M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Tentoonstelling: Collectiepresentatie I – Herfst 2002

M HKA, Antwerpen

31 August 2002 - 10 November 2002

Image 384 ©Photo: Syb'l S-Pictures

Met de collectie van het M HKA, die na vijftien jaar verzamelen reeds uit een zevenhonderdtal kunstwerken bestaat, werd de afgelopen jaren slechts weinig gewerkt. Daar komt vanaf nu verandering in. De hogere verdiepingen worden gereserveerd voor wisselende collectiepresentaties: een plaats waar de kunstwerken worden getoond en waar ze onverwachte verbindingen met elkaar aangaan, een plaats waar de verschillende verhalen, lijnen en kernpunten in de verzameling duidelijk worden en waar ontdekkingen worden gedaan.

Om de omgang met de collectie open te trekken, zal er ook plaats worden geruimd voor kunstenaars om binnen de context van de collectiepresentatie aan de slag te gaan. 

De eerste kunstenaar die op die manier in relatie wordt gebracht met de verzameling, is Guy Mees. Aan hem werd gevraagd om een tentoonstelling van zijn eigen werk te verweven met een presentatie van de collectie. Het was dan ook in overleg met hem dat het museum de nu tentoongestelde stukken heeft geselecteerd.

Het M HKA beheert collecties van verschillende herkomst: de collectie Gordon Matta-Clark die indertijd de basis vormde voor de verzameling, de eigen aankopen, een deel van de collectie verworven door de Vlaamse Gemeenschap en de nalatenschap van het I.C.C., met onder meer een belangrijk videoarchief. Uit deze verzameling werd voor de eerste collectiepresentatie nieuwe stijl een uitgesproken internationale keuze gemaakt. Er wordt werk getoond van onder anderen Vito Acconci, Dennis Adams, Daniel Buren, Marlene Dumas, Jimmie Durham, Dan Graham, Craigie Horsfield, Rodney Graham, Donald Judd, Alan McCollum, Juan Muñoz, Bruce Nauman, Michelangelo Pistoletto, Thomas Ruff, Cindy Sherman, Minette Vari en Lawrence Weiner. Een selectie die een historische diepte geeft aan het heden, met onder meer foto’s, installaties, objecten, sculpturen, tekeningen, schilderijen en videowerk.

Verberg deze beschrijving

Lawrenceweineracityshored1970

> Lawrence Weiner, A City Shored, 1970. Installation, adhesive letters, 20.8 x 140.3 cm.

Weiner%200002%20lawrence,%20a%20city%20dragged,%20a%20city%20shored,%201970%20photo%20%20syb'l%20s%20pictures

> Lawrence Weiner, A City Dragged, 1970. Installation, adhesive letters, 20.8 x 140.3 cm.

Nannucci,%200003%20maurizio,%20this%20side%20is%20red,%20%201970

> Maurizio Nannucci, This side is red, 1970. Installation, neon, 400 x 30 cm.

Druks,%20michael,%20reordening%20of%20communications%20forgery%20n%c2%b04%20making%20him%20peep,%201973%20detail2

> Michael Druks, Reordering of communication forgery nº4 making him peep, 1973. Photography, adhesive letters, photographs, bristolpaper, 95 x 73 cm.

Druks,%20michael,%20reordening%20of%20communications%20forgery%20n%c2%b04%20making%20him%20peep,%201973%20detail1

> Michael Druks, Reordering of communication action, making him smoke making him drink, 1973. Photography, adhesive letters, photographs, bristolpaper, 54 x 79.5 cm.

Druks,%20michael,%20reordening%20of%20communication%20forgery%20n%c2%b04%20making%20him%20peep,%201973%20detail%205

> Michael Druks, Reordering of communication forgery nº 2 making her peep, 1973. Photography, adhesive letters, photographs, bristolpaper, 79.5 x 54.5 cm.

Druks  michael  reordening of communication forgery n1  making him peep  1973 foto s

> Michael Druks, Reordering of communication forgery nº 1 making him peep, 1973. Photography, adhesive letters, photographs, bristolpaper, 79.5 x 54.5 cm.

Druks,%20michael,%20reordening%20of%20communication%20action%20shut%20up,%201973%20foto%20s

> Michael Druks, Reordering of communication action shut-up reordering, 1973. Photography, adhesive letters, photographs, bristolpaper, 79.5 x 55 cm.

Kozaric  ivan  untitled %28angel%29  1973

> Ivan Kožarić, Untitled (Angel), 1973. Sculpture, aluminium, 30 x 6 x 6 cm.

Geen foto

> Dan Graham, Untitled, 1974. Drawing, b/w photo, 12 x (40 x 55 cm).

Acconci,%200001%20vito,%20tonight%20we%20escape%20from%20new%20york,%201977%20foto%20a4a%20vzw

> Vito Acconci, Tonight We Escape from New York, 1977. Collage, b/w photo, crayon, paper, 151 x 118 cm.

Acconci,%200001%20vito,%20tonight%20we%20escape%20from%20new%20york,%201977%20foto%20a4a%20vzw

> Vito Acconci, Tonight We Escape from New York, 1977. Collage, b/w photo, crayon, paper, 151 x 118 cm.

Geen foto

> Adriaan De Regt, Road Voice (Project Sound Sculpture II), 1979. Sculpture, stones, 40 x 1000 cm.

Fh hommaga %c3%a0 gordon matta clark  1980foto syb'l. s.   pictures

> François Hers, Hommage à Gordon Matta-Clark, 1980. Photography, black and white photography, 10 x (83,5 x 83,5 cm).

Mccollum 0001 photo clinckx

> Allan McCollum, 100 Plaster Surrogates, 1982. Installation, oil, plaster, 218 x 950 x 5 cm.

Hyber

> Fabrice Hyber, Chantier [Workspace], 1982-1994. Installation, pastel, chalk, oil, paper, 80 x 121 cm, 48 x 62.5 cm.

Buren  0007 dani%c3%abl  z.t.  1982

> Daniel Buren, Tissu rayé sous verre peint découpé en 25 parties égales, n°12, 1982. Installation.

Sherman cindy untitled 120 1983 foto syblspictures

> Cindy Sherman, Untitled No 120 A, 1983. Photography, photo, paper, 55 x 89 cm.

Sherman cindy untitled 121 1983

> Cindy Sherman, Untitled No 121 A, 1983. Photography, photo, paper, 53.5 x 88.2 cm.

Ruff  0001 thomas  zonder titel %28portret franky m%c3%bcller%29  1985

> Thomas Ruff, Zonder Titel (Portret van Frank Müller) [Untitled (Portrait of Frank Müller)], 1985. Collage, photograph, 210 x 167 x 4 cm.

Hybert  fabrice  barrage  1986  detail1

> Fabrice Hyber, Barrage [Dam], 1986. Painting, oil, canvas, 24 x 41 cm.

Nauman,%200014%20bruce,%20violent%20incident%20 %20man woman%20segment,%20001,%201986,%20foto%20syb'l%20s. pictures

> Bruce Nauman, Violent Incident-Man/Women Segment, 1986. Installation, vhs, 00:00:28.

Judd  donald  157 166 untitled  1988

> Donald Judd, 157-166 Untitled, 1988. Print, glass, paper, 10 x (60 x 84 cm).

Hybert  fabryce  portrait de l'homme de bessine  1991 detail3

> Fabrice Hyber, Portrait de l'homme de Bessine [Portrait of the Man from Bessine], 1991. Drawing, pin, cardboard, 79 x 60 cm.

Pitz  hermann  duplex rehearsal   editie twee   1992

> Hermann Pitz, Duplex Rehearsal, 1992. Installation, light box, 125 x 10 x 62 cm.

Pitz,%200030%20hermann,%20fridericianum%20erstes%20obergeschoss,%201992%20 %2094

> Hermann Pitz, Fridericianum erstes Obergeschoss [Fredericianum, First Floor], 1992-1994. Sculpture, wood, resin, linoleum, 150 x 80 x 400 cm.

Durham,%20jimmie,%20es%20geht%20um%20die%20wurst,%201992%20collection%20m%20hka

> Jimmie Durham, Jesus. Es geht um die Wurst [Jesus. It's about the Sausage], 1992. Sculpture, wood, iron, steel, ink, paper, acrylic, mud, glue, 152 x 40 x 113 cm.

Manders  mark  fragment uit  zelfportret als gebouw  1993 %283%29

> Mark Manders, Fragment uit zelfportret als gebouw [Fragment from self-portrait as a building], 1993. Installation, yton, foil, steel, variable dimensions.

Artschwager  richard  platzm%c3%b6bel  1993

> Richard Artschwager, Platzmöbel [Place Furniture], 1993. Sculpture, wood, steel, acrylic, formica, 172 x 120.7 x 2.5 cm, 155 x 167 x 5 cm.

Dumas marlene sacrifice 1993 foto sybl. s.   pictures

> Marlene Dumas, Sacrifice, 1993. Painting, oil, canvas, 70 x 90 cm.

Geen foto

> Dennis Adams, Hematuria, 1994. Sculpture, wood, aluminium, perspex, fluorescent light, cibatrans, 84,5 x 89,3 x 58,4 cm.

Munoz  juan  conversation piece with a stick collection muhka

> Juan Muñoz, Conversation Piece with a Stick, 1994. Sculpture, brass, 158 x 90 cm.

Manders  mark  fragment uit zelfportret als gebouw  %28bundeling van vergissingen%29  1994

> Mark Manders, Fragment uit zelfportret als gebouw (bundel van vergissingen) [Fragment from self-portrait as a building (bundle of mistakes)], 1994. Installation, mixed media, 102 x 21 x 28 cm.

Manders fragment uit zelfportret als gebouw   1994

> Mark Manders, Fragment uit zelfportret als gebouw [Fragment from self-portrait as a building], 1994. Drawing, graphite, paper, 120 x 155 cm.

Manders mark fragment uit  zelfportret als gebouw 1994

> Mark Manders, Fragment uit zelfportret als gebouw [Fragment from self-portrait as a building], 1994. Drawing, graphite, paper, 155 x 120 cm.

Horsfield  craigie  wieliczka.may 1994 %28the artist before his patron x11 8%281%29 photo syb'l. s.   pictures

> Craigie Horsfield, Wieliczka. May 1994 (The artist before his patron X 11/8), 1994. Photography, ink, paper, 71 x 88 cm.

Turrel  0005 james  skyspace  1996

> James Turrell, Skyspace, 1994. Installation, 6.5 x 6.5 x 5.5 m.

Dion  mark  0003 the corridor of extinction  1995

> Mark Dion, The Corridor of Extinction, 1995. Installation, mixed media.

Tzaig  0008 uri  ahava  soap balls  1996

> Uri Tzaig, Ahava - Soap Balls, 1996. Installation, videotape vhs, table, monitor, soap balls, plastic tubes, cranse, 80 x 205 x 159 cm.

Dumas slightdelight cc

> Marlene Dumas, Slight Delight, 1996. Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.

Marlene dumas  sailors dream 1996 foto sybl. s. pictures

> Marlene Dumas, Sailor's Dream, 1996. Drawing, watercolour, paper, 125 x 70 cm.

Dumas miscast cc

> Marlene Dumas, Mis-Cast, 1996. Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.

Dumas indiansummer cc

> Marlene Dumas, Indian Summer, 1996. Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.

Dumas blindjoy cc

> Marlene Dumas, Blind Joy, 1996. Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.

Schaerf  0001 eran  silhouette i and ii  1997  001

> Eran Schaerf, Silhouette I and II, 1997. Installation, certificate, transparants, doorhandle, euro-palettes, neons, map, variable dimensions.

Frize,%200001%20bernard,%20ouverture,%201998

> Bernard Frize, Ouverture [Overture], 1998. Painting, acrylic, canvas, resin, 185 x 232.5 cm.

Graham  0002 rodney  transformation of the the form of a child's sled into that of another  2000

> Rodney Graham, Continuous Transformation of the Form of a Child's Sled into that of Another, 2000. Installation, paper, 20.5 x 14 x 2 cm.

Graham  0002 rodney  transformation of the the form of a child's sled into that of another  2000

> Rodney Graham, Continuous Transformation of the Form of a Child's Sled into that of Another, 2000. Installation, paper, 20.5 x 14 x 2 cm.

Dsc 6275

> Office Baroque: Maquette van architect Tom Luyckx, 2004. Miscellaneum.