M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Tentoonstelling: De jaren tachtig – Een decennium van extremen

M HKA, Antwerpen

17 June 2016 - 18 September 2016

Barbara kruger  we are not what we seem  1988 photo m hkacc ©image: M HKA

De jaren tachtig – Een decennium van extremen brengt een genuanceerd beeld van de jaren tachtig  met al zijn contrasten, vrolijk en speels, maar ook hard en radicaal.

De jaren tachtig zijn bekend als de jaren van de postmoderne individualist. Het zijn de jaren van Thatcher, Reagan, de yuppies (young urban professionals), informatisering en mediatisering. Het decennium van nouvelle cuisinecold wave en reclame, van de walkman en aerobics, van IKEA, Michael Jackson, maar ook Joy Division of The Beastie Boys. Van aids, De Bende van Nijvel, de CCC (Cellules Communistes Combattantes), de kernramp van Tsjernobyl, het Anti-Fascistisch Front, de tweede punkgeneratie, de No Future Generation. Het is het decennium van grote protestmarsen tegen de atoomraketten en de val van de Berlijnse Muur. De herdefiniëring van de verhouding tussen de staat en de markt markeert het begin van de uitholling van de welvaartsstaat. Voor sommigen – de yuppies – betekende dit de mogelijkheid om enorme rijkdom te genereren door de nieuw ontstane vrije markt, maar er heerste in die periode van postindustrialisering ook een diepe recessie, waarbij men spreekt over de No Future Generation. De tentoonstelling De jaren tachtig – Een decennium van extremen toont deze polarisering tussen rijkdom en malaise in de samenleving.

De tentoonstelling toont werk van de New Yorkse scène die toen nog het voorbeeld voor Europa was: nieuwe media werden gebruikt om maatschappelijke problemen aan te kaarten, vooral de genderkwestie. Daarnaast de postminimale installaties met hun elitaire en coole esthetiek die toen de Europese kunstscene domineerden, van Allan McCollum tot Jan Vercruysse, en de poppy installaties van Jeff Koons tot Wim Delvoye. Maar ook kunstenaars zoals Anne-Mie van Kerckhoven en Danny Devos komen aan bod, de No Future Generation waar agressiviteit en provocatie zowel inhoudelijk als strategisch gebruikt werden om zich tegenover de traditie en de political correctness  te positioneren. Naast kunstwerken brengt de tentoonstelling ook maatschappelijke en politieke gebeurtenissen in herinnering door middel van tekeningen van ‘politiek tekenaar’ GAL, vinyplaten, tijdschriften en filmfragmenten.

Kunstenaars: Georg Baselitz, Guillaume Bijl, Jean-Marc Bustamante, Club Moral (Danny Devos & Anne-Mie Van Kerckhoven), Jef Cornelis, René Daniëls, Thierry De Cordier, Anne Teresa De Keersmaeker, Wim Delvoye, Bernaded Dexters, Lili Dujourie, Jan Fabre, GAL, Robert Gober, Rodney Graham, Keith Haring, Jenny Holzer, Jörg Immendorff, Per Kirkeby, Jeff Koons, Barbara Kruger, Robert Mapplethorpe, Paul McCarthy & Mike Kelley, Allan McCollum, Cady Noland, Ria Pacquée, A.R. Penck, David Robilliard, Martha Rosler, Rob Scholte, Thomas Schütte, Cindy Sherman, Walter Swennen, Jan Vercruysse en Franz West.

Verberg deze beschrijving

Media

Barbara kruger  we are not what we seem  1988 photo m hkacc

>Barbara Kruger, We Are Not What We Seem,  1988

>Naast een overzicht van de kunst van de Neue Wilde, de postminimalisten, de New Yorkse kunstenaars en de In Vitro installatie van Club Moral verzamelden we ook enkele muziekfragmenten uit de jaren tachtig. We laten je graag luisteren en meegenieten! 

Geen foto

>Klik hier voor een Jaren '80 tijdlijn!

2016 de jaren 80 photo m hka 25

>Zaalzicht

2016 de jaren 80 photo m hka 29

>Zaalzicht

2016 de jaren 80 photo m hka 32

>Zaalzicht

2016 de jaren 80 photo m hka 34

>Zaalzicht

Hugo roelandt photo m hkaclinckx  1 7

> Hugo Roelandt, Naaktportretten / Nude Portraits, 1976. Photography, ink, paper.

Bernaded dexters photo m hkacc 1

> Bernaded Dexters, Reeks foto's voor Force Mental, 1979-1986. Photography.

Untitled032

> GAL, Politieke tekeningen - jaren tachtig, 1980-1990. Drawing, pencil, paper, variable dimensions.

19810001c kl

> Anne-Mie Van Kerckhoven / AMVK, Indépendance, 1981. Painting, house paint, acrylic and polyester on plexiglas, 200 x 147.5 x 5 cm .

J%c3%b6rg immendorff  wir k%c3%b6nnen zufrieden sein  1981  van abbemuseum

> Jörg Immendorff, Wir können zufrieden sein, 1981. Painting, synthetic paint, canvas, 252.5 x 202.5 cm.

Fabre  jan avant grade  1981 photo m hka

> Jan Fabre, Avant Grade, 1981. Installation, ivory, pencil, 117 x 10 cm.

Mccollum 0001 photo clinckx

> Allan McCollum, 100 Plaster Surrogates, 1982. Installation, oil, plaster, 218 x 950 x 5 cm.

2876

> Martha Rosler, Martha Rosler Reads Vogue, 1982. Video, 00:28:00.

Robert mapplethorpe annemirl   de macht der theaterlijke dwaasheden photo m hkacc 1

> Robert Mapplethorpe, Wim en Roberto - De macht der theaterlijke dwaasheden, 1983. Photography, 77 x 67cm.

West untitled

> Franz West, Untitled, 1983-1989. Installation, 3 parts: papier maché, (pigmented) gypsum, iron, mesh, painting 80 x 102 x 10 cm, pedestal (96 x 87 x 40 cm) + cone.

Sherman cindy untitled 120 1983 foto syblspictures

> Cindy Sherman, Untitled No 120 A, 1983. Photography, photo, paper, 55 x 89 cm.

Sherman cindy untitled 121 1983

> Cindy Sherman, Untitled No 121 A, 1983. Photography, photo, paper, 53.5 x 88.2 cm.

1164

> Jenny Holzer, Truisms, 1983. Text, metal, electronic components, plexiglass, transformer, 16 x 155 x 10.1 cm.

Thomas sch%c3%bctte blauer bunker1986photo m hkacc 2

> Thomas Schütte, Blauer Bunker, 1984. Installation, synthetic paint on paper, latex on plaster, wood, ( 3 x ) ca. 200 x 157 cm, 161 x 108 x 126 cm.

A.r. penck  was ist gravitation i  1984  van abbemuseum

> A. R. Penck, Was ist Gravitation? I, 1984. Painting, acryl, canvas, 252 x 351 cm.

Per kirkeby  flugten til aegypten   1985 van abbemuseum

> Per Kirkeby, Flugten til Aegypten, 1985. Painting, oil, canvas, 201.9 x 152.3 x 3.5 cm.

Vrtpanorama millet

> Panorama: We moeten toch kleren hebben, 1986. Video, video, colour, sound, 00:20:15.

Georg baselitz  gr%c3%bcner baum   1986 van abbemuseum

> Georg Baselitz, Grüner Baum, 1986. Painting, oil, canvas, 250 x 301 x 4.5 cm.

Vercruysse  jan  atopies viii  1986 foto a4avzw

> Jan Vercruysse, Atopies (VIII), 1986. Installation, mahogany veneer on wood, steel, 396 x 380 x 30 cm.

Dujourie,%200001%20lili,%20the%20kiss,%201987,%20photo%20ronny%20heirman

> Lili Dujourie, The Kiss, 1986. Sculpture, wood, textiles, glass, silver, fluid, 432 x 102.5 x 244 cm.

Walter swennen  mesmeric revelation1988 1989

> Walter Swennen, Mesmeric Revelation, 1987-1988. Painting, oil, lacquer, canvas, 200 x 190 cm.

Dsc 8604

> René Daniëls, De Kelder, de Zolder, 1987. Multiple, paint on cloth, wooden box, screenprint, pencil, 9.8 x 18.8 x 3.6 cm.

David robilliard  safe sex  1987 van abbemuseum

> David Robilliard, Safe Sex, 1987. Painting, acrylic, canvas, 100 x 150 cm.

Bijl sorry smak

> Guillaume Bijl, Sorry, 1987. Sculpture, mixed media, 15 x 8 x 15 cm.

Haring keith  zonder titel 1987 photo collection m hka

> Keith Haring, Zonder titel [Untitled], 1987. Painting, acrylic, 330 x 645 cm.

Vrtblikvanger londonfashionweek 1988 2

> Blikvanger 34: London Fashion Week, 1988. Video, video, colour, sound, 00:27:41.

Bernaded dexters hardcore film still

> Bernaded Dexters, HardCore, 1988. Video, video, colour, sound.

Dsc 8607

> Rob Scholte, Melancholia, 1988. Print, silkscreen print on anvas, 83 x 115 cm.

Delvoye wim twee delftse butaanflessen 1988   foto sybls

> Wim Delvoye, Twee Delftse Butaangasflessen [Two Delft Blue Butane Containers], 1988. Sculpture, butane bottles, enamel paint, 58 x 30 cm.

Kruger barbara we are not what we seem 1988 foto sybls

> Barbara Kruger, We Are Not What We Seem, 1988. Collage, screen print, vinyl, chassis, 276 x 243 cm.

De cordier  thierry hoofdbreker %28casse  t%c3%aate 88%29  1988  1988 photo heirman graphics

> Thierry De Cordier, Hoofdbreker [Head-Breaker], 1988. Sculpture, wood, paint, 42 x 33 x 73 cm.

Rp zes foto's van verschillende performances 1982 1988 3  1989

> Ria Pacquée, Waiting for my man who lost the war, 1989. Photography, colour photograph, 106.5 x 150 cm.

Gober drain04 smak

> Robert Gober, Drain, 1989. Sculpture, tin, lood, 13 x 13.5 x 13.5 cm.

Noland,%20cady,%20oozewald,%201989%20photo%20%20m%20hkaclinckx

> Cady Noland, Oozewald, 1989. Sculpture, aluminium, nylon, silver cloth, 180 x 90 x 73 cm.

Dsc 8610

> Jeff Koons, Puppy PP1, 1992. Object, green plush / stuffed animal, 25.4 x 22.9 x 16.5 cm .

Dsc 8608

> Jeff Koons, Red Balloon Dog, 1995. Object, metallized porcelain, 26.67 x 26.67 cm.

Vrtmusicvideosthatshaped 3dd

> Music Video's That Shaped The 80's, 2010-2012. Video, video, colour, sound, 00:60:00.

Robert mapplethorpe photo m hkacc 1 1

> Robert Mapplethorpe, Annemirl - De Macht der Theaterlijke Dwaasheden. Photography, 70 x 68 cm.