Kerry James Marshall toont een constante bezorgdheid over de westerse, traditionele kunstgeschiedenis, waarin het zwarte onderwerp gemarginaliseerd wordt. In veel van zijn werken richt hij zich op het historische gebrek aan voorstellingen van Afro-Amerikanen in de westerse kunstgeschiedenis. Hij verwijst naar verschillende kunsthistorische stijlen en tradities en verwerkt deze in zijn eigentijdse beelden. In de ronde zaal (linkerkant van het museum) en de aanpalende zalen zijn verschillende werken te zien waarin referenties naar de westerse kunstgeschiedenis aan bod komen.
Om Kerry James Marshall hierover aan het woord te horen; klik hier
>Kerry James Marshall, At the End of the Wee Hours, 1984.Collage, paper, 25.4 x 17.8 cm.
>Kerry James Marshall, Two Invisible Men Naked, 1985.Painting, two panels, acrylic, paper, 152.4 x 203.2 cm.
>Kerry James Marshall, 7 am Sunday Morning, 2003.Painting, acrylic, canvas banner, 304.8 x 548.64 cm.
>Kerry James Marshall, Nude (Spotlight), 2009.Painting, acrylic, pvc , 155.2 x 184.9 x 7.1 cm.
>Kerry James Marshall, Black Star, 2011.Painting, acrylic, pvc, 182.9 x 152.4 cm.