M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: Natuur / Nature / Nature / Natur

©SABAM België, 2017 - scan: M HKA, 2017

Al op zeer jonge leeftijd was Joseph Beuys gefascineerd door de natuur en was hij obsessief bezig met het catalogeren van de fauna en flora in zijn leefomgeving. Tegelijk verdiepte hij zich in mythologie en folklore. De methode waarmee Beuys de natuur onderzocht was een combinatie van rationeel denken met culturele en mystieke projectie. Hij associeerde de natuur met complexe psychologische processen en het streven naar een hogere vorm van bewustzijn en wilde op die manier de natuurlijke en de culturele wereld met elkaar laten samensmelten. Net als de terugkerende motieven van dieren zoals hazen en bijen, gebruikte Beuys ook berglandschappen om grenzeloosheid en vrijheid te verbeelden. De bescherming van en het respect voor de natuur stonden ook centraal in zijn engagement voor Die Grünen (de groenen) in Duitsland.

 

Verberg deze beschrijving

Werken

>Joseph Beuys, Berg in Slowenien, 1951-1954.Drawing, pencil on handmade paper, edges regularly torn, 31.6 x 31.9 cm / 50 x 53 cm.

>Joseph Beuys, Verlassener Druidentempel, 1962.Object, oil on plywood, 64.2 x 93.5 cm.

>Joseph Beuys, Evervess II, 1968.Multiple, wooden box, glass bottles, 27 x 16.5 x 9.5 cm.

>Joseph Beuys, Rückenstütze eines feingliederigen Menschen (Hasentypus) aus dem 20. Jh. p. Chr., 1972.Multiple, iron, 15 x 96 x 43 cm.

>Joseph Beuys, Rose für Direkte Demokratie, 1973.Multiple, graduated glass cylinder, with inscription, 33.5 x ø 5 cm.