Byars interviewed by Paul De Vree at Documenta 7 in front of 'The Golden Tower', 1982. Audio and visual equipment, audio fragment from 'kroniek', 00:10:05.

2018 james lee byars photo m hka 76

> James Lee Byars, The Golden Tower with Changing Tops, 1982. Object, gold-plated bronze, 2 parts, 340 cm, Ø 80 cm.

2018 james lee byars photo m hka 106

> Photographs of a spontaneous performance by Joseph Beuys and James Lee Byars on the latter's work 'Both' at the opening of 'to the happy few', 1983. Photography, black and white photographs.

2018 james lee byars photo m hka 73

> James Lee Byars, Einstein, Stein and Wittgenstein, 1984-1989. Sculpture, gold-painted furka stones, 8 x 20 x 13.5 cm, 12 x 14 x 12 cm, 10.5 x 23.5 x 16.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 65

> James Lee Byars, Beauty Goes Avantgarde, 1986. Print, print on paper, 52.5 x 38.2 cm.

James lee byars 2018  m hka photom hkaclinckx 0

> James Lee Byars, The Tomb of James Lee Byars, 1986. Object, globe consisted of lime sand brick, 100 x 100 x 100 cm.

2018 james lee byars photo m hka 30

> James Lee Byars, The Letter Reading Society of James Lee Byars, 1987. Installation, two 17th century chairs and framed title in gold pencil on black silk paper, 18 x 353 cm.

2018 james lee byars photo m hka 102

> James Lee Byars, Tribute to the New Generation, 1991. Object, a disc of golden cardboard, with an embossed spiral on one side, Ø 1.8 cm.

48834a221f9fdd154bfee2136ad78f06

> Unknown, The Death of James Lee Byars, Brussels, 1994. Video, 00:13:00.

2018 james lee byars photo m hka 100

> James Lee Byars, Untitled, 1994. Object, glass and paper, ⌀ 100 cm.

20181012105510817 0001

> James Lee Byars, James Lee Byars - The Perfect Kiss, 2018. Book, ink, paper, 28.7 x 20.2 cm, 143 p., ill., language : English, Dutch, publisher : Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen & Koenig Books, London, ISBN : 978-3-96098-423-8.

2018 james lee byars photo m hka 3

> James Lee Byars and the Rose on the Roof of the M HKA, 2018. Installation.

2018 james lee byars photo m hka 24

> James Lee Byars, Untitled. Object, 6 oysters, 38 x 35 x 8.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 37

> James Lee Byars, 666. Object, crushed egg shell.