M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: Jef Verheyen - Shared Works

Günther Uecker and Jef Verheyen preparing the happing 'Vlaamse Landschappen' in Mullem, 1967 © Photo: Jef Verheyen Archive

In 1957 trekt de 25-jarige Verheyen naar de moderne grootstad Milaan, waar hij Lucio Fontana (1899-1968) ontmoet, de Argentijns-Italiaanse schilder, beeldhouwer en theoreticus. Verheyen ziet in Fontana en zijn Concetto Spaziale een zielsgenoot om het ruimtelijke aspect van kunst te verkennen. 

Al in 1946 pleit Fontana in Manifesto Blanco voor een andere omgang met tijd en ruimte. Fontana is een stuk ouder dan Verheyen, maar de twee zitten op dezelfde golflengte, blijkt uit de brieven die ze elkaar schrijven. In Milaan smeedt Verheyen ook banden met de kunstenaars Roberto Crippa (1921-1972) en Piero Manzoni (1933-1963). De impact van Manzoni’s achrome kunst op Verheyens eigen werk laat niet lang op zich wachten. labyrintische, kosmische schilderkunst wijkt voor zuivere monochromen, geschilderd met één kleur, een nieuw soort essentie. 

Met zijn exploratie van het fenomeen ‘licht’ vindt Jef Verheyen later tevens aansluiting bij de ZERO-beweging in Italië, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Nederland. Op zijn schildersvlak, terwijl zij aan de slag gaan met lampen, reflectoren en spiegels. 

Ondanks het verschil in kunstenaarspraktijk vindt Verheyen ook in de ZERO-beweging compagnons om multimediaal mee samen te werken. Hij ontpopt zich tot curator en engageert zijn internationale netwerk voor totaalconcepten waarin ambacht, wetenschap, kunst en architectuur versmelten. Jef Verheyen plaatst het naoorlogse Antwerpen mee op de kaart, naast Milaan, Parijs, Düsseldorf, Amsterdam. 

Fontana, Van Anderlecht en Hermann Goepfert (1926-1982) zijn de gedroomde partners die hun schouders mee onder de hybride kunstvormen zetten. Binnen de groep ZERO-kunstenaars is het vooral met Günther Uecker (°1930) dat Verheyen een nauwe vriendschapsband opbouwt. Broederlijk organiseren ze in 1967 de openluchttentoonstelling Vlaamse Landschappen op het platteland in Mullem. Het duo plaatst een groot raamkader in het landschap om de blik naar de hemel te richten, als een tastbaar venster op het oneindige. Het is de volledige dematerialisatie van de kunst, en één van de meest conceptuele ingrepen van Verheyens carrière. Het eindigt niet bij deze performance. De kunstenaar maakt ook kleine versies met titels als  Le Vide en Le Plein en integreert het ‘begrenzen van het niets’ ook in zijn schilderkunst.

Verberg deze beschrijving

Werken

>Galerie Cotthem, Englebert Van Anderlecht, Jef Verheyen, • 0700 • L'un et l'autre - ni l'un ni l'autre (12), 1960.Painting, oil paint on burlap, 130 x 97 cm (framed after artist's death).

>Jef Verheyen, Galerie Bernard, Englebert Van Anderlecht, • 0082 • L'un et l'autre - ni l'un ni l'autre (11), 1960.Painting, oil paint on canvas, 130 x 161 cm.

>Jef Verheyen, Galerie Bernard, Englebert Van Anderlecht, • 0081 • L'un et l'autre - ni l'un ni l'autre (10), 1960.Painting, oil paint on burlap, 162 x 130 cm.

>Jef Verheyen, Englebert Van Anderlecht, Galerie Bernard, • 0080 • L'un et l'autre - ni l'un ni l'autre (9) , 1960.Painting, oil paint on burlap, 97 x 130 cm.

>Englebert Van Anderlecht, Jef Verheyen, Axel Vervoordt, • 0079 • L'un et l'autre - ni l'un ni l'autre (8), 1960.Painting, oil paint on burlap, 81 x 100 cm.

>Jef Verheyen, Englebert Van Anderlecht, • 0078 • L'un et l'autre - ni l'un ni l'autre (7), 1960.Painting, oil paint on burlap.

>Jef Verheyen, Englebert Van Anderlecht, Jos Macken, Axel Vervoordt, • 0074 • L'un et l'autre - ni l'un ni l'autre (3) , 1960.Painting, oil paint on burlap, 81 x 100 cm.

>Jef Verheyen, Englebert Van Anderlecht, • 0072 • L'un et l'autre - ni l'un ni l'autre (1), 1960.Painting, oil paint on burlap, 81 x 100 cm.

>Lucio Fontana, Jef Verheyen, • 0437 • Le Jour, 1962.Painting, oil paint on canvas, perforated, 211 x 140 cm .

>Lucio Fontana, Jef Verheyen, • 0390 • Rêve de Möbius, 1962.Painting, matt lacquer on canvas, perforated, 113.5 x 146 cm / 116 x 148.5 cm with frame.

>Freddy De Vree, Jef Verheyen, • 0456 • Je peins pour voir (dictated by Jef Verheyen - written by Freddy De Vree), 1963.Drawing, black and red pencil on paper, mounted on panel, 51 x 45 cm.

>Jef Verheyen, Lucio Fontana, Hermann Goepfert, • 0153 • Untitled, 1963.Mixed Media, oil on perforated canvas, aluminium strips, angle irons, steel springs, 116 x 144 x 30 cm.

>Herbert Distel, Kunsthaus Zürich, Jef Verheyen, • 0713 • La Grande Couleur, 1965-1975.Installation, environment with 5 paintings on paper mountings, on 2 additional cardboard mountings (on all walls and floors), drawer: 5.5 x 32.5 x 30.5 cm, casket: 43 x 57 x 48 mm.

>Jasper Johns, Jef Verheyen, • 0503 • Target, 1970.Collage, water colour on a serigraph by jasper johns, 27 x 22 cm.

>Dominique Stroobant, • 0773 • Schwarz Darstellen - Hommage to Jef Verheyen, 2009-2010.Sculpture, black (swedisch) granite, 7 x 92 x 96 cm.