M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: Het Concrete [The Concrete]

Het Concrete brengt ‘optische’ en ‘kinetische’ werken samen die in de late jaren vijftig en vroege jaren zestig gecreëerd werden. De werken zijn gebaseerd op tastbare materialen en structuren en hebben betrekking op ons lichamelijke en zintuiglijke bestaan. Ze verschillen echter van de meer bekende abstracte kunst van het late modernisme – niet in het minst van de expressionistische schilders van het abstract expressionisme (Jackson Pollock, Barnett Newman, Cy Twombly en anderen), voor wie abstractie vaak een vorm is van ‘representatie’ van wat niet gerepresenteerd kan worden. In het Concrete wordt kunst daarentegen een ‘instrument’ om te interveniëren in de echte (materiële, sociale, politieke) wereld door zijn materialiteit te tonen, en daardoor ook te veranderen.

Sommige van de werken opgenomen in dit ensemble zijn te zien in Antwerpen, andere in Eindhoven.

Verberg deze beschrijving

Werken

>Victor Vasarely, Keiho, 1956.Painting, oil, canvas, 195.5 x 130.5 x 2.5 cm.

>Piero Manzoni, Tavole di accertamento, 1958-1960.Print, ink, paper, 8 x (572 x 472 mm).

>Paul Van Hoeydonck, Embedded Cities, 1958.Sculpture, plexi, 11 x 11 x 4 cm.

>Piero Manzoni, Corpo d'aria [Body of Air], 1959-1960.Object, metal, plastic, rubber, whip, paper, 5 x 42.7 x 12.3 cm, 1.5 x 1.5 x 20 cm, 41.5 x 11 cm.

>Yves Klein, Monochrome bleu, sans titre [Blue Monochrome, Untitled], 1959.Painting, pigment, synthetic resin, canvas, wood, 92.4 x 73.7 x 2.6 cm.

>Henk Peeters, Rooktekening [Smoke drawing], 1961.Drawing.

>Henk Peeters, Rooktekening [Smoke drawing], 1961.Drawing.

>Jan J. Schoonhoven, Groot Kwadrantenreliëf, 1964.Painting, latex paint, papier-maché, chipboard, 107,5 x 131,5 cm.

>OHO, Cathedra, Cathedral, Passers-By, 1968.Photography.

>Tomaž Šalamun, Hay, Cornhusks, Bricks, 1969.Photography.

>Paul Van Hoeydonck, City of the Future, 1969.Sculpture, plexi, 10 x 71.5 x 8 cm.

>Paul Van Hoeydonck, Fallen Astronaut, 1971.Sculpture, aluminium, 8.5 x 3 x 1 cm.

>François Morellet, Néon moderne en état de marche [Modern Neon Moving Ahead], 1973.Painting.

>François Morellet, Album plura Edizione.Painting.

>Lucio Fontana, Concetto Spaziale: Attese.Painting, oil, canvas, 130,5 x 97,2 cm.