M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: AMBIGUITY

De term ambiguïteit of dubbelzinnigheid komt uit het Latijn en betekent 'minstens tweezijdig', 'onopgelost', 'onzeker' of 'besluiteloos'. Ambiguïteit manifesteert zich in de taal, in het denken en als een eigenschap van de dingen die we ervaren. Dit kunnen objecten, afbeeldingen, plaatsen, concepten en zelfs andere mensen zijn. Voor Immanuel Kant probeerde de westerse filosofie ambiguïteit vooral te elimineren, maar filosofen als Søren Kierkegaard, Friedrich Nietzsche, Martin Heidegger en Simone de Beauvoir verwierpen het ideaal van eenduidigheid, dat nog steeds voortleeft in de natuurwetenschappen. Tegenwoordig is ambiguïteit een sleutelbegrip voor filosofen, sociale wetenschappers, schrijvers en kunstenaars die zich verzetten tegen ondubbelzinnige interpretaties van de werkelijkheid, in het besef dat mens-zijn ook betekent fundamenteel dubbelzinnig of onopgelost te zijn. De psychoanalytica Else Frenkel-Brunswik legde een verband tussen onze tolerantie voor dubbelzinnige dingen en onze manier van in de wereld te staan: hoe toleranter we zijn voor dubbelzinnige stimuli, hoe meer we geneigd zijn een open en tolerante samenleving te waarderen.

E. Frenkel-Brunswik
In 1950 publiceerden een filosoof/socioloog en drie psychologen van de Universiteit van Californië in Berkeley – Theodore W. Adorno, Else Frenkel-Brunswik, Daniel J. Levinson en R. Nevitt Sanford – The Authoritarian Personality. Ze zochten een antwoord op de vraag hoe de destructieve ideologieën, verantwoordelijk voor de wreedheden van WOII, erin waren geslaagd zo’n enorme massa volgelingen aan te trekken. In haar artikel ‘Personality Theory and Perception’ werkt Else Frenkel-Brunswik het concept ‘ambiguity intolerance’ verder uit. Met deze complexe en veelzijdige theorie onderzoekt ze de samenhang tussen het kunnen omgaan met een dubbelzinnige beeldtaal en de tolerantie voor ambiguïteit in de wereld, de ander en jezelf. In ‘Environmental Controls and the Impoverishment of Thought’ gaat Frenkel-Brunswik dieper in op de anti-intellectuele tendensenen en de houding tegenover wetenschap binnen Nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie.

Filosofisch gedachtegoed

Verberg deze beschrijving

Thema's & Categorieën

>MONOCULTURE – E. Frenkel-Brunswik.

Werken

>Friederich Nietzsche, Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse. Zur Genealogie der Moral, 1896.Book, 3,2 x 16 x 23,3 cm.

>Sigmund Freud, Massenpsychologie und Ich - Analyse, 1921.Book, 21 x 14,5 cm.

>Wilhelm Worringer, Abstraktion und Einfühlung. Ein Beitrag zur Stilpsychologie, 1921.Book, 21,5 x 14 x 1,5 cm.

>Hans Prinzhorn, Bildnerei der Geisteskranken: ein Beitrag zur Psychologie und Psychopathologie der Gestaltung, 1923.Book.

>Friederich Nietzsche, Friedrich Nietzsche, Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik, 1930.Book, 15,5 x 10,3 cm.

>Carol Rama, Teatrino N. 2, 1937.Drawing, watercolour on paper, 13.8 x 23 cm.

>Carol Rama, Appassionata (Corso Francia 179 1930-1931), 1939.Drawing, watercolour on paper, 29 x 23 cm.

>Carol Rama, Le Palette (brevetto n. 7689R), 1940.Painting, watercolour on paper, 14 x 26 cm.

>Carol Rama, Appassionata (I due pini), 1940.Painting, watercolour on paper, 33,5 x 24 cm .

>Carol Rama, Appassionata, 1941.Drawing, watercolour on paper, 18.5 x 23.6 cm.

>Carol Rama, Proibito, 1944.Drawing, watercolour on paper, 10.5 x 14 cm.

>Carol Rama, Dorina, 1944.Drawing, watercolour on paper, 9.5 x 25 cm.

>Simone de Beauvoir, Pour une Morale de l'Ambiguïté, 1947.Book, 18.5 x 12 cm.

>Theodor W. Adorno, Else Frenkel-Brunswik, Daniel J.Levinson, "The Authoritarian Personality", 1950.Book, 16,3 x 24 x 4,5 cm.

>Karl R. Popper, The Open Society and Its Enemies, 1950.Book, paper, ink, 16 x 24 x 5 cm.

>Else Frenkel-Brunswik, Personality Theory and Perception, 1951.Book, 15,5 x 22,8 x 3,5 cm.

>Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism, 1951.Book, paper, ink, 24.2 x 16 x 3.3 cm.

>Else Frenkel-Brunswik, Environmental Controls and the Impoverishment of Thought, 1954.Book, 14,7 x 21,5 x 3 cm.

>Karl R. Popper, The Poverty of Historicism, 1957.Book, paper, ink, 22 x 14.2 x 2.1 cm.

>Nicole , Untitled, 1960.Drawing, paint on canvas.

>Julia Kristeva, Pouvoirs de l’Horreur. Essai sur l’Abjection, 1980.Book, 14 x 20,5 x 1,7 cm.

>Hüseyin Bahri Alptekin, Global Digestion , 1980-2007.Print, digital prints mounted on forex, 145 x 935 cm (installation sizes), 9,5 x 15 cm (each).

>Carol Rama, Marta La Cagona.Painting, watercolour on paper, 24 x 18 cm.