M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Tentoonstelling: El Hotel Eléctrico – Kamers beschikbaar

M HKA, Antwerp

21 February 2014 - 11 May 2014

Ehe affiche web ©M HKA

Wat ging verloren toen animatie het terrein van de cinema betrad, en zich onderwierp aan strikt filmische parameters? El Hotel Eléctrico ging op zoek naar het potentieel van animatie in zijn vroegste fase, op het moment dat deze vernieuwende artistieke methode nog niet ingeperkt was door de conventies en de industriële benadering als massamedium.

Wanneer we animatie als beeldende kunst proberen te begrijpen, dringt de vraag zich op wat animatie dan kan zijn. Waar vinden we nog animatie, tenzij binnen het speelveld van een traditioneel scherm? Waar en hoe kan animatie zich anders manifesteren?

Wanneer animatie het afgemeten kader van het filmdoek verlaat om op te duiken in de witte galerie, bieden kunstenaars en musea de bezoeker niet meer zomaar iets om naar te kijken, maar situeren ze deze in een ruimte die noopt tot exploreren. El Hotel Eléctrico werd niet zozeer opgevat als een groepstentoonstelling, maar eerder als een visueel essay, een ruimte-gebonden ervaring. Meer dan een louter filmische praktijk, werd animatie hier begrepen in uitgebreide zin, als het betreden van een krachtveld: het manipuleren van intervallen, niet alleen van filmkaders onderling, maar ook tussen beelden en objecten in een ‘geregisseerde’ ruimte.

Zoals een hotel, is een museum een plek waar elke bezoeker per definitie maar tijdelijk te gast is. De spanning tussen publiek en privé, tussen neutrale interieurs en gepersonaliseerde objecten, tussen waken en slapen, tussen werken en dromen zorgde voor een speels contrast in het ontwerpen van elke zone of ‘kamer’ van El Hotel Eléctrico.

El Hotel Eléctrico toonde een afwisselend vrolijk en macaber, monochroom en felgekleurd, en magisch en heimelijk kader voor werk van Robert BreerDavid ClaerboutRobert DevriendtLéon FoucaultSara van der HeidePierre HuygheKatrin KamrauJulien MaireAnthony McCallLars MorellMatt MullicanPhilip NewcombeHonoré d’ORoman OndákCornelia ParkerPhilippe ParrenoBart PrinsenThe Quay BrothersYann SérandourTommy SimoensMichael SnowClare StrandJavier Téllez en Luc Tuymans.

Verberg deze beschrijving

Media

>Meer info bij het concept van de tentoonstelling? Klik hier voor de tekst 'animation beyond animation - a media-archaeological approach' van Edwin Carels (curator El Hotel Eléctrico).

>Lees ook: 'Spaces of Wonder: Animation and Museology' van Edwin Carels.

Ehe affiche web

>Campagnebeeld

A man and his dog

> Robert Breer, A Man and his Dog Out for Air, 1957. Drawing, paper.

Tank   photo marc domage

> Robert Breer, Floats, 1965-2009. Installation, variable dimensions.

Recreation   photo gb agency

> Robert Breer, Recreation, 1977. Mixed Media, kodachrome 35 mm film, plexi, 97 x 192 cm.

Tuymans luc wiedergutmachung 1989photom hka1

> Luc Tuymans, Wiedergutmachung, 1989. Drawing, watercolour, paper, 84 x 57 cm.

David claerbout  fitness

> David Claerbout, Fitness, lichte oefeningen, 1995-2014. Print, ink, paper, 5 x (40 x 60) + (30 x 40) cm.

Witness 1

> Pierre Huyghe & Philippe Parreno, ANNLEE PROJECT, 1999. Installation.

Dsc 0380

> Roman Ondák, Sans titre (Empty Gallery), 2000. Drawing, 24 frames, 400 x 250 cm.

Knipsel

> Michael Snow, Couple, 2001. Video, dvd, 02:45 min.

Matt mulican  pastedgraphic 1

> Matt Mullican, [Untitled] (Animated Fictional Details: Dying Stick Figure), 2002. Video, dvd, 32 sec.

Cornelia parker rorschach 2005  photo m hka

> Cornelia Parker, Rorschach (Accidental I), 2005. Object, 52 silver plated objects crushed by a 250 ton metal press, 1.9 x 219.9 x 236.2 cm.

Robert breer panorama 1 2005 photo  m hka

> Robert Breer, Panorama 1, 2005. Object, mixed media, 700 x 40 x 20 cm.

Tommy simoens

> Tommy Simoens, [Untitled I] (WTWTA), 2006. Print, digital print, silver foil, 1000 x 750 mm.

Dsc 0665

> Anthony McCall, Between You and I, 2006. Installation, computer, digital file, video projector, haze machine, double projector, 32:45 min., 1200 x 1000 x 1700 cm.

Tuymans luc simulation 2007 2014photom hka1

> Luc Tuymans, Simulation, 2007-2014. Painting, wall painting (temporary), 403 x 600 cm.

Complet 1

> Yann Sérandour, Complet, 2007. Object, neon, 50 x 80 x 5.5 cm.

Yann serandour perfect lovers 2008 1

> Yann Sérandour, Perfect Lovers, 2008. Poster, framed poster, 82 x 59.5 x 5 cm.

Yann serandour inside the cube 2008 1

> Yann Sérandour, Inside the White Cube (Hond M HKA editie) , 2008-2014. Object, books, 21 x 21 x 21 cm.

Bart prinsen transparante stad ontdaan van zwaartekracht 2009 2013 photo m hka

> Bart Prinsen, Denkbeeld voor een restruimte (iets voor onderweg), 2009-2013. Installation, wire installation, stad: 760 x 41 x 80 cm, bouwput: 540 x 270 x 80 cm.

Javier tellez snow white doesn't live here anymore  2010

> Javier Téllez, Snow White doesn't live here anymore, 2010. Mixed Media, variable dimensions.

Philip newcomb beach ball03

> Philip Newcombe, Beach ball filled with air from the lungs of a dying man, 2010. Object, ball, object to expire over time, ø 60 cm.

Robert de vriendt  le rendez vous fatal 2010 2011

> Robert Devriendt, Le rendez-vous fatal, 2010-2011. Painting, oil, canvas, 8 x 9 cm, 19 x 10 cm, 7 x 13 cm, 7 x 10 cm.

Honor%c3%89 d o  if language subtitles the title  2011 2012 2013 2014

> Honoré δ'O, - If Language Substitutes the Title -, 2011-2013. Installation, pvc, mixed media, variable dimensions.

Image001 3 1

> Sara van der Heide, Art History, 2011. Installation, 2 x 80 slides, 21:00 min.

 c9t4606 lm muhka 2014 01

> Lars Morell, Ink on Paper, 2012. Print, shapecut diasec photo's, 7 x (210 x 140 x 2.5 cm).

Img 7864  copy

> Lars Morell, Silent Codes, 2012. Sculpture, bronze, 140 x 110 x 160 cm.

Dsc 0386

> Katrin Kamrau, Spektrum*Shelf , 2013. Installation, 6 shelves and pictures.

Dsc 0352

> Clare Strand, 75 Indicative Images, 2013. Photography, 75 small frames with news paper images.

Dsc 0481

> Julien Maire, Reading Back, 2013. Object, 3 automatic reading machines, stepper motors, electronic drivers and mechanism and 3 books with original drawings, 70 x 55 x 60 cm.

Dsc 0469

> Quay Brothers, RE-ENACTMENTS, This Comb Does Not Work at Random (Hommage à Segundo de Chomón) El Hotel Electrico 1908, 2014, 2014. Installation, wood, card, 70 x 60 x 30 cm.

Dsc 0447

> Léon Foucault, Turbine rotating mirror, engine recorder, cogwheel mechanism, mirrors and supports used by Léon Foucault. Other.