M HKA, Antwerp
21 February 2014 - 11 May 2014
©M HKA
Wat ging verloren toen animatie het terrein van de cinema betrad, en zich onderwierp aan strikt filmische parameters? El Hotel Eléctrico ging op zoek naar het potentieel van animatie in zijn vroegste fase, op het moment dat deze vernieuwende artistieke methode nog niet ingeperkt was door de conventies en de industriële benadering als massamedium.
Wanneer we animatie als beeldende kunst proberen te begrijpen, dringt de vraag zich op wat animatie dan kan zijn. Waar vinden we nog animatie, tenzij binnen het speelveld van een traditioneel scherm? Waar en hoe kan animatie zich anders manifesteren?
Wanneer animatie het afgemeten kader van het filmdoek verlaat om op te duiken in de witte galerie, bieden kunstenaars en musea de bezoeker niet meer zomaar iets om naar te kijken, maar situeren ze deze in een ruimte die noopt tot exploreren. El Hotel Eléctrico werd niet zozeer opgevat als een groepstentoonstelling, maar eerder als een visueel essay, een ruimte-gebonden ervaring. Meer dan een louter filmische praktijk, werd animatie hier begrepen in uitgebreide zin, als het betreden van een krachtveld: het manipuleren van intervallen, niet alleen van filmkaders onderling, maar ook tussen beelden en objecten in een ‘geregisseerde’ ruimte.
Zoals een hotel, is een museum een plek waar elke bezoeker per definitie maar tijdelijk te gast is. De spanning tussen publiek en privé, tussen neutrale interieurs en gepersonaliseerde objecten, tussen waken en slapen, tussen werken en dromen zorgde voor een speels contrast in het ontwerpen van elke zone of ‘kamer’ van El Hotel Eléctrico.
El Hotel Eléctrico toonde een afwisselend vrolijk en macaber, monochroom en felgekleurd, en magisch en heimelijk kader voor werk van Robert Breer, David Claerbout, Robert Devriendt, Léon Foucault, Sara van der Heide, Pierre Huyghe, Katrin Kamrau, Julien Maire, Anthony McCall, Lars Morell, Matt Mullican, Philip Newcombe, Honoré d’O, Roman Ondák, Cornelia Parker, Philippe Parreno, Bart Prinsen, The Quay Brothers, Yann Sérandour, Tommy Simoens, Michael Snow, Clare Strand, Javier Téllez en Luc Tuymans.
>Meer info bij het concept van de tentoonstelling? Klik hier voor de tekst 'animation beyond animation - a media-archaeological approach' van Edwin Carels (curator El Hotel Eléctrico).
>Lees ook: 'Spaces of Wonder: Animation and Museology' van Edwin Carels.
>Campagnebeeld
> Robert Breer, A Man and his Dog Out for Air, 1957. Drawing, paper.
> Robert Breer, Floats, 1965-2009. Installation, variable dimensions.
> Robert Breer, Recreation, 1977. Mixed Media, kodachrome 35 mm film, plexi, 97 x 192 cm.
> Luc Tuymans, Wiedergutmachung, 1989. Drawing, watercolour, paper, 84 x 57 cm.
> David Claerbout, Fitness, lichte oefeningen, 1995-2014. Print, ink, paper, 5 x (40 x 60) + (30 x 40) cm.
> Pierre Huyghe & Philippe Parreno, ANNLEE PROJECT, 1999. Installation.
> Roman Ondák, Sans titre (Empty Gallery), 2000. Drawing, 24 frames, 400 x 250 cm.
> Michael Snow, Couple, 2001. Video, dvd, 02:45 min.
> Matt Mullican, [Untitled] (Animated Fictional Details: Dying Stick Figure), 2002. Video, dvd, 32 sec.
> Cornelia Parker, Rorschach (Accidental I), 2005. Object, 52 silver plated objects crushed by a 250 ton metal press, 1.9 x 219.9 x 236.2 cm.
> Robert Breer, Panorama 1, 2005. Object, mixed media, 700 x 40 x 20 cm.
> Tommy Simoens, [Untitled I] (WTWTA), 2006. Print, digital print, silver foil, 1000 x 750 mm.
> Anthony McCall, Between You and I, 2006. Installation, computer, digital file, video projector, haze machine, double projector, 32:45 min., 1200 x 1000 x 1700 cm.
> Luc Tuymans, Simulation, 2007-2014. Painting, wall painting (temporary), 403 x 600 cm.
> Yann Sérandour, Complet, 2007. Object, neon, 50 x 80 x 5.5 cm.
> Yann Sérandour, Perfect Lovers, 2008. Poster, framed poster, 82 x 59.5 x 5 cm.
> Yann Sérandour, Inside the White Cube (Hond M HKA editie) , 2008-2014. Object, books, 21 x 21 x 21 cm.
> Bart Prinsen, Denkbeeld voor een restruimte (iets voor onderweg), 2009-2013. Installation, wire installation, stad: 760 x 41 x 80 cm, bouwput: 540 x 270 x 80 cm.
> Javier Téllez, Snow White doesn't live here anymore, 2010. Mixed Media, variable dimensions.
> Philip Newcombe, Beach ball filled with air from the lungs of a dying man, 2010. Object, ball, object to expire over time, ø 60 cm.
> Robert Devriendt, Le rendez-vous fatal, 2010-2011. Painting, oil, canvas, 8 x 9 cm, 19 x 10 cm, 7 x 13 cm, 7 x 10 cm.
> Honoré δ'O, - If Language Substitutes the Title -, 2011-2013. Installation, pvc, mixed media, variable dimensions.
> Sara van der Heide, Art History, 2011. Installation, 2 x 80 slides, 21:00 min.
> Lars Morell, Ink on Paper, 2012. Print, shapecut diasec photo's, 7 x (210 x 140 x 2.5 cm).
> Lars Morell, Silent Codes, 2012. Sculpture, bronze, 140 x 110 x 160 cm.
> Katrin Kamrau, Spektrum*Shelf , 2013. Installation, 6 shelves and pictures.
> Clare Strand, 75 Indicative Images, 2013. Photography, 75 small frames with news paper images.
> Julien Maire, Reading Back, 2013. Object, 3 automatic reading machines, stepper motors, electronic drivers and mechanism and 3 books with original drawings, 70 x 55 x 60 cm.
> Quay Brothers, RE-ENACTMENTS, This Comb Does Not Work at Random (Hommage à Segundo de Chomón) El Hotel Electrico 1908, 2014, 2014. Installation, wood, card, 70 x 60 x 30 cm.
> Léon Foucault, Turbine rotating mirror, engine recorder, cogwheel mechanism, mirrors and supports used by Léon Foucault. Other.