M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Tentoonstelling: AMBERES – Roberto Bolaño’s Antwerpen

M HKA , Antwerp

07 June 2019 - 15 September 2019

006a sacha listening light %281%29 Courtesy the artist and Matt’s Gallery, London,

Een tentoonstelling geïnspireerd op een roman, een stad en een scène

Met kunstenaars: Anne-Mie Van Kerckhoven, Imogen Stidworthy, Sophie Podolski, Cevdet Erek, Michèle Matyn, Andrea Fraser, Luc Deleu, Georges Smits, Allan Sekula, Laure Prouvost, Luc Tuymans, Bart Prinsen, David Lamelas, Jimmie Durham, Katrin Kamrau, Ruth Sacks, Walter Swennen, Chantal Peñalosa, Nicolás Uriburu, Stephen Willats, Paul Hendrikse, Marlene Dumas, Rinus Van de Velde, Danny Devos, Eva Donckers, Alain Ayers, Mathieu Verhaeghe, Alain Robbe-Grillet, Adrien Tirtiaux, Laurie Parsons, Gordon Matta-Clark, Hugo Roelandt, Ria Pacquée en items uit het Archief Roberto Bolaño.

Roberto Bolaño's vroege experimentele novelle Antwerp getuigt van de rauwe energie die hij later zal ontwikkelen om één van de meest originele schrijvers van zijn generatie te worden, en blijft zo goed als onclassificeerbaar. Antwerp, geschreven in 1980 maar pas gepubliceerd in 2002, kort voor de dood van de auteur, is een sterk gefragmenteerd verhaal dat de vorm van de traditionele roman grotendeels naast zich neer legt. Het verhaal volgt geen lineaire verhaalvorm en ontwikkelt zich doorheen een veelheid aan perspectieven, beelden, scènes en personages die telkens in verschillende vormen worden opgeroepen. Het geheel blijft ongrijpbaar.

In Antwerp bevolken detectives, slachtoffers, kunstenaars, alter ego’s en vagebonden een enigmatisch verhaal. Bolaño thematiseert de hedendaagse realiteit doorheen onderwerpen als misdaad en corruptie, seksueel geweld, relatieve waarheid, geheugen en uitwissing, marginaliteit en urbanisme, de mannelijke blik en de zee als metafoor – elementen waarin de geschiedenis en realiteit van Antwerpen weerklinken. De structuur, thema's en karakterarchetypen van Antwerp worden in deze tentoonstelling – die toepasselijk Amberes werd genoemd, verwijzend naar de oorspronkelijke Spaanse titel van het boek – gebruikt als inspiratiebronnen voor verschillende wijzen van reflectie,.

De feitelijke relatie van de novelle met Antwerpen blijft ongrijpbaar en zelfs ietwat absurd: "In Antwerpen werd een man gedood toen zijn auto werd overreden door een vrachtwagen vol varkens" is de schijnbaar willekeurige anekdote die hoofdstuk 49 opent. Toch resoneert de innovatieve manier van schrijven – die vele stijlen, scenario's, personages en perspectieven samenbrengt – met de kenmerken van de visuele kunst in, of geïnspireerd door, de stad – een scène die ook vele posities, generaties, dynamieken en bewegingen omvat. Een tentoonstelling in Antwerpen die inspiratie put uit het boek kan de multipliciteit van perspectieven die Antwerp oproept gebruiken om aan te zetten tot reflecties over de stad en de manier waarop kunstenaars de ervaringen van de stad in verschillende vormen vertalen.

 

Naast de tentoonstelling zal het M HKA ook de eerste Nederlandse vertaling van Roberes Bolaño's Amberes uitgeven.

AMBERES Copyright ã 2002, Roberto Bolaño, Alle rechten voorbehouden.

Verberg deze beschrijving

2015 georges smit inbox deel 2 photom hka clinckx24 thala

> George Smits, Thalamus, 1970. Print, zeefdruk affiche.

Scannen0010

> Nicolás Uriburu, Project Coloration Bonaparte Dock Antwerp, 1974. Performance, dia positives.

Matta clark,%20gordon,%20office%20baroque,%201977

> Gordon Matta-Clark, Office Baroque, 1977. Print, paper, 89 x 62 cm/ 91,5 x 64,5 cm.

Fraser  andrea  affiches antwerpen 93  1993 photo 2 a4a vzw

> Andrea Fraser, Antwerpen '93, 1993. Poster, ink, paper.

001 m

> Jimmie Durham, Resurrection, 1995. Multiple, tv sets, flagstones, dimensions variable.

Dumas marlene slight delight 1996 fotosybl. s

> Marlene Dumas, Slight Delight, 1996. Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.

Marlene dumas  sailors dream 1996 foto sybl. s. pictures

> Marlene Dumas, Sailor's Dream, 1996. Drawing, watercolour, paper, 125 x 70 cm.

Miscast

> Marlene Dumas, Mis-Cast, 1996. Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.

Marlene jo

> Marlene Dumas, Indian Summer, 1996. Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.

Marlenedumas mhka

> Marlene Dumas, Blind Joy, 1996. Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.

Knipsel

> Anne-Mie Van Kerckhoven, A Dash of Dolls (Anatomie d'une Destrucivité Humaine), 2002. Series, ink and colour pencil on paper, 40 x (17 x 19.5 cm).

The%20forgotten%20space videostill%2001

> Allan Sekula, The Forgotten Space, 2010. Film, dcp, digibeta, dv cam, colour / black & white, 01:52:00.

Allan sekula ship of fools exhibition view m hka clinckx 43 low

> The Dockers' Museum. Installation.