Beyond Knowledge

De cordier  thierry hoofdbreker %28casse  t%c3%aate 88%29  1988  1988 photo heirman graphics

Ensemble

ACHTER DE KENNIS

Dit thema kwam in ons op toen we onderzoek deden naar het werk van Thierry De Cordier, Nicos Baikas en Ivan Kožarić.

Het mysticisme wordt theologisch soms omschreven als via negativa. Ook filosofisch onderzoek kan niet alleen beginnen maar ook eindigen in het onbekende. Het is gerechtvaardigd je te focussen op het onbekende om de grenzen van wetenschap en technologie af te lijnen die al te krachtig lijken in de hedendaagse cultuur. Kunstenaars, in hun vermogen om te schipperen tussen maatschappelijke feitelijkheid en de ruimte onderzocht door het mysticisme, kunnen zin geven aan de nood om vragen te stellen die niet beantwoord kunnen worden.

De torso in Cordiers Hoofdbreker [Casse-tête] kan gezien worden als een bewustzijn van het feit dat oprecht geluk enkel en alleen bereikt kan worden indien de mens overgaat tot een statische toestand en zijn geheugen verliest door bijvoorbeeld zijn hoofd tegen een hoofdbreker te bonken. Kožarić’ I'm Feeling Like the Belly of a Lion That Has Eaten Too Much verkondigt de hele zwerftocht die achter kennis schuilgaat. Baikas’ gestructureerde intensiteit reflecteert op vormen van energie, verticaal en horizontaal, belichaamd in de diepgang van het gebaar van de hand, een actie als een reflectie op visuele en fysieke raadsels.

Items View all

Actors View all