M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Tentoonstelling: Energy Flash – De rave-beweging

M HKA, Antwerpen

17 June 2016 - 25 September 2016

2016 energy flash photo m hka 488632 copy ©Photo: M HKA

De rave-cultuur uit de jaren 80 en 90 was de laatste grote jongerenbeweging in Europa. Tijdens deze periode van radicale sociale en politieke veranderingen migreerde rave, in zijn verschillende gedaanten, doorheen het continent vanuit zijn epicentrum in Groot-Brittannië, België en Duitsland. Als beweging drukte het een drang naar autonomie uit, met een geloof in tolerantie en experimenteel leven, geconstrueerd rond de latente energie van elektronische muziek. Als een op muziek gebaseerde cultuur omarmde het zelfbeoefening, uitvinding en ongebreidelde creativiteit, wat ongetwijfeld leidde tot de meest productieve periode in de geschiedenis van de diversifiëring van muziek. Energy Flash wordt de eerste museale tentoonstelling die is gewijd aan zowel rave als beweging op zich, en de sociale, politieke, economische en technologische omstandigheden die hebben geleid tot het ontstaan van rave als een alternatieve beweging in heel Europa. De tentoonstelling richt zich op de ideologieën en de esthetiek van rave, en zijn effect op de bredere cultuur.

Voor velen die zich bedrogen voelden door de band tussen de markt als de staat, opende rave een derde soort ruimte, een die haar eigen logica vormde op basis van het collectief. Met regelmatig meer dan duizenden deelnemers werden raves dan ook gezien als 'tijdelijke autonome zones'; spontaan georganiseerde concentraties van mensen en muzikale energie die de formele structuren van controle wisten te ontlopen. Hoewel raves zowel dystopische als utopische impulsen belichaamden, bezaten ze een aantal buitengewone kwaliteiten, die grenzen zoals ras en klasse wisten te overstijgen. Door gebruik te maken van de toen opkomende technologieën belichaamde de muziek een uitgesproken nieuwe esthetiek die de grenzen van de muziek herdefinieerde. Elke plek ontwikkelde haar eigen rave-cultuur en ontelbare vormen van house, techno, hardcore, jungle en andere. In een sfeer van morele paniek beslisten verschillende regeringen in West-Europa om de rave-cultuur vanaf het midden van de jaren 90  buiten de wet te stellen.

Energy Flash wil rave als gepolitiseerd fenomeen vanuit kernbegrippen benaderen: autonomie, burgerlijke vrijheid, techniek en creativiteit. Als interdisciplinair project zal het werk van tal van beeldende kunstenaars in dialoog geplaatst worden met verschillende objecten uit de wereld van design, muziek en mode, samen met items die werden geselecteerd uit diverse archieven, televisiereportages, literatuur en strafrechtelijke wetgeving. Door het samenbrengen van deze diversiteit aan materiaal zal deze tentoonstelling duidelijk maken hoe de rave-cultuur, die grotendeels los van zowel de markt als de staat stond, precies door haar dubbelzinnige plaats buiten de neoliberale ideologie werd onderdruk. Deze toestand van autonomie maakt het een belangrijke casestudy voor diegenen die alternatieve vormen van infrastructuur voor kunst en cultuur willen bedenken.

Bij Energy Flash hoort ook een goedgevuld zomerprogramma van evenementen met kunstenaars en muzikanten.

Kunstenaars: Jacques André, Irene de Andrés, Cory Arcangel, George Barber, Jef Cornelis, Jeremy Deller, Denicolai & Provoost, Rineke Dijkstra, Aleksandra Domanović, Andreas Gursky, Dan Halter, Henrik Plenge Jakobsen, Ann Veronica JanssensMartin Kersels, Mark Leckey, Daniel Pflumm, Matt Stokes, Sergey Shutov, The Otolith Group, Walter Van Beirendonck

 

Verberg deze beschrijving

Vlcsnap 2016 06 16 15h33m07s145

> Kraftwerk's first American tour footage, 1975. Video, 8mm film, 00:21:48.

Tr 808

> Roland TR-808, 1980. Object.

Schermafbeelding 2016 06 16 om 16.20.25

> New Order – Prime 5 8 6, 1982. Video, 00:06:45.

Roland

> Roland TB-303, 1982-1984. Object.

Bluemonday

> New Order – Blue Monday , 1983. Audio and visual equipment, 12" vinyl, 00:14:48.

Dsc 7988

> Hakim Bey – CHAOS (The Broadsheets of Ontological Anarchism), 1985. Book, paper.

Lp front 1

> The Jams – 1987, 1987. Audio and visual equipment, 00:40:56.

Schermafbeelding 2016 06 16 om 11.40.42

> World in Action: A Trip Around Acid House, 1988. Video, 00:26:50.

Untitled022

> "Welcome to Acid House", 1988. Article.

Untitled003

> The Timelords – The Manual (How to Have a Number One The Easy Way), 1988. Audio and visual equipment.

Dsc 8012

> The KLF – The White Room, Original Motion Picture Soundtrack, 1988. Audio and visual equipment, 01:09:34.

Schermafbeelding 2016 06 16 om 16.24.17

> Stakker – Eurotechno, 1989. Video, 00:26:23.

Schermafbeelding 2016 06 16 om 16.27.06

> Psychic TV – Wicked, 1989. Video, 00:06:40.

Dsc 8029

> Walter Van Beirendonck, Special Issue, KING KONG KOOKS, 1989. Book.

6

> Walter Van Beirendonck, Hard Beat by Real Man, 1989. Audio and visual equipment.

Untitled020

> i-D, no. 69 (May 1989), 1989. Periodical, paper.

Dsc 8008

> Trevor Miller – Trip City, 1989. Audio and visual equipment, paper.

Dsc 8616

> Walter Van Beirendonck, Silhouettes from the Hard Beat collection, 1989-1990. Other, Dimensions variable .

Dsc 8031

> Walter Van Beirendonck, FASHION IS DEAD! (Summer 1990), 1990. Leaflet.

Untitled017

> i-D, no. 99 (December 1991), 1991. Periodical, paper.

Dsc 8004

> Hakim Bey – T.A.Z. The Temporary Autonomous Zone, Ontological Anarchy, Poetic Terrorism, 1991. Book, paper.

I d 110

> i-D, no. 110 (November 1992), 1992. Periodical.

Vlcsnap 2016 06 16 11h51m04s30

> Telefacts: Made in Belgium, 1992. Video, 00:45:23.

Vlcsnap 2016 06 16 16h01m33s63

> Jaydee – Plastic Dreams, 1992. Video, 00:03:06.

Sergey shutov  ravelution  1992  courtesy of the artist

> Sergey Shutov , Ravelution, 1992. Video, video, 00:60:00.

Daniel pflumm elektro

> Daniel Pflumm, Daniel Pflumm – Elektro, 1992. Mixed Media, metal and plexiglas lightbox , 149 x 100 x 25 cm .

Id114

> i-D, no. 114 (March 1993), 1993. Periodical.

Nog niet naar huis 3

> Panorama: Nog niet naar House, 1993. Video, 00:20:23.

Schermafbeelding 2016 06 16 om 15.51.58

> Aphex Twin – On, 1993. Video, 00:04:30.

Untitled007

> i-D, no. 119 (August 1993), 1993. Periodical, paper.

Untitled008

> i-D no. 117 (June 1993), 1993. Periodical, paper.

Untitled009

> i-D, no. 115 (April 1993), 1993. Periodical, paper.

Dsc 7986

> The KLF – 1994 K. FOUNDATION AWARD, 1993. Article, paper.

Dsc 7985

> The KLF – ABANDON ALL ART NOW, 1993. Other.

Dsc 8011

> The Red Army Choir – K CERA CERA (War Is over If You Want it), 1993. Audio and visual equipment, compact disc, 00:04:33.

Lichtbak2

> Daniel Pflumm, Panasonic, 1993. Mixed Media, metal and plexiglas lightbox , 60 x 80 x 10 cm.

Lichtbak

> Daniel Pflumm, Daniel Pflumm – Hallo TV, 1993. Mixed Media, metal and plexiglas lightbox , 60 x 30 x 15 cm .

Vlcsnap 2016 06 16 15h41m58s102

> Various Artists – (Motion), 1994. Video, 00:43:26.

Ptyuch1

> Ptuch issue #1, 1994. Periodical.

Dsc 8002

> Hakim Bey – T.A.Z. De Tijdelijke Autonome Zone, 1994. Book, paper.

Dsc 8001

> Irvine Welsh – The Acid House, 1994. Book.

2016 energy flash photo m hka 32

> Martin Kersels , Brown Sound Kit, 1994. Installation, speaker, amplifier, equalizer, oscillator, fiberglass, carrying case, wood , 85 x 60 x 82 cm.

George barber  video high 8

> George Barber , Video High, 1994. Video, dvd, digitbeta tape, sd digital file , 00:51:00.

Ptyuch4

> Ptuch issue #4, 1995. Periodical.

Ptyuch3

> Ptuch issue #3, 1995. Periodical.

Ptyuch2

> Ptuch issue #2, 1995. Periodical.

Geen foto

> Andreas Gursky , Union Rave, 1995. Photography, c-print , 164 x 275 cm.

2016 energy flash photo m hka 70

> Jeremy Deller, Do You Remember the First Time?, 1995. Poster, silkscreen on paper , 71 x 51 cm .

Untitled004

> i-D no. 156 (September 1996), 1996. Periodical, paper.

Untitled005

> i-D, no. 151 (April 1996), 1996. Periodical, paper.

1

> Irvine Welsh – Ecstasy, 1996. Book, paper.

2016 energy flash photo m hka 488632

> Henrik Plenge Jakobsen , Everything is Wrong, 1996. Painting, acrylic paint, variable dimensions.

2016 energy flash photo m hka 24

> Rineke Dijkstra, The Buzzclub, Liverpool, UK/Mysteryworld, Zaandam, NL, 1996-1997. Installation, two-channel video installation, loop with stereo sound , 00:26:28.

Dsc 8014

> Jeremy Deller, Jeremy Deller presents Acid Brass, 1997. Audio and visual equipment.

Dsc 8007

> PIRATSKE UTOPIJE in Začasno Avtonomna Cona, 1997. Article.

2016 energy flash photo m hka

> Henrik Plenge Jakobsen , Terminator, 1997. Painting, acrylic paint, variable dimensions.

2016 energy flash photo m hka 30

> Jeremy Deller, The History of the World , 1997-2004. Painting, acrylic paint on wall , Dimensions variable .

Capture2

> Jef Cornelis, De Kleuren van de Geest (The Colours of the Mind), 1997. Article, digital betacam , 00:42:39.

Fiorucci made me hardcore 4

> Mark Leckey, Fiorucci Made Me Hardcore , 1999. Video, dvd, 00:14:30.

Nav photo m hkacc

> Ann Veronica Janssens, Untitled, 2002. Installation, 2000-watt follow spot, artificial mist, Dimensions variable .

Matt stokes mass photo m hka3

> Matt Stokes , Real Arcadia, 2003-2016. Installation, mdf and glass vitrines, original flyers, posters, audio cassette tapes, t-shirts, ..., Dimensions variable .

Capture12

> Dan Halter , Untitled (The Zimbabwean Queen of Rave) , 2005. Video, 00:03:32.

2016 energy flash photo m hka 28

> Simona Denicolai & Ivo Provoost , Nothing , 2005. Installation, vinyl lp and video , 00:16:43.

01

> Simona Denicolai & Ivo Provoost , Teksid/Acid , 2006. Other, vinyl lp .

Matt stokes mass photo m hka

> Matt Stokes , MASS, 2009-2016. Installation, found and fabricated loudspeaker cabinets (ply, chipboard, vinyl covering, speaker drivers, paint, varnish, speaker cabinet components), 545 x 2,7 x 65 cm.

Hydra decapita  2010  film still.  copyright the otolith group. courtesy the artists

> The Otolith Group, Hydra Decapita , 2010. Video, hd video, colour, stereo, 00:31:00.

Dsc 8624

> Aleksandra Domanović, 19:30, 2010-2011. Video, hd video, colour, sound , 00:11:00.

2016 energy flash photo m hka 8

> Cory Arcangel, AUDMCRS, 2011-2012. Installation, collection of recorded sound, 2011-12, 839 trance lps and corresponding catalogue in machine readable cataloguing standard database, Dimensions variable .

2016 energy flash photo m hka 21

> Irene de Andrés, HEAVEN. Where nothing happens, 2015. Photography, 26 x 19.5 cm (x 6).

Naamloos

> RAVE: Rave and its Influence on Art and Culture, 2016. Book, ink, paper, 24.6 x 18.7 cm, 271 p., language : English, publisher : M HKA Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen & Black Dog Publishing, London, ISBN : 978-1-910433-87-4.

2016 energy flash photo m hka 1

> Irene de Andrés, Donde nada ocurre (Where Nothing Happens), 2016. Video, singel channel hd video , 00:13:00.

Dsc 8645

> Jacques André, James Brown is Dead (ARTERS* No. 148), 2016. Installation, vinyl records, blue unemployment slips, paint , Dimensions variable .

2016 energy flash photo m hka 55

> A small selection of rave flyers from Belgium. Other.

2016 energy flash photo m hka 37

> The letter “E” from façade sign of the Energiehal, Rotterdam. Object.