M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Exposition: James Lee Byars – The Perfect Kiss

M HKA, Antwerpen

05 October 2018 - 20 January 2019

1969 wws3e %28cmarc poirier dit caulier wws%29 image: © Marc Poirier dit Caulier.

L’artiste nomade de la performance et de l’installation James Lee Byars (Detroit, 1932 – Le Caire, 1997) a provoqué le monde de l’art de l’après-guerre par une attitude poétique sous-tendue par trois motifs : la question, la perfection et la mort. Sa quête de pureté extrême de l’intention et de l’expression est née du souhait de se forger une compréhension directe et par conséquent impersonnelle du monde, ce qui lui a permis de transcender les notions occidentales d’auto-expression et de génie. Son œuvre idiosyncrasique mêle le méditatif, le théâtral, le participatif et la « perfection » esthétique.

 

Avec plus de cent œuvres, The Perfect Kiss constitue la première exposition rétrospective de James Lee Byars en Belgique et en même temps un hommage à l’artiste européen, belge et même anversois en lui. Byars a voyagé dix ans entre New York et Kyoto avant de venir en Europe en 1969, et plus précisément à Anvers, où Anny De Decker et Bernd Lohaus l’invitaient à exposer à la Wide White Space Gallery (18 avril-7 mai 1969). Ainsi, Byars a rejoint un groupe d’artistes, de collectionneurs et d’amateurs d’art qui gravitait autour de cette galerie pionnière – Joseph Beuys, Marcel Broodthaers, Jef Cornelis, Nicole et Herman Daled, Isi Fiszman, et bien d’autres – et est devenu une figure emblématique de la scène artistique européenne, avec cinq participations à Documenta, de 1972 à sa mort.

 

En 1976, Flor Bex a lancé la première recherche étendue sur l’œuvre de Byars à l’Internationaal Cultureel Centrum (ICC) à Anvers. Celle-ci incluait la performance collective The Shadow of an Extraterrestrial Man, dont l’accessoire (également connu comme Le Géant noir d’Anvers) est désormais l’une des œuvres phares de la collection du M HKA. Cette œuvre figure bien entendu dans l’exposition.

 

The Perfect Kiss comporte des œuvres de disciplines et de genres différents (peinture, sculpture, installation, vidéo, performance et texte) avec l’accent mis sur la présence de Byars en Belgique de 1969 à 1994, et en particulier Two in a Hat, Mask and Dress, 75 in a Hat, A Pink Silk Airplane for 100 et The World Question Center (toutes de 1969), The Black Book (1971) et The Perfect Love Letter (1974). Le cœur battant de l’exposition est une sélection de lettres – jamais présentées au public précédemment – de Byars à ses amis en Belgique.

 

James Lee Byars – The Perfect Kiss est la deuxième d’une série d’expositions monographiques au M HKA consacrées à des artistes importants de l’avant-garde d’après-guerre, actifs à Anvers et qui situent la ville dans un réseau de scènes de la région très dense du Benelux et de la Rhénanie. Le titre de l’exposition fait référence à une performance présentée dans le monde entier, entre autres, à Bruxelles en 1974 et à Anvers en 1976. Il s’agit d’un geste invitant après l’exposition Greetings from the Eurasian en 2017, qui se penchait sur les activités de Joseph Beuys à Anvers. La trilogie se clôturera à l’automne 2019 par une exposition de Marcel Broodthaers.

 

Commissaire de l’exposition : Lotte Beckwé

À l’occasion de l’exposition, le M HKA et KOENIG BOOKS, LONDON publient un ouvrage volumineux, sous la direction de Lotte Beckwé, avec plus de 180 illustrations de performances, d’installations, de sculptures et de lettres de Byars. La publication présente de la documentation retrouvée sur les débuts de Byars en Europe, entre 1969 et 1976, et examine ses liens avec le monde de l’art belge. Textes et/ou images : Magali Arriola, Bart De Baere, Lotte Beckwé, Marcel Broodthaers, James Lee Byars, Jacques Charlier, Melanie Deboutte, Anny De Decker, Isi Fiszman, Maria Gilissen, Els Hoek, Benjamin Katz, Viola Michely, Yves Petri, Katharina Sieverding, et autres.

Photo : A Pink Silk Airplane for 100, performance à Wide White Space Gallery, Anvers le 25 avril 1969. Au premier rang dans l’avion, Marcel Broodthaers, au deuxième rang, Isi Fiszman, au troisième, Flor Bex. Photo : © Rudolf Walscharts.

 

Cacher cette description

2018 james lee byars photo m hka 64

> James Lee Byars, The Black Stone, 1958-1959. Object, laquered stone, 12.5 x 26 x 24 cm.

James lee byars 2018  m hka photom hkaclinckx 2 6

> James Lee Byars, Untitled, 1959. Other, ink on japanese paper on scroll, 317.5 x 251.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 66

> James Lee Byars, Selfportrait, 1959. Other, painted wood, black paper ball (in six parts), 161.5 x 33 x 199 cm.

2018 james lee byars photo m hka 113

> James Lee Byars, If you don’t wash your own you stay dirty, 1960. Print, typewritten on japanese note paper, 25 x 17.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 63

> James Lee Byars, A White Paper will Blow Through the Streets, 1967. Multiple, offset lithograph printed in black on a white circular paper sheet, Ø 63 cm.

Sans photo

> James Lee Byars, Letter to Jef Cornelis, Walter Van Dyck and Ludo Bekkers, 1969. Letter, pink silk paper, 9 x (51 x 70.5 cm).

2018 james lee byars photo m hka 57

> James Lee Byars, 100,000 Minutes or the Big Sample of Byars or 1/2 an Autobiography or the First Paper of Philosophy, 1969. Book, artist book, 26.8 x 20.8 cm.

2018 james lee byars photo m hka 26

> James Lee Byars, I’m collecting questions. Please list yours and send to Byars (Temp. Art. in Res.) Hud. Inst. Croton, N.Y. 10520, 1969. Other, paper, 43.2 x 28 cm.

2018 james lee byars photo m hka 59

> James Lee Byars, Wide White Space has been renamed the Institute for the Advanced Study of James Lee Byars, Antwerpen 1969, 1969. Other, paper star, Ø 11.5 m.

2018 james lee byars photo m hka 58

> James Lee Byars, Please limit all talking to the sound of O, as preview given by W.W.S. Antwerp to This is the Ghost of James Lee Byars Calling, 1969. Object, print on paper, golden frame, 34 x 94 cm.

James lee byars 2018 m hka photom hkacc 2 8

> James Lee Byars, 5 in a Dress, 1969. Installation, pink silk, 200 x 500 cm.

2018 james lee byars photo m hka perfoamnce 1 4

> James Lee Byars, 75 in a Hat, 1969. Performance, red silk, 13.5 m x 30.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka performance4

> James Lee Byars, Two in a Hat, Mask and Dress, 1969. Installation, red silk, ca. 12 m.

2018 james lee byars photo m hka perfoamnce 1 2 3

> James Lee Byars, The Pink Silk Airplane, 1969. Sculpture, silk, wooden showcase, 560 x 250 cm, 175 x 150 x 50 cm.

2883 a

> Jef Cornelis, James Lee Byars, The World Question Center, 1969. Film, single-channel video, b/w, sound, 01:02:06.

3680b 770x590

> Jef Cornelis, James Lee Byars, Antwerpen 18 April - 7 Mei 1969, 1969. Video, single-channel video, b/w, sound, 00:32:30.

Autobio

> James Lee Byars, Autobiography, 1970. Video, 16 mm film transferred onto video, black and white, 00:10:00.

2018 james lee byars photo m hka 45

> James Lee Byars, Byars at the MET ...invisibly, NY, 1970. Other, pink envelope, two squared papers, 4.8 x 7.4 cm, 2.7 x 2.7 cm.

2018 james lee byars photo m hka 38

> James Lee Byars, 100 Minds, 1970. Photography, cut from 16mm celluloid, 15.7 x 22 cm.

2018 james lee byars photo m hka 81

> Photograph of performance 'Calling German Names' at documenta 5, Kassel, 1972. Photography, black and white photograph.

2018 james lee byars photo m hka 25

> James Lee Byars, Releasing 'O?', 1972. Letter, envelope and typewritten on transparent paper, 3.8 x 8.5 cm, 2.5 x 2.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 74

> James Lee Byars, The Wings for Writing, 1972. Object, red silk cuffs with feathers, 2 x (48 x 88 cm).

2018 james lee byars photo m hka 47

> James Lee Byars, A and B you ready to do some Fant. Show?, Wide White Space Gallery, Antwerp 1973, 1973. Other, paper invitation card, 12 x 15.7 cm.

Gobert

> Philippe De Gobert, Performance James Lee Byars, Palais des Beaux-Arts, Brussels, 1974. Video, black and white video, 00:17:22.

2018 james lee byars photo m hka 80

> James Lee Byars, The Golden Tower, 1974. Other, silkscreen on paper, 192 x 60.3 cm.

2018 james lee byars photo m hka 108

> James Lee Byars, The Black German Flag, 1974. Object, black silk, 250 x 470 cm.

2018 james lee byars photo m hka 51

> James Lee Byars, The Name of the Artist, 1974. Installation, 3 double-sided pieces, black wrinkled tissue paper, glass, wooden frame, 140 x 42.5 cm, 2 x (Ø 42.5 cm).

2018 james lee byars photo m hka 112

> Photograph of James Lee Byars and Joseph Beuys at the 'Je/Nous. Wij/Ik' exhibition, Musée d'Ixelles, Brussels, 1975. Photography, black and white photograph.

2018 james lee byars photo m hka 27

> James Lee Byars, TH FI TO IN PH, 1975. Object, wooden toothpick, 5.6 x 0.2 cm.

2018 james lee byars photo m hka 69

> James Lee Byars, Halo around the ICC, Antwerp, 1976. Other, white paper, 29.5 x 21 cm.

2018 james lee byars photo m hka 89

> Documentary photographs of 'The Extra-Terrestrial' at Essen University, 1976. Photography, black and white photographs, 7 x .

2018 james lee byars photo m hka 70

> Documentary photographs of 'Extra-Terrestrial' action in Antwerp, 1976. Photography, black and white photographs, 13 x .

2018 james lee byars photo m hka 67

> James Lee Byars, Extra-Terrestrial, ICC Antwerp, 1976. Miscellaneum, one-page catalogue, white paper in black cover, 29.5 x 21 cm, 29.5 x 42.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 103

> James Lee Byars, The Perfect Kiss, Antwerp 1976, 1976. Other, paper, 29.5 x 21 cm.

Byars%20essen%202

> James Lee Byars, The Shadow of an Extraterrestrial Man/The Antwerp Giant, 1976. Installation, black tulle, 17 x 245 m.

2018 james lee byars photo m hka 82

> James Lee Byars, Satie wrote nothing as light as his name, 1977. Photography, gold pencil on photograph, 77.5 x 58 cm.

2018 james lee byars photo m hka 23

> James Lee Byars, Hear TH FI TO IN PH Around This Chair, 1977. Installation, chair, carpets, black silk tent, 357 x 355 x 366 cm.

2018 james lee byars photo m hka 109

> James Lee Byars, Both, 1978. Sculpture, marble with engraved gilded text, 275 x 138 x 5 cm.

B019b5cf32e04946894e794cf2909312 205  1 eximage 0 the100images 001

> Chris Goeyvaerts, The 100 Images Are in One Second, 1979. Video, colour, sound, 00:18:00.

2018 james lee byars photo m hka 77

> James Lee Byars, The 5 Continent Documenta 7, 1979. Other, black silk paper and white square, 110 x 48 cm, 2.5 x 2,5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 28

> James Lee Byars, Q, 1980. Other, small paper confetti, ⌀ 1.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 28

> James Lee Byars, The Chair of the Artist at Harvard, 1980. Other, paper confetti, ⌀ 1.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 4

> James Lee Byars, Moonbook (Stonebooks), 1980. Installation, artist book, sandstone in display case, 3.7 x 41.3 x 29.4 cm, 175.5 x 146 x 46 cm.

2018 james lee byars photo m hka 78

> James Lee Byars, James Lee Byars interviewed by Paul De Vree at Documenta 7 in front of 'The Golden Tower', 1982. Audio and visual equipment, audio fragment from 'kroniek', 00:10:05.

2018 james lee byars photo m hka 76

> James Lee Byars, The Golden Tower with Changing Tops, 1982. Object, gold-plated bronze, 2 parts, 340 cm, Ø 80 cm.

2018 james lee byars photo m hka 106

> Photographs of a spontaneous performance by Joseph Beuys and James Lee Byars on the latter's work 'Both' at the opening of 'to the happy few', 1983. Photography, black and white photographs.

2018 james lee byars photo m hka 73

> James Lee Byars, Einstein, Stein and Wittgenstein, 1984-1989. Sculpture, gold-painted furka stones, 8 x 20 x 13.5 cm, 12 x 14 x 12 cm, 10.5 x 23.5 x 16.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 65

> James Lee Byars, Beauty Goes Avantgarde, 1986. Print, print on paper, 52.5 x 38.2 cm.

James lee byars 2018  m hka photom hkaclinckx 0

> James Lee Byars, The Tomb of James Lee Byars, 1986. Object, globe consisted of lime sand brick, 100 x 100 x 100 cm.

2018 james lee byars photo m hka 30

> James Lee Byars, The Letter Reading Society of James Lee Byars, 1987. Installation, two 17th century chairs and framed title in gold pencil on black silk paper, 18 x 353 cm.

2018 james lee byars photo m hka 102

> James Lee Byars, Tribute to the New Generation, 1991. Object, a disc of golden cardboard, with an embossed spiral on one side, Ø 1.8 cm.

48834a221f9fdd154bfee2136ad78f06

> Unknown, The Death of James Lee Byars, Brussels, 1994. Video, 00:13:00.

2018 james lee byars photo m hka 100

> James Lee Byars, Untitled, 1994. Object, glass and paper, ⌀ 100 cm.

20181012105510817 0001

> James Lee Byars, James Lee Byars - The Perfect Kiss, 2018. Book, ink, paper, 28.7 x 20.2 cm, 143 p., ill., language : English, Dutch, publisher : Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen & Koenig Books, London, ISBN : 978-3-96098-423-8.

2018 james lee byars photo m hka 3

> James Lee Byars and the Rose on the Roof of the M HKA, 2018. Installation.

2018 james lee byars photo m hka 24

> James Lee Byars, Untitled. Object, 6 oysters, 38 x 35 x 8.5 cm.

2018 james lee byars photo m hka 37

> James Lee Byars, 666. Object, crushed egg shell.