M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Christian Boltanski

Christian boltanski ©image: Bracha Ettinger

° 1944

Geboren in Paris (), leeft in Malakoff, Paris ().

Gedurende Wereldoorlog II laat Boltanski’s katholieke moeder zijn toekomstige joodse vader schuilen onder de vloer van hun huis. Hijzelf wordt geboren op de dag dat Parijs bevrijd wordt. In zijn oeuvre verwijst de kunstenaar vanaf het midden van de jaren tachtig naar de gruwelijke implicaties van deze oorlog (de holocaust), maar hij stijgt daar altijd bovenuit omdat hij er een universele waarde aan geeft: het gaat hem er niet om een persoonlijk verdriet te tonen, maar ons een verre pijn en een anoniem verlies te laten gewaarworden. Hij realiseert ruimtevullende installaties met titels als Monument, Archieven of Réserve. Boltanski gaat te werk als een socioloog van de herinnering en visualiseert de duistere kant van de geschiedenis op een haast sacrale manier. Met alledaagse artefacten van de gewone mens (zoals foto’s, kleding, huisraad) reconstrueert hij eerder een verleden dan een geschiedenis. De geschiedenis die normaal beheerst en overladen wordt door de ‘grote feiten’ die men op school leert en die door de media herkauwd worden waardoor wij ons er niet meer mee verbonden voelen, wordt door hem aangevuld met een verleden dat meer ‘des mensen’ is. De artefacten en foto’s van mensen die hij toont zijn naamloos, we vragen ons af van wie die spullen zijn en hoe die mensen heten. In dit wisselspel van anonimiteit en individualiteit, afwezigheid en aanwezigheid, herinnering en verbeelding komen we tot de conclusie dat die spullen van ons konden zijn of dat de afbeeldingen onszelf zouden kunnen voorstellen.

Werken

Image00062

>Wilfried Huet, Ria Pacquée, Salvador Dalí, Luis Buñuel , Christian Boltanski, GA - Tijdschrift van de Galerij van de Akademie Van Waasmunster, Jrg.8, nr.2, 1 maart 1989, 1989.Periodical, ink, paper, 57.7 x 41.7 cm, 3 p., ill., language : Dutch, publisher : Galerij van de Akademie Van Waasmunster.

Boltanski christian reserve meurtres 19891990 photo sybl s   pictures

>Christian Boltanski, Réserves: Meurtres [Reserves: Murders], 1989-1990.Installation, wood, paper, light, 200 x 500 x 500 cm.

Tentoonstellingen & Ensembles

Gb  tv quiz dekor  1993

> Ensemble: Collectie Vlaamse Gemeenschap.

P1070558

> Ensemble: NUCLEUS.

Geen foto

> Ensemble: To Sing Hell.