M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Stephen Kaltenbach

Stevekaltenbachweb1

° 1940

Leeft in Sacramento (United States).

''De uitzonderlijke carrière van Stephen Kaltenbach, kunstenaar uit de regio van Sacramento, wordt de laatste jaren herontdekt door de kosmopolitische kunstwereld. Kaltenbach verhuisde naar New York in 1967, na zijn studies aan UC Davis bij Robert Arneson, William Wiley en Robert Mallary. Tegen 1968 toonde hij werk in een reeks grensverleggende tentoonstellingen in New York die Nuclear Projects en Other Works voortbracht. Een tapijtvormig vilten vloerstuk door Kaltenbach kwam met de instructies dat het dagelijks moest geplaatst en hergeplaatst worden door de galerist en werd getoond op de beroemde Nine-tentoonstelling van 1968-’69 in Leo Castelli – onder curatorschap van Robert Morris, met andere iconen van hedendaagse kunst zoals Richard Serra, Eva Hesse en Kaltenbachs ex-klasgenoot Bruce Nauman. In 1969 presenteerde Kaltenbach werk in Harald Szeemanns When Attitudes Become Form in de Kunsthalle van Bern, Zwitserland, en Londen; en in 1970 droeg hij zes werken bij aan de baanbrekende internationale tentoonstelling Information in het MOMA, New York. Vervolgens verdween de kunstenaar van de New Yorkse scene en keerde hij terug naar Sacramento. Kaltenbach beschouwt de terugkeer naar het noorden van Californië in 1970 als een daad van conceptuele kunst zoals hij die had bedreven in New York. ‘Loslaten’, zo observeerde een recensent recent in Artforum, ‘is de sleutel tot het begrip van Kaltenbachs werk en het uiteenvallen ervan, zelfs de verdwijning.’ '' - Elaine O’Brien

Werken

The end264x400

>Stephen Kaltenbach, The End, 2004.Book, ink, paper, 15.1 x 22.9 cm, 281 p, language: English, publisher: Maitland, Florida: Xulon Press, ISBN: 1594677689.

Tentoonstellingen & Ensembles

Goldin senneby

> Tentoonstelling: Book Lovers 4.0 (Pop-up Bookstore). 28 January 2014 - 02 February 2014.

Goldin senneby

> Tentoonstelling: THE BOOK LOVERS - A Project about Artist Novels. 25 January 2013 - 09 March 2013.

Cs collapsing in parts b

> Tentoonstelling: The Preparation of the Novel (Book Lovers 5.0). 18 July 2014 - 05 September 2014.

Goldin senneby

> Tentoonstelling: WHAT HAPPENS WHEN THE ARTWORK BECOMES A NOVEL?. 07 December 2012 - 21 April 2013.

Labf 05

> Ensemble: The Book Lovers.