M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Tentoonstelling: Collectiepresentatie II – Winter 2002

M HKA, Antwerpen

23 November 2002 - 09 February 2003

Image 281 ©Photo: Syb'l S-Pictures

De presentatie van de collectie van het M HKA verandert elke drie maanden. Het verhaal evolueert dus: een deel van de reeds opgestelde werken blijft en wordt gehergroepeerd met ‘nieuw’ werk, waardoor de collectie en het eerder getoonde werk weer anders kunnen worden gelezen. Waar er in de eerste presentatie veel ruimte was voor de eerder conceptueel gekleurde kern van de collectie – de werken uit de Stichting Gordon Matta-Clark waarvan er vele voor de eerste keer in jaren werden bovengehaald – begint de focus met de nieuwe keuze naar de meer visueel ingestelde (schilder)kunst te verschuiven.

De beweeglijkheid van de collectiepresentatie wordt ook mooi geïncarneerd door de wijze van tentoonstellen van het werk van Michelangelo Pistoletto. Divisione e moltiplicazione dello specchio (1978) wordt traditioneel opgesteld in een hoek van een kamer, waardoor de beide spiegelhelften in een hoek van 90° ten opzichte van elkaar komen te staan. Op die manier weerspiegelen ze elkaar elk één keer en hetzelfde geldt voor de kamer en de objecten en mensen die zich in die kamer bevinden. De vermenigvuldiging blijft in die positie dus beperkt tot een verdubbeling, een splitsing in twee die gelijkstaat aan een vermenigvuldiging met factor twee. Voor de kunstenaar is de splitsing van een spiegel en het elkaar reflecteren van de delen echter een metafoor voor het ontstaan van het heelal: dat begon als niets en vermenigvuldigde zich met factor oneindig door splitsing. Daarom wordt het beeld sterker als de spiegel kan evolueren van nul naar oneindig: van geen spiegeling en dus geen vermenigvuldiging van elkaar in een ‘hoek’ van 180°, over twee zelfreflecties naar vier enzovoort, naarmate de hoek waarin de beide helften worden geplaatst, kleiner wordt. Daarom werd met de kunstenaar overeengekomen dat het M HKA Divisione e moltiplicazione dello specchio kan tonen op twee verplaatsbare wanden, die bij elke tentoonstellingsperiode in een kleinere hoek zullen worden geplaatst.

Naast werk van onder anderen Daniel Buren, Jimmie Durham, Donald Judd, Mark Manders, Gordon Matta-Clark, Allan McCollum, Juan Muñoz, Michelangelo Pistoletto, Eran Schaerf, Uri Tzaig, Bill Vazan en Lawrence Weiner, is er nu ook werk te zien van Fred Bervoets, Raoul De Keyser, Jan Kempenaers, Walter Swennen, Luc Tuymans, Jan Vercruysse en Marthe Wéry, Ido Bar-El, Eugenio Dittborn, Julião Sarmento en Ettore Spaletti.

Verberg deze beschrijving

Lawrenceweineracityshored1970

> Lawrence Weiner, A City Shored, 1970. Installation, adhesive letters, 20.8 x 140.3 cm.

Weiner%200002%20lawrence,%20a%20city%20dragged,%20a%20city%20shored,%201970%20photo%20%20syb'l%20s%20pictures

> Lawrence Weiner, A City Dragged, 1970. Installation, adhesive letters, 20.8 x 140.3 cm.

Matta clark,%20gordon,%20office%20baroque%20%23%20669,%201977%20collectie%20m%20hka

> Gordon Matta-Clark, Office Baroque # 669, 1977. Photography, cibachrome, tape, hard board, plexi, 175 x 105 cm.

Pistoletto,%200016%20michelangelo,%20devisione%20e%20moltiplicazione%20dello%20specchio,%201978%20photo%20a4a%20vzw

> Michelangelo Pistoletto, Divisione e moltiplicazine dello specchio [Division and Multiplication of the Mirror], 1978. Sculpture, wood, goldpaint, mirror, 2 x (100 x 45 cm).

Mccollum 0001 photo clinckx

> Allan McCollum, 100 Plaster Surrogates, 1982. Installation, oil, plaster, 218 x 950 x 5 cm.

Hyber

> Fabrice Hyber, Chantier [Workspace], 1982-1994. Installation, pastel, chalk, oil, paper, 80 x 121 cm, 48 x 62.5 cm.

Buren  0007 dani%c3%abl  z.t.  1982

> Daniel Buren, Tissu rayé sous verre peint découpé en 25 parties égales, n°12, 1982. Installation.

Swennen  walter  zonder titel  1982

> Walter Swennen, Zonder titel (Gods Voet) [Untitled (God's Foot)], 1985. Painting, oil paint on canvas, 200 x 160 cm.

Tuymans,%20luc,%20%20la%20correspondance,%201985%20photo%20m%20hkaclinckx

> Luc Tuymans, La Correspondance [The Correspondence], 1985. Painting, oil, canvas, 140 x 100 cm.

Tuymans  luc  hotelkamer  1986

> Luc Tuymans, Hotelkamer [Hotel Room], 1986. Artist Novel, oil, canvas, 50 x 60 cm.

11

> Jimmie Durham, A Dead Deer, 1986. Sculpture, skull, bone, wood, paint, string, plastic, 120 x 72 x 14.4 cm.

W%c3%a9ry,%200002%20marthe,%20zonder%20titel,%201989%20photo%20philippe%20de%20gobert

> Marthe Wéry, Untitled, 1989. Mixed Media, acrylic, canvas, mdf, 153 x 386 cm.

Bervoets  hommage aan van gogh eenzaam caf%c3%a9  1991 fred  foto ludo geysels

> Fred Bervoets, Hommage aan van Gogh, eenzaam café [Hommage to van Gogh: Lonely Café], 1991. Painting, acrylic, canvas, 320 x 203 cm.

Bervoets  fred  zelfportret in huiskamer  1991 foto ludo geysels

> Fred Bervoets, Zelfportret in huiskamer [Self-Portrait in Living Room], 1991. Painting, acrylic, canvas, 194 x 205 cm.

Armadillo%20%28c%29%20mta

> Jimmie Durham, Untitled (Armadillo), 1991. Sculpture, cast head, beads, paint, wood, photograph, 125 x 60 x 23 cm.

Zilver1991syblspictures

> Raoul De Keyser, Zilver [Silver], 1991-1992. Painting, oil, canvas, 82 x 67 cm.

Manders  mark  fragment uit  zelfportret als gebouw  1993 %283%29

> Mark Manders, Fragment uit zelfportret als gebouw [Fragment from self-portrait as a building], 1993. Installation, yton, foil, steel, variable dimensions.

Dumas marlene sacrifice 1993 foto sybl. s.   pictures

> Marlene Dumas, Sacrifice, 1993. Painting, oil, canvas, 70 x 90 cm.

Dittborn,%200001,%20eugenio,%20the%2015th%20history%20of%20the%20human%20face%20%28the%20children%20of%20breughel%29%20foto%20clinckx5

> Eugenio Dittborn, The 15th History of the Human Face (The Children of Breughel), 1993. Installation, paper, ashes, cardboard, silkscreen, 140 x 210 cm.

Munoz  juan  conversation piece with a stick collection muhka

> Juan Muñoz, Conversation Piece with a Stick, 1994. Sculpture, brass, 158 x 90 cm.

Tuymans  die zeit  1991 2

> Luc Tuymans, Die Zeit, 1994. Print, silkscreen; paper vélin arches 250 gr., 56 x 76 cm.

Tuymans  luc  firewood  1991 2

> Luc Tuymans, Firewood, 1994. Print, silckscreen; paper rives 270 gr., 92 x 60 cm.

Manders  mark  fragment uit zelfportret als gebouw  %28bundeling van vergissingen%29  1994

> Mark Manders, Fragment uit zelfportret als gebouw (bundel van vergissingen) [Fragment from self-portrait as a building (bundle of mistakes)], 1994. Installation, mixed media, 102 x 21 x 28 cm.

Manders fragment uit zelfportret als gebouw   1994

> Mark Manders, Fragment uit zelfportret als gebouw [Fragment from self-portrait as a building], 1994. Drawing, graphite, paper, 120 x 155 cm.

Manders mark fragment uit  zelfportret als gebouw 1994

> Mark Manders, Fragment uit zelfportret als gebouw [Fragment from self-portrait as a building], 1994. Drawing, graphite, paper, 155 x 120 cm.

Turrel  0005 james  skyspace  1996

> James Turrell, Skyspace, 1994. Installation, 6.5 x 6.5 x 5.5 m.

Spalletti,%200004%20ettore,%20stanza,%20giallo%20oro,%201994,%20photo%20hugo%20maertens

> Ettore Spalletti, Stanza, Giallo Oro [Room, Yellow Gold], 1994. Painting, wood, pigment, 3 x ( 200 x 200 cm ).

Geen foto

> Fred Bervoets, Doorsnee Vlaamse Familie, 1995. Drawing, paper, canvas, , 200 x 280 cm.

Bar el  ido   zonder titel  1995 1996

> Ido Bar-El, Zonder titel [Untitled], 1995-1996. Painting, paint on aluminium, 80 x 100 cm.

Tuymans  luc  ijzertoren  foto jan kempenaers

> Luc Tuymans, Ijzertoren [Yser Tower], 1995. Painting, oil, canvas, 115.5 x 75.5 cm.

Tuymans  vlaams dorp   photo clinckx

> Luc Tuymans, Vlaams dorp [Flemish village], 1995. Artist Novel, oil, canvas, 110.5 x 144.5 cm.

Zandvliet  robert  z.t

> Robert Zandvliet, Untitled, 1996. Painting, tempera, linen, 121 x 271 x 4.5 cm.

Dumas slightdelight cc

> Marlene Dumas, Slight Delight, 1996. Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.

Marlene dumas  sailors dream 1996 foto sybl. s. pictures

> Marlene Dumas, Sailor's Dream, 1996. Drawing, watercolour, paper, 125 x 70 cm.

Dumas miscast cc

> Marlene Dumas, Mis-Cast, 1996. Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.

Dumas indiansummer cc

> Marlene Dumas, Indian Summer, 1996. Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.

Dumas blindjoy cc

> Marlene Dumas, Blind Joy, 1996. Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.

Schaerf  0001 eran  silhouette i and ii  1997  001

> Eran Schaerf, Silhouette I and II, 1997. Installation, certificate, transparants, doorhandle, euro-palettes, neons, map, variable dimensions.

Bar el  ido   zonder titel  1998 oded lobl

> Ido Bar-El, Zonder titel [Untitled], 1998. Painting, aluminium, paint, 100 x 60 cm.

Bar el  ido   zonder titel  2000 oded lobl

> Ido Bar-El, Zonder titel [Untitled], 2000. Painting, wood, paint, 155 x 122 cm.

Geen foto

> Jan Kempenaers, Sarajevo #3, 2000. Photography, photo, aluminium, 100 x 136 cm.