M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Theodoros

° 1931

Geboren in Agrinio (GR).

Theodoros

Tijdens de periode 1952-1957 studeert hij aan de Athens School of Fine Arts onder Michalis Tombros. Van 1959 tot 1962 zet hij zijn studies verder met een staatsbeurs in Parijs, aan de Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts, terwijl hij ook metaalbewerking studeert aan de Académie du Feu. Al vanaf zijn studentenjaren in Parijs houdt hij zich bezig met de relatie tussen beeldhouwkunst en de openbare ruimte. Tijdens de jaren zestig ontdekt hij de thema’s plastic vorm, organisatie, evenwicht en de schaal van plastic elementen maar ook de communicatieve aard van het kunstwerk. Vanaf de jaren zeventig ontwikkelt hij zijn persoonlijke artistieke taal met daarin specifieke plastic vormen (zoals de wapenstok – fallus) en andere expressieve middelen zoals taal, beeld, geluid, acties waarmee hij zijn kritieke opvattingen over kunst en de sociopolitieke situatie kan laten schijnen maar ook waarmee hij de kijker bij het werk kan betrekken.

Het verzamelde werk Manipulations is een belangrijk punt in zijn oeuvre en concentreert zich op het in vraag stellen van kunst door de artiest zelf, haar sociale functie en haar commercialisering, de rol van de artiest en de voorkennis van het publiek op het vlak van kunst. In 1977 inspireerde en organiseerde hij het evenement Hypothesis for a Museum of Contemporary Art, in de Desmos-gallerij, waar hij de basisthema’s van kunst aanhaalt in de context van een hedendaagse gemeenschap en hij de basisbeginselen ontdekt die kunst in Griekenland en elders in de hedendaagse samenleving bepalen. In 1980 wordt hij verkozen tot professor aan de Athens Technical University’s Department of Architecture, een functie die hij uitoefent tot 1998. Hij heeft meegeschreven aan heel wat theoretische teksten waarin hij zijn standpunten over bepaalde thema’s uiteenzet.

Hij heeft zijn werk internationaal tentoongesteld in individuele en groepstentoonstellingen  (Sao Paulo Biennale, 1963, Alexandria Biennale, 1963, Paris Biennale of Young Artists, 1965, Europalia, Brussel, 1982, Journey’s Marks – Traces of Touch, Objects, National Gallery, Athene, 1984, Theodoros , A-Logos, A-Topos, A-Chronos, Macedonian Museum of Contemporary Art, Thessaloniki, 2009, Journey’s Marks – Traces of Touch, Objects, Cultural Institute of the National Bank, et al.).  

Werken

Giannisvastardis4

> Theodoros, Sculpture for Public Participation – Participation Prohibited, 1970-2005.Print, ink, paper, 2 x (160 x 100 cm).

Tentoonstellingen & Ensembles

Pha603 08

> Tentoonstelling: Urgent Conversations Athens - Antwerp. 31 October 2016 - 05 February 2017.

 dsc1119

> Ensemble: Recalibrating the Public's Image.