M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: Jef Verheyen - Artist's Writings and Theory

For Jef Verheyen, writing was nearly as critical as painting. He was a man of images but also of words and ideas. His art – painting – was rooted in the conceptual. Every handwritten draft of his published essays was saved, along with notes on other theoretical musings. This collection includes the groundwork and first ruminations of manifestos such as Essentialisme (1958), Pour une peinture non plastique (1959), and Nieuwe Vlaamse School (1960). 

Categories: 

  • Manuscripts
  • Notes 
  • Sketches 
  • Theory writings (unpublished)

(in the Jef Verheyen Archive: 194 items)

Hide this description

Works

>Jef Verheyen, Kontrasten, 1956-1957.Sketch, ink and pencil on paper, 3 sides.

>Jef Verheyen, Copies taken from Notebook 1957-1959, 1957-1959.Text, ink on paper (copies), 4 sides.

>Jef Verheyen, Schilderen is als schreeuwen in het ijle / Elk ding houdt op te bestaan / Vlakversiering / Kosmos = L'infini, 1957-1958.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, De artistieke schepping, 1957.Text, ink on paper, 5 sides.

>Jef Verheyen, Wij hebben geen volle vrijheid, 1957-1959.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Un jour mon ancien maître me disait..., 1957-1959.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Antwerpen van de toekomststaat, 1957-1959.Text, ink on paper, 3 sides.

>Jef Verheyen, Joseph Joubert, 1957-1959.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Niemand (van ons) kan het werk onzer tijdgenoten juist beoordelen, 1957-1958.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Een venster op de juiste manier geplaatst / de juiste dosering, 1957-1959.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Het rationeel denken, 1957-1959.Text, pencil and ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Aantekening bij Freud, 1957.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, La peinture n'est ni la pensée ni le sentiment, mais le sentiment d'une pensée, 1957.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Mario Bionda, Roberto Crippa, André Comhaire, Jean Dubuffet, Paul Klee, Bionda, de stille, 1958.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, De vergelijking tussen schilderkunst en dichtkunst, 1958.Sketch, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Het is vreemd hoe sterk de tijd in de ruimte kan inwerken, 1958.Text, ink on paper, 3 sides.

>Jef Verheyen, Nulle forme, nulle image, nulle architecture, 1959.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Aan zijn vruchten laat de boom zich kennen / Over vriendschap, 1959.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Het Kahier, Outtake from 'Essentialisme' as published in 'Het Kahier', 1959.Article, ink on paper, collage, 1 page (fragment).

>Jef Verheyen, Lucio Fontana, SE LIBERER EST L'ACTION DE L'ESPRIT INDIVIDUEL, 1959.Text, ink on paper, 32,5 x 25,5 cm (folded).

>Jef Verheyen, Zich met een Vlaamse politiek bezighouden, 1959.Text, ink on paper, 3 sides.

>Jef Verheyen, La lumière du soleil est la matière, 1959.Text, pencil and ink on paper, 8 sides.

>Jef Verheyen, Het zonlicht is de materie, 1959.Text, ink on paper, 10 sides.

>Jef Verheyen, Cobra enz. zijn toch in België ontstaan, 1959.Drawing, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, De symbolische schilderkunst die ik de voorlaatste noem, 1959.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Klee - La plus grande influence que j'ai subie, 1959.Text, ink on paper, 2 sides.

>Galerie Bernard, Jef Verheyen, Jef Verheyen - Peintures monochromes, 1960.Book, ink on paper.

>Jef Verheyen, Tout n'est qu'un, 1960.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Napels, juli 1960, 1960.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Ni l'ombre, ni la lumière, ni le mal, ni le bien ne diffèrent: leur nature est une et identique (Art Actuel), 1961.Article, ink on newspaper, 1/2 page.

>Jef Verheyen, Al wat als esthetisch aangenomen wordt..., 1961.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, De kosmische orde is nochtans toevallig ontstaan..., 1961.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Aap en mens / Boom en bos / Dimensies, 1961.Text, ink on paper, 3 sides.

>Jef Verheyen, L'autre, 1963.Text, ink on paper, 4 sides.

>Jef Verheyen, Le rouge et le vert ne sont pas des sensations... (Maurice Merleau-Ponty), 1964.Text, ink on paper, 6 sides.

>Jef Verheyen, L'observation et la connaissance, 1965.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Bewijs van A-Abstractie, 1965.Text, pencil on paper, 2 sides.

>Galerie Iris Clert, Jef Verheyen, List of works exhibited in 'Panchromies' at Galerie Iris Clert in 1970, 1971.Text, ink on paper, 9 sides.

>Jef Verheyen, Jef Verheyen - Schilderijen / Peintures, 1972.Book, ink on paper.

>Ivo Michiels, Frank Philippi, R. Stanislawski, Jef Verheyen, Jef Verheyen, 1973.Book, ink on paper.

>Jef Verheyen, Over afmetingen, 1975-1976.Text, ink on paper, 3 sides.

>Jef Verheyen, L'instant = spontanité, 1976.Sketch, pencil on paper (copy), 5 sides.

>Jef Verheyen, Ruimte in een schilderij (Nl, D), 1976.Sketch, pencil on paper, 4 sides.

>Jef Verheyen, De dia-logos met het licht is de reden waarom ik schilder / De ideale stad Urbino, 1977.Sketch, pencil on paper (copy), 2 sides.

>Jef Verheyen, Paul De Vree, Hoe ontstaan er beelden in het voorstellingsvermogen?, 1977.Text, ink on paper, 4 sides.

>Jef Verheyen, Iets over schilders, en schilderen., 1978-1981.Text, ink on paper, 3 sides.

>Jef Verheyen, Notes on copies of Iets over het ontstaan van beelden in het voorstellingsvermogen, 1979.Text, ink on paper, 8 p..

>Jef Verheyen, 'Sclerosis Anversis' wordt meestal vastgesteld in het Antwerpse , 1981.Text, pencil on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Miniaturen van mijn eigen schilderijen, 1983.Text, pencil on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Texte und Skizzen (D).Text, ink on paper, typoscript, 4 sides.

>Jef Verheyen, Door zijn materiële instelling voelt de realiteit de noodzaak om zich naar het ideale te bewegen.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, De schilderkunst kan men het beste aan een fata morgana vergelijken.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Kleurkontrasten / Kleurverschijnselen.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Dani Franque, Echte schoonheid.Sketch, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, De kleur van een verf wordt bepaald door dieptelicht / Berlijns Blauw, Cobalt, Ceruleum, Ultramarijn.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Ruimte op het doek.Sketch, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Van Rood naar Rood / Von Rot nach Rot.Sketch, ink on paper, 3 sides.

No image

>Lucio Fontana, Jef Verheyen, Keramiek van Fontana: Mixtecas y Tarascos meso-america / Teotihuacan zon-maan.Sketch, ink on envelope.

>Jef Verheyen, Scrapbook.Book, collage.

>Jef Verheyen, Wat de mens ondergaat wanneer hij kleuren ziet.Text, ink on paper, 8 sides.

>Jef Verheyen, L'absolu est une idée dépendante.Text, ink on paper, 8 sides.

>L'évidence de l'existant est tellement concrète qu'on la remarque plus (Emmanuel Levinas?).Text, ink on paper, 3 sides.

>Jef Verheyen, Henri Poincaré - Aristote - Epicure - Newton - Aberration Bradley.Text, ink on paper, 3 sides.

>Jef Verheyen, Ortega kan niet anders dan rationeel denken.Text, ink on paper, 1 side.

No image

>Jef Verheyen, Akties van noorderlingen zijn bijna nooit op de buitenwereld gericht.Text, ink on paper, 7 sides.

>Jef Verheyen, Calculations.Text, pencil and ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Belangrijke plaatsen en figuren.Text, pencil on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Zijn. Adem zijn. Niets bezitten. Alles zijn en niets krijgen. Evapore..Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, A+B.Sketch, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, The singer, not the song.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Unichrome.Sketch, ink on paper, 1 side.

No image

>Yves Klein, Jef Verheyen, Over Yves Klein.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Dimensie als kleur, kleur als materiaal, materiaal als dimensie - Ceci n'est pas une peinture.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Wat dat engelachtige juist is.Text, pencil on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Travel notes (Italy).Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Vlaamse cultuurgeschiedenis (copy).Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Giovani pittore fiammingo / La pittura fiamminga / Flamand Rose.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Natuurlijk weet ik dat prestige en waardering onbelangrijk zijn.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Lexicon: Noumenon - Objectief - Ontologie - Pantheïsme - Phenomenologie - Pluralisme - Polytheisme - Positivisme - Pragmatisme .Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Outtakes from notebook.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Het uitschakelen van "de emoties" in de schilderkunst.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Spectra's zijn verdubbelingen van de persoonlijkheid.Text, pencil and ink on paper, 6 sides.

>Colour studies (Venus Saphira - Woestijn).Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Colour studies (Blauw - Violet - Ultramarijn - Orora Pink).Text, ink on paper, 1 side.

>Dani Franque, Jef Verheyen, Nog altijd vind ik het fijn me trachten uit te drukken in woorden en zinnen die zeer waarschijnlijk weinig mensen zullen lezen.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Der Griechen aus Flandern.Text, ink on paper, 2 pages.

>Jef Verheyen, De zelfkennis is de wetenschap van de mens.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Lexicon: l'Orchidee - le Poète - l'Arlequin .Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Spiraalvormig - I X I .Sketch, ink on paper, 3 sides.

>Jef Verheyen, Gouden objecten vallen op de aarde.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Lucht.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Ethica - God is de natuur (Spinoza) .Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Il faut enduire.Text, ink on paper, 4 sides.

>Jef Verheyen, Het Beeld der buitenwereld in het algemeen.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Vormen - Kleuren - Materie - Synthese.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Essentie IS, IK IS AL het bestaande, al het bestaande IS werkelijkheid, werkelijkheid IS IK IS ALLES.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Conscience de Dieu.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Illustratie van rood schilderij met groen vlekje / schaaf-ver-deinen.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Het verschil tussen genialiteit en krankzinnigheid.Text, ink and pencil on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, In een volledig gemechaniseerde samenleving / In het noorden is een kunstwerk praktisch altijd een product van meditatie.Text, ink on paper, 2 sides.

>Dani Franque, Jef Verheyen, Dans la métamorphose .Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Tout se compose et se transforme éternellement en fumée.Text, ink on paper, 3 sides.

>Jef Verheyen, De hedendaagse gangbare opvatting der dingen.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, De existentie van de essentie. Kleur is existentie, schilderkunst essentie..Text, pencil on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Lexicon: menselijk - instinct - materie / Het groot verschil tussen de zotheid en de genialiteit.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, La vie secrète de la peinture se déroule au plus intime dehors même / Kleuren zijn niet symboliek.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Maar wie is het oorspronkelijk en verantwoordelijk subjekt van wat er gedaan wordt? (Ortega y Gasset).Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, L'abstraction est toujours en rapport avec des symboles.Text, ink on paper, 1 side.

No image

>Jef Verheyen, Aformele schilderkunst.Text, ink on paper, 2 sides.

>Jef Verheyen, Het verschil tussen pyschologisch gebonden voorstellingen en die uit een bewustzijnstoestand.Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, Etymology: Vlaming - Flamme - Flaming - Vlam - Vuur - Vuurvogel - Flamant - Flagsma / The emotional effect of flaming light.Text, ink on paper, 5 sides.

>Jef Verheyen, Om met het ideale in harmonie te geraken....Text, ink on paper, 1 side.

>Jef Verheyen, De wet van de Piramide van Cheops AB = BC (1,618).Text, ink and pencil on paper, A4.