M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Victoria Begalskaya

Annoniem female

° 1965

Geboren in UA, werkt in Moskou (RU).

Victoria Begalskaya (°1965) is afkomstig uit Dnepropetrovsk in Oekraïne waar ze afstudeert aan de Academie voor Kunst en Design in Kharkov. Inmiddels werkt ze vanuit Moskou als schilder en videokunstenares.

In haar films parodieert ze herkenbare situaties uit het dagelijks leven in Rusland en Oekraïne, zoals militaire parades, waaraan ze met afwijkende muziek en dito mimiek een ironische dimensie geeft. Met haar spottend-folkloristische montages geeft ze de toeschouwer een genadeloos zicht op de sociale realiteit in het post-Sovjet tijdperk.

In 2014 zet ze een gezamenlijk project met op met Aleksandr Vilkin, Marina Denisova, Sergey Potapov, Karina Katwoman Dulina en Baretta, (Teresa Creative Union of Sex-Workers and Artists) straatprostituees uit Leningrad, waarmee ze de ‘creatieve vakbond van sekswerkers en kunstenaars’ vormt. Samen ontwikkelen ze een poppentheater met kartonnen figuren, schilderijen en objecten, waarin de ervaringen tussen de sekswerkers en hun cliënten op scène worden gezet, vormgeving waardoor de tragiek van het thema steeds tussen moraliteit en vrolijke losbandigheid balanceert. De melancholie die erin vervat zit maakt de harde realiteit bijna aanvaardbaar. De video is geen activistisch protest tegen de mannelijke dominantie, maar veeleer een “ernstige” parodie die gezien kan worden als een kritiek op deze kritiek. De video getuigt van lef en van trots, en toont aan dat de opgevoerde prostituees de controle over hun bestaan duidelijk niet verloren zijn.

Werken

Videostill aphroditesgirdle 2

>Victoria Begalskaya, Aphrodite’s Girdle, 2014.Video, video, documentary, color, sound, english subtitle, 00:27:30.

Tentoonstellingen & Ensembles

Middlegate small 006

> Tentoonstelling: EXTRA MUROS: Geel – Middle Gate II – The Story of Dymphna. 15 September 2018 - 04 November 2018.

Videostill aphroditesgirdle 1

> Tentoonstelling: INBOX: ‘Aphrodite’s Girdle’. 04 July 2017 - 30 July 2017 23:59.

Euromental 2

> Ensemble: Aanwinsten 2016 [Acquisitions 2016].

Elsdietvorst stigmata 2018 courtesytheartist

> Ensemble: GEWELD | VIOLENCE.

Dimpnakerk %282%29

> Ensemble: Middle Gate.