M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: beeld

©image: M HKA

Vlaanderen en in het bijzonder Antwerpen hebben historisch een sleutelrol gespeeld in de ontwikkeling van de Europese notie van het beeld. Ook vandaag is er in de beeldende kunst in deze regio nog een gesofisticeerd beelddenken aanwezig, met vaak schrale beelden die gevoeligheden en vormen van bewustzijn uitdrukken die in de massamedia minder aan bod komen. Ze doen dit in het verlengde van de radicaliteit van zowel de abstracte schilderkunst als de conceptuele kunst die hen hier voorafgaan. Dit alles thematiseerden we in de tentoonstellingen A Story of the Image in Shanghai en Singapore en in Meesters in het MAS in Antwerpen. Dit eigen perspectief kan ook een horizon bieden op andere beeldtradities vandaag.

Vlaanderen is verzadigd van de idee van beeldende kunst, en daarmee van beeldend denken. Dat is wat hedendaagse kunstenaars uit deze regio doen; ze zetten dit beelddenken verder, maar laten beelden zichzelf en de wereld bevragen. Pas wanneer ze hun eigen relativiteit tonen, worden beelden waarheidsgetrouw. Beeldende betekenis ligt ook in de materie en in het ‘banale’ detail. Kunstenaars uit deze regio – meer dan elders in de wereld - nemen afstand van grote boodschappen. Ze maken vaak gebruik van wat men antibeelden zou kunnen noemen. Ze pogen net die soorten gevoeligheid en bewustzijn uit te drukken die in massamediale beelden verloren dreigen te gaan. Ze kiezen vaak kleine onderwerpen en benaderen die als een banaal gegeven. Net daardoor scheppen ze ruimte voor reflectie. Ze maken het kleine monumentaal en reiken met schrale beelden scherpe inzichten aan.

Deze eigen perspectief op het beeld, zou moeten worden gecomplementeerd door andere tradities. Het M HKA doet dit al via zijn tentoonstellingen, zoals die over Vancouver met zijn ‘Pictures Generation’ in 2005 of Kerry James Marshall in 2013. Het kon dit tot nu onvoldoende doen in collectievorming.

Luc Tuymans, David Claerbout, Charif Benhelima, Thomas Ruff, Cindy Sherman, Marlene Dumas, Craigie Horsfield, Vlad Monroe, Sergey Bratkov, N.S. Harsha, Yang Fudong

Verberg deze beschrijving

Werken

>Cindy Sherman, Untitled No 120 A, 1983.Photography, photo, paper, 55 x 89 cm.

>Cindy Sherman, Untitled No 121 A, 1983.Photography, photo, paper, 53.5 x 88.2 cm.

>Thomas Ruff, Zonder Titel (Portret van Frank Müller) [Untitled (Portrait of Frank Müller)], 1985.Collage, photograph, 210 x 167 x 4 cm.

>Luc Tuymans, La Correspondance [The Correspondence], 1985.Painting, oil on canvas, 140 x 100 cm.

>Marlene Dumas, Slight Delight, 1996.Drawing, aquarelle, paper, 125 x 70 cm.

>David Claerbout, Untitled (Carl & Julie), 1999.Installation, 00:43:00.

>Yang Fudong, Tonight Moon, 2000.Installation, projector, monitors, 00:10:00.

>Charif Benhelima, W 145th Street, Harlem, 2002.Photography, cibachrome, 129 x 125 cm.

>Vladislav (Vlad) Mamyshev-Monroe , StarZ, 2005.Installation, photograph on canvas, paper, 10 x (320 x 237 cm), 3 x (75 x 75 cm), 20 x (76 x 60 cm), 20 x A2, 5 x A3, 244 x A4, 54 x A3, 135 x (15 x 20 cm).

>Craigie Horsfield, Above the Bay of Naples from Via Partenope, Naples, September 2008, 2008-2010.Photography, tapestry, 400 x 2600 cm.

>N S Harsha, Head, 2008.Installation.