M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: Het Geëngageerde [The Engaged]

Tot op zekere hoogte is ‘het Geëngageerde’ codetaal voor politiek of sociaal geëngageerde kunst. Politieke kunst hoeft geen bepaald programma te volgen – ze is meestal zo wel herkenbaar. Activisme in de kunst betekent soms een fysieke activiteit ter promotie van een alternatieve kijk op de wereld, maar ook het subversief bevragen van heersende systemen zonder een doelgerichte agenda voor politieke, sociale of economische veranderingen. Als term probeert het Geëngageerde een kunst te vatten die machtsrelaties aankaart door zichtbaar te maken wat onzichtbaar is, of wat verborgen zit onder het oppervlak van de beelden die de publieke ruimte innemen.

Sommige van de werken opgenomen in dit ensemble zijn te zien in Antwerpen, andere in Eindhoven.

Verberg deze beschrijving

Werken

>Robert Indiana, The Red Diamond American Dream #3, 1962.Painting, oil, canvas, 187.8 x 187.6 cm.

>Grupo Artistas de Vanguardia, Tucumán Arde [Tucumán Burning], 1966-1968.Other.

>Toon Tersas, Omo wast niet alles wit [Omo Doesn't Wash Everything Out], 1966.Installation, textile, 93 x 50 cm.

>Nancy Spero, Artaud Painting - That thick hemp in the neck of the priest about to be hung, 1969.Painting, gouache, ink, paper, 62.9 x 50.8 cm.

>Nancy Spero, Artaud Painting - From this pain..., 1969.Painting, gouache, ink, paper, 63.5 x 52.7 cm.

>Nancy Spero, Artaud Painting - Un noeud d'asphyxie centrale, 1970.Painting, gouache, ink, paper, 62.2 x 49.5 cm.

>Cildo Meireles, Inserções em circuitos ideológicos. Projeto Coca-Cola, 1970.Object, coca cola bottles, Diameter: 6cm, Height: 25cm (each bottle).

>Jozef Robakowski, Rynek [Market], 1970.Film, dvd, 00:05:00.

>Paul De Vree, Political poem: (W)AFFE, 1971.Photography, photo emulsion, canvas, 70 x 84 cm.

>Grup de Treball, Treball collectiu que consisteix a verificar la distribució de 44 professions entre 113 persones segons una nota apareguda últimament a la premsa, 1973.Other.

>Paul De Vree, Who is afraid of Virginia Woolf, 1973.Photography, photo emulsion, canvas, 82 x 67 cm.

>Paul De Vree, Staking 2, 1974.Photography, photo emulsion, canvas, 44 x 87 cm.

>Martha Rosler, Semiotics of the Kitchen, 1975.Video, 00:06:09.

>Jörg Immendorff, Brechtzyklus, 1976.Painting, synthetic paint, canvas, 6 x (110 x 90 cm).

>Paul De Vree, Wat kapseist niet?, 1980.Photography, photo emulsion, canvas, 70 x 92 cm.

>Cildo Meireles, Inmensa [Immense], 1982.Installation, sapelli whip, 100 x 125 x 163 cm.

>Martha Rosler, Martha Rosler Reads Vogue, 1982.Video, 00:28:00.

>Jenny Holzer, Truisms, 1983.Text, metal, electronic components, plexiglass, transformer, 16 x 155 x 10.1 cm.