M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: maatschappij

©image: M HKA

De kunst in de eigen regio was zelden direct politiek, zoals het geval is bij een aantal buitenlandse referentiekunstenaars in de collectie. Maar de kunst hier stelde wel vragen die direct op het maatschappelijke betrekking hebben; ze bevraagt systemen en maakt vaak zichtbaar wat verborgen zit onder beelden die het publieke gestalte geven. Dit is een belangrijke dimensie in de collectie.

Ze bevat een stevige verankering van posities van kunstenaars die machtsrelaties aankaarten door zichtbaar te maken wat onzichtbaar is, of wat verborgen zit onder het oppervlak van de beelden die de publieke ruimte innemen (Luc Deleu, Paul De Vree, Jef Geys, Toon Tersas, Daniel Dewaele, Anne-Mie Van Kerckhoven …). Buitenlandse kunstenaars in de collectie tonen hoe ook direct politiek te lezen uitspraken hiervoor kunnen ingezet worden (Vito Acconci, Antoni Muntadas, Allan Sekula, Michelangelo Pistoletto). Dergelijke direct afleesbare maatschappelijke betrokkenheid signaleert het maatschappelijk potentieel van élk kunstwerk.

Luc Deleu, AMVK, Ria Pacquée, Ilya Kabakov, Almagul Menlibayeva, Goshka Macuga, Allan Sekula, Jimmie Durham, Mark Dion, Yang Zhenzhong

Verberg deze beschrijving

Werken

>Jimmie Durham, Jesus. Es geht um die Wurst [Jesus. It's about the Sausage], 1992.Sculpture, wood, iron, steel, ink, paper, acrylic, mud, glue, 152 x 40 x 113 cm.

>Anne-Mie Van Kerckhoven / AMVK, Nursing Activities, Direct (Verpulveren) [Nursing Activities, Direct (Pulverizing)], 1995-1998.Installation, videoband vhs, hout, metaal, 190,5 x 529 x 75 cm (geheel), 2 x 1 m (platen).

>Mark Dion, The Corridor of Extinction, 1995.Installation, mixed media.

>Luc Deleu, VIPCITY - Zeemijl [VIPCITY - the Nautic Mile], 1999-2004.Installation, wood, paper, cardboard, styrofoam, 18.51 x 6 x 2 m.

>Allan Sekula, Crew, Pilot, and Russian Girlfriend (Novorossiysk) 1-10, 1999-2010.Photography, chromogenic prints mounted on alu-dibond and framed, 10 x (102.8 x 151.3 cm).

>Ria Pacquée, Inch'Allah, 2005.Video, videotape digital betacam, dvd, 00:18:40.

>Goshka Macuga, When was modernism?, 2008.Installation, mixed media, variable dimensions.