M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: SPIRITUALITEIT | SPIRITUALITY

Courtesy of the artist

Dimpna is doorweven met christelijkheid, van haar geheime doop door haar biechtvader en vertrouweling Gerebernus, tot de zorg voor armen en behoeftigen en het kluizenaarsverblijf waarnaar ze emigreert. Ze gaat daarom ook vergezeld van het Boek. Maar eigenlijk zit de spiritualiteit in een kort, standvastig antwoord: ‘neen’.

In de Europese middeleeuwen staat spiritualiteit voor de geestelijke kant van het leven, tegenover de stoffelijke en zintuiglijke kant. Spiritualiteit vertegenwoordigt “de hemelse lichtsfeer tegenover de duistere wereld van de materie”. Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan zich verbonden voelen met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke, innerlijke ervaring. In een strikte betekenis wordt er het bewustzijn mee aangeduid, het menselijke innerlijk zijn dat zijn oorsprong in een goddelijke of andere transcendentie ziet, of in relatie tot een hogere of eindeloos grotere werkelijkheid. De spiritualiteit is een bijzondere, maar niet noodzakelijk confessioneel begrepen levenshouding van een mens die zich op de transcendente waarheid of hoogste werkelijkheid concentreert.

Het is in de Sint-Dimpnakerk, de vertaling in een publiek gebouw van een legende in een mogelijkheid van geloof, dat de hedendaagse kunst voorstellen inbrengt die van die hang van de mens getuigen, om zich deel te voelen van de waarde van een grotere werkelijkheid. Dat gebeurt bij de relieken van Dimpna en Gerebernus, niet enkel de primaire relieken van hun gebeente, maar ook de secundaire van de brokstukken van de sarcofagen waarin de gebeente ooit zouden zijn bewaard, en daarrond weer de dertiende-eeuwse reliekkast met engelen die op haar beurt weer is opgeborgen in het laatgotisch omhulsel met zeven beschilderde panelen met taferelen uit het leven van de heilige.  

Nel Aerts zet met haar enigmatisch titelbeeld meteen de toon voor artistieke ingrepen die ruimte maken. De kern van het lichaam kan als vertrekpunt dienen, zoals bij Dmitry Gutov, Sofie Muller of Johan Tahon, maar ze zoekt ook bredere verbindingen. Het kleinste gebaar bevat het grootste, blijkt bij Edith Dekyndt, Rita McBride of Guy Mees. Kunst kan een focus bieden op essentiële ervaringen en hun zingevingsmogelijkheden, het licht zoals bij Róza El-Hassan en Nazanin Fakoor, kleur zoals bij Alfons Hoppenbrouwers en Philippe Van Snick, hoogte bij Vadim Fishkin, tijd bij Suchan Kinoshita en Jacqueline Mesmaeker, de taal als een ervaring (die het verstand achterlaat en) die voor een bredere zingeving gaat, zoals bij Bia Davou, Evgeny Granilshchikov, Mary Ellen Solt en Where Dogs Run.

Guy Rombouts realiseert voor Middle Gate II een werk dat hij voor de eerste Middle Gate overwoog, een hoedenalfabet. Het is een stil werk geworden, verspreid over de bidstoelen van de kerk, met voor elk van de letters van het alfabet een eigen hoed, gevouwen uit leeg blad papier, ooit bestemd voor het Nieuwsblad van Geel.  

Verberg deze beschrijving

Werken

>Mary Ellen Solt, Lobelia, Geranium, Wild Crab, Zinnia, Crab, Beginning or end, Lilac, Forsythia, zig zag, 1966.Poetry, paper, ink.

>Bia Davou, Sail - Odyssey, 1982.Sculpture, fabric, thread, 440 x 470 x 157 cm.

>Guy Mees, Verloren ruimte, 1988.Collage, 133 x 288 cm.

>Vadim Fishkin, count up-count down, 1994.Sculpture, wood, variable according to the height of the ceiling.

>Jacqueline Mesmaeker, CAMERA NON ASSISTÉE, 1996-2010.Video, video, monitor.

>Róza El-Hassan, Lichtmahl [Light Meal], 1996.Installation, lamps, fruit, Variable.

>Johan Tahon, Amor Spheroid, 1997.Sculpture, plaster, clay, 57 x 34 x 34 cm.

>Johan Tahon, Strobe, 1997.Sculpture, plaster, clay, 155 x 120 x 125 cm.

>Rita McBride, Mini Manager, 2004.Sculpture, white painted titanium.

>Dmitry Gutov, Feet II, 2013.Painting, oil on canvas, 30 x 25 cm.

>Edith Dekyndt, Untitled, 2014.Textile, wool, copper and palladium, 300 x 45 cm.

>Nazanin Fakoor, Light Drawing, 2016.Installation.

>Philippe Van Snick, Eilanden, 2016.Installation.

>Nel Aerts, The Best Helmsmen Stand on Shore, 2017.Painting.

>Sofie Muller, AL/IL/17, 2017.Installation, plaster, metal, 65 x 100 x 150 cm.

>Suchan Kinoshita, Honingklok, 2017.Sculpture, glass, honey.

> Where Dogs Run, Evaporation of the Constitution, 2017.Installation, mixed media (irons, water, electronic components, plastic, metal, glass, acrylic glass, silicone sealants, wood, microcontrollers, temperature sensors, computer, power supplies, control drivers, software, projection).

>Guy Rombouts, DIMPNANFMYD, 2018.Installation, video.

>Guy Rombouts, Uplifting Things, 2018.Installation, paper.

>Nel Aerts, Dobberende Dimpna, 2018.Painting.

>Alfons Hoppenbrouwers, Zonder titel.Painting.

>Evgeny Granilshchikov, Untitled.Collage, drawing, paper, various.