M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: JAN VERCRUYSSE ENSEMBLE

©image: M HKA

Jan Vercruysse laat zich in zijn werkwijze kenmerken door een messcherpe visie en een zeer geconcentreerde benadering van de centrale thematiek. Vercruysse werkt grotendeels in series, waarbinnen de werken veel vormelijke overeenkomsten vertonen, bijna als variaties op eenzelfde thema. Zelf ziet hij dat echter anders: "Er is geen thema. Er is een inhoud en dan zijn er de werken; beide maken andere werken noodzakelijk." Net als andere conceptuele kunstenaars ziet Vercruysse de inhoud dus als voorafgaand aan de vormelijke aanwezigheid van een werk. Bij Vercruysse is de vormelijke aanwezigheid echter wel minstens zo belangrijk als het concept: "Wil kunst in de geest zijn, dan moet ze eerst in de wereld zijn", zei hij eens. De belangrijkste sculpturale reeksen zijn de Kamers (1983-1986), de Atopies (1985-1986), de Eventails (1986-1987), de Tombeaux (1987-1994), Les Paroles (1993-1998) en Places (2005-heden).

Vercruysse heeft dus eigenlijk zelf zijn oeuvre al ingedeeld. Toch is er ook sprake van samenhang en overlapping tussen de verschillende reeksen. Dat maakt het makkelijk en tegelijkertijd moeilijk om nog voor een verdere thematische indeling te zorgen. De indeling die M HKA Ensembles maakt moet gezien worden als een suggestie, een poging tot dieper begrip van het werk van Vercruysse te komen. Drie thema's worden geïdentificeerd die de individuele series overstijgen: afwezigheid en verlies, de plaats tegenover de niet-plaats en, algemener, de positie van kunst en de kunstenaar. Daarnaast besteedt M HKA Ensembles nog in het bijzonder aandacht aan Vercruysses affiniteit voor taal en poëzie, die vooral in zijn prints tot uitdrukking komt.

Verberg deze beschrijving

Thema's & Categorieën

>De Historiek van Kamer (III) [The History of Room (III)].

>Plaatsen en niet-plaatsen [Places and non-places].

>De positie van kunst en de kunstenaar [The position of art and the artist].

>Poëzie, taal en woordspelingen [Poetry, language, and wordplay].

>Verlies en afwezigheid [Loss and Absence].

Werken

>Jan Vercruysse, Ile de France, 1974.Print, 57 x 37 cm.

>Jan Vercruysse, Sic, 1975.Print, 57 x 73 cm.

>Jan Vercruysse, A Valérie, Pour la Vie, 1975-1990.Print, paper (vélin d'arches), 10.1 x 51 cm.

>Jan Vercruysse, Jan Vercruysse, 1978.Book, ink, paper, 29.7 x 21 cm, language : Dutch, French, publisher : ICC/Internationaal Cultureel Centrum, Antwerpen.

>Jan Vercruysse, La Feinte [The Sham], 1982.Photography, wood, iron, marbles, 220 x 180 x 130 cm.

>Jan Vercruysse, Spleen de Hambourg, 1985.Print, paper, 30 x 20 cm.

>Jan Vercruysse, Kamer (III) [Chamber (III)], 1985.Installation, wood, mirror, neon lamp, 390 x 170 x 250 cm.

>Jan Vercruysse, Atopies (VIII), 1986.Installation, mahogany veneer on wood, steel, 396 x 380 x 30 cm.

>Jan Vercruysse, Narcisse, 1987-1989.Print, paper (old dutch), 32 x 12 cm.

>Jan Vercruysse, Diwan, 1987-1990.Print, paper (vélin d'arches), 2 x (88 x 44.5).

>Jan Vercruysse, The Art of Typewriting, 1987-1988.Print, paper (old dutch).

>Jan Vercruysse, Baudrillards are dollars, 1988.Print, paper (vélin d'arches), 68.5 x 98 cm.

>Jan Vercruysse, Agnes Sorel ou les Avant-Gardes, 1988.Print, paper (vélin d'arches), 89 x 58 cm.

>Jan Vercruysse, Facile à faire, 1989.Print, paper (vélin d'arches), 60 x 74.5 cm.

>Jan Vercruysse, Gay Nineties, 1990.Print, paper (vélin d'arches), 24 x 48.5 cm.

>Jan Vercruysse, Moderne, 1991.Print, paper (vélin d'arches), 60 x 74.5 cm.

>Jan Vercruysse, Q, 1991.Print, paper (hanemühle), 59 x 64 cm.

>Jan Vercruysse, Fontaine/Lustre, 1991.Print, ink, paper (vélin d'arches), 750 x 480 mm.

>Jan Vercruysse, Cinéma Cinéma, 1991.Print, paper vélin d'arches, 68 x 98 cm.

>Jan Vercruysse, Je veux bien, 1991.Print, paper (vélin d'arches).

>Jan Vercruysse, 9 ontwerpen voor het omslag van een tijdschrift in 8+1 afleveringen, 1992.Print, paper.

>Jan Vercruysse, M (M1), 1992.Sculpture, wood, gypsum, blue glass, white pigment, 54 x 200 x 155 cm.

>Jan Vercruysse, Labyrinth & Pleasure Garden, 1994-2001.Print, ink, paper (rivoli), 12 x (66 x 49 cm).

>Jan Vercruysse, Les Paroles (III), 1994.Sculpture, wood, iron, paint, 130 x 220 x 180 cm.

>Jan Vercruysse, Places (III.5), 2006.Sculpture, galvanized steel, 130 x 78 x 1.5 cm.

>Jan Vercruysse, Places (II.8), 2006.Sculpture, cor-ten steel, 300 x 285 x 2 cm.

>Jan Vercruysse, De Reconstructie van Kamer (III) [The Reconstruction of Room (III)], 2010.Other.

>Jan Vercruysse, Dans l'air.Print, paper (moulin du gué), 45.5 x 36 cm.

>Jan Vercruysse, Extrait de Journal (1e 5 avril 1984).Print, pape (japanese), 50 x 67 cm.